Brev:
Håndtering af selvstændighedsalder og aftenputninger
13. april 2025
Alder:
22 mdr.
Håndtering af selvstændighedsalder og aftenputninger
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen om vores datter på 22 måneder, som i januar blev storesøster til vores anden datter på nu 3 mdr.
Vi har i en lang periode kæmpet med, at aftenputningerne har taget en time eller mere. Hun sover på eget værelse.
For en måneds tid siden prøvede vi at sætte nogle mere tydelige rammer omkring putteritualet for at se om det kunne reducere længden. Det er far der står for aftenputningen og den sker på følgende måde: Vi skifter tøj, børster tænder, siger godnat til mor og lillesøster og får en smule vand at drikke. Far siger til hende at det er det sidste vand hun får inden hun skal sove, fordi vi har oplevet at hun beder om vand flere gange i løbet af putningen og på den måde trækker tiden. Derefter læser vi to bøger med dæmpet lys på værelset, hvor hun sidder hos far på en stol, fordi hun har behov for kontakt og fordi det er svært at læse for hende, når hun ligger i tremmesengen og ikke kan se bogen. Vi slukker lyset og siger godnat og far lægger hende over i hendes tremmeseng for til sidst at synge en godnatsang.
Det har i de første 2-3 uger reduceret putningen til 30 minutter, men indenfor den sidste uge er vi havnet i de samme timelange putninger. Det sker typisk når hun skal over i hendes egen seng. Hun rejser sig flere gange op i sengen, hopper i sengen osv. Hun er sågar begyndt på at slå panden ind i væggen og vi er derfor nødt til at tage hende op og sidde med hende for at få noget ro på og berolige hende med at holde om hende og fortælle hende at vi er der og passer på hende og hun trygt kan sove. Men det skal som oftest til 2-3 gange før hun til sidst bliver liggende og ender med at falde i søvn nede i sengen.
Hun protesterer altid under putningen og nogle gange skriger hun fx fordi hun vil have vand. Hun ender med at få vand 3-4 gange. Den anden aften gik jeg ind under putningen fordi hun skreg og hun bad om vand. Far havde allerede givet hende vand 3 gange, men efter jeg havde været derinde og hun fik vand, faldt hun til ro og i søvn. Hun skal jo selvfølgelig have vand, hvis hun er tørstig, men det er svært at vide, hvornår hun bruger det til at trække tiden og tænker heller ikke det er godt med så meget vand efter tandbørstning.
Hun sover en middagslur fra omkring kl. 11 og ca. to timer frem. Både i vuggestuen og herhjemme. Aftenputningen på værelset starter typisk kl. 19.
Vi kan ikke finde ud af, hvorfor aftenputningerne pludselig er skiftet til igen at tage en time eller mere. Det er selvfølgelig blevet lysere om aftenen (på trods af mørklægningsgardin på værelset, så er der mere lyst derinde pga årstiden) og så er vi skiftet til sommertid. Kan det have indflydelse på det og den adfærd hun udviser?
Er der noget vi kan gøre anderledes?
Vi er meget bekymrede for at hun kan finde på at slå hovedet ind i væggen. Vi oplevede også i dag, at hun slog hovedet ned i gulvet fordi far skulle lave mad til hende og måtte sætte hende ned på gulvet. Hvorfor gør hun det? Og hvordan kan vi håndtere det? Er det normalt at gøre?
Som du ved fra mine tidligere breve, så reagerer hun lige nu på, at være blevet storesøster og kan finde på at slå og bide lillesøster, mig og far og hende selv. Vi har haft tre gode dage, hvor hun ikke har slået lillesøster og troede at det var ovre, men så forsøgte hun pludselig igen. Jeg oplevede også at sidde og spise med hende og pludselig ud af den blå luft, prøvede hun at bide mig flere gange og grinede bare. Far oplevede også at hun grinede, når han prøvede at tage hende væk, så hun ikke kunne slå hovedet ind i væggen.
Generelt oplever vi at hun hurtigt bliver irriteret, hvis tingene ikke lige går, som hun gerne vil have - jeg tænker det er klassisk selvstændighedsalder. Men hun skriger hele tiden, når der er noget hun ikke kan få lov til og nogle gange, når der er noget hun gerne vil have, fx mælk. Vi forsøger at sige til hende at hun ikke behøver at skrige, men bare kan sige mælk. Hvordan kan vi håndtere det bedst?
Hun kan godt lide at være ude eller komme med ud og handle, men vi har indimellem svært ved at overskue det. Hun lytter ikke rigtig til hvad vi siger og putter sten og andre ting i munden udenfor. Når vi handler rører hun ved alting og løber væk. Hun løber også væk, når vi er udenfor. Vi siger til hende, at hun skal gå ved siden af os eller op i vognen i supermarkedet eller op i klapvognen, når vi er ude. Hvis hun så løber væk igen og kommer op i klapvognen, så kan vi godt finde på at sætte hende ned igen senere, men sige til hende at hun skal gå ved siden af os. Giver vi for meget efter ved at hun får lov igen?
Det er det samme når vi spiser - hun hælder mælken ud på gulvet og jeg siger til hende at hun skal drikke mælken og ellers må jeg fjerne koppen og for at vise hende det med handling, så fjerner jeg koppen. Hun siger ja og drikker fint af koppen efterfølgende. Men pludselig gør hun det igen og så fjerner jeg koppen. Jeg er usikker på, om jeg skal holde fast selvom hun bliver ked af det. Det nytter jo ikke at hun er tørstig, men omvendt heller ikke at hun bliver ved. Samme problem har vi med mad - skal vi holde fast og fjerne tallerkenen og risikere at hun er sulten?
Hilsen K