Svar: Hjælp til barn der er bange
16. april 2025
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er, som du også selv skriver, helt almindeligt at børn i 3 års alderen begynder at få forestillinger om forskellige fantasivæsner - f.eks. trolde, nisser, spøgelser eller lignende. Det skyldes, at fantasien virkelig udvikler sig i denne alder - og samtidig har børn i denne alder stadig rigtigt svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Så hvis din datter har hørt eller fået læst historier om f.eks. nisser og trolde, så kan det godt være meget virkeligt for hende.
Børn i denne alder begynder også at kunne forestille sig ting mere aktivt. Så hun vil f.eks. begynde at kunne forestille sig, at der gemmer sig en trold under sengen eller lignede, hvilket naturligt godt kan være med til at forstærke følelsen af, at der kan være noget, som hun skal passe på.
Nogle børn vil i denne alder også kunne sige, at de f.eks. er bange for trolde eller nisser, fordi det er en måde, hvorpå de kan udtrykke et behov for ekstra tryghed. Altså i stedet for at sige til dig, at hun har brug for, at du sidder lidt længere tid hos hende, eller at hun er lidt bange for at skulle gå ud af værelset, hvis hun vågner, så kan hun sige, at hun er bange for trolde og nisser - og på den måde bruge dette til at forklare et behov for tryghed.
Det er vigtigt, at du forsøger at anerkende hendes følelser, uden at du forstærker frygten. Nogle gange kan vi som forældre godt komme til f.eks. at sige "se, der er hasper på vinduerne, og døren er lukket og låst, så der kan ikke komme nogen trolde og nisser ind til os" eller lignende. Og at tale om det på denne måde kan være med til at forstærke følelsen af, at der rent faktisk er noget derude, som vi skal være bange for, og som vi er nødt til at beskytte os imod.
Derfor er det vigtigt, at du hjælper din datter med at holde fokus på, at trolde og nisser hører hjemme i eventyr, og at eventyr er historier, som vi kan læse og synes er spændende. Men trolde og nisser findes kun i historier og ikke i virkeligheden.
Du kan f.eks. også sige til hende, at trolde og nisser er noget vi leger. Ligesom når vi leger prinsesser eller superhelte - eller måske klæder os ud til fastelavn (hvis hun har været klædt ud her), det er noget vi leger, og noget vi finder på. Det er også en god idé at bruge lege i hverdagen til netop at gøre hende opmærksom på forskellen på leg og virkelighed - f.eks. sige "nu leger vi, at du er en farlig tiger - men du er jo stadig bare dig, ik`?"
Hvis I ser noget i fjernsynet, og der f.eks. er en bamse, som er "levende" på skærmen, så kan du også tale med hende om, at det ikke er en rigtig levende bamse. Eller du kan vise hende, at hendes bamse er levende i legen, men ellers ikke - og f.eks. sige "nu leger vi, at bamsen kan tale. Men når legen stopper, så er bamse bare stille, for det er jo bare en bamse, og bamser kan jo ikke tale i virkeligheden" eller lignende.
Ved at italesætte forskellen på leg, fantasi og virkelighed, så kan du hjælpe hende med at finde ud af, at trolde og nisser ikke findes. Og samtidig så skal du naturligvis også anerkende hendes følelser. Så når hun f.eks. siger, at hun er bange, så kan du møde hende ved at sige f.eks. "det er helt okay at være bange nogle gange - især når det er mørkt. Men heldigvis findes trolde kun i historier og ikke i virkeligheden". Eller du kan sige f.eks. "Godnat min skat. Jeg elsker dig, og her er trygt og dejligt, og du kan drømme om alt det, du godt kan lide".
Hvis du tænker, at der i hendes udtalelse om at være bange for nisser og trolde ligger et behov for at have dig lidt ekstra tæt på, så kan du møde hende ved f.eks. at spørge: "Når du siger, at du er bange for trolde, kunne det så være fordi, du gerne vil have, at jeg bliver lidt her hos dig?" - På den måde hjælper du hende med at på sigt at mærke efter og sætte ord på hendes egentlige behov.
Nogle gange kan du her også reagere med at sige f.eks. "Jeg sætter mig lige lidt her hos dig, så du kan være rolig. Det er helt okay, at du har brug for lidt ekstra kram og ro nogle aftener". På den måde imødekommer du hendes tryghedsbehov, uden at du går ind i en snak om trolde og nisser:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)
Rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske