Brev:
Sur 4 årig pige der råber meget
17. april 2025
Alder:
4 år
Sur 4 årig pige der råber meget
Kære Helen
Vores pige på nu 4 år har de seneste par måneder haft meget svingende humør og bliver ofte virkelig rasende og råber (ofte hvis det ikke går som hun havde forestillet sig).
Derudover har vi i en længere periode haft nogle virkelig gode putninger med hende, men pludselig er hun begyndt på at sige "Jeg gider ikke at sove", "Jeg er ikke træt" lave overspringshandlinger og drive os til..... vanvid :D
Vi prøver at være meget forstående og lege lidt med, uden at det bliver for meget, men vi mangler nogle værktøjer eller sætninger, som vi kan bruge til når hun eks. siger "Jeg gider ikke at sove". Her har man jo som træt forældre lyst til at sige: "Nej, men det skal du". Vi ender med i stedet at skifte lidt emne - eks. "Ah ja, det har været sådan en god dag. Kan du huske hvad det er vi skal i morgen?" Eller "hov prøv at se - dine kaniner sover jo allerede".
Jeg synes dog ikke helt det virker som vi gerne ville have det til. Jeg skal lige nævne, at hun virkelig er træt, men nogle gange trækker hun det så lang tid ud, at hun bliver overtræt.
Så spørgsmål til putningen: Hvad kan vi sige i disse puttesituationer? Vi føler os lidt kørt rundt i manegen og hvis vi skruer bissen på, så går det ofte op i hat og briller og hun begynder at skrige, at så vil hun pludselig have den anden forælder, end den der putter hende.
Udover putningen bliver hun som nævnt ovenfor også ofte sur og decideret rasende. Vi ville derfor meget gerne høre om du har nogle idéer til hvad vi kan gøre i nedenstående situationer:
1. Hvis hun ikke får lov til noget, som hun gerne vil. Eks. hvis hun gerne vil se mere fjernsyn og vi siger nej og slukker fjernsynet.
Vi gør meget ud af at italesætte det inden vi gør det. Eks. det her er det sidste afsnit Bluey, som vi ser i dag, og så skal vi spise aftensmad. Derudover prøver vi også på ikke at bruge "Nej"- men prøver at omformulere det. Jeg vil ikke give dig en is i dag, men skal jeg skære et æble ud til dig.
Hun bliver typisk meget ked af det og råber pludselig meget højt - næsten skriger - hendes budskab. Det er ret voldsomt. I disse situationer plejer vi at svare stille og roligt - "av mine ører - hvorfor råber du? Det er ikke rart for mig, når du råber." Nogle gange går vi væk og siger "jeg går væk, når du råber af mig". Men det lader til ikke at være det optimale at gøre.
2. Når hun gerne vil have det er noget vi særligt skal høre, råber hun op - også selvom vi sidder lige ved siden af og taler med hende. Her reagerer vi lidt på samme måde, men det er nogle gange svært at få hende ned, når hun bliver sur.
3. Hun er begyndt at bruge formuleringen "Du bestemmer ikke over mig" eller "jeg bestemmer over mig selv" og der synes jeg det er virkelig svært at lure, hvad der er bedst at svare igen. Har du nogle råd her?
Du ønskes en skøn påske og vi glæder os til at få svar fra dig.
De bedste hilsner fra os.