Svar: 13 mdr og i seng på anden måde - del II
10. april 2025
Alder:
13 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev, det er rigtig fint, at I skriver tilbage - og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe:)
Jeg kan godt forstå, at I er nervøse for at gå tilbage til to lure dagligt. Og det kan også godt være, at jeres søvnproblemer kan løses ved én lidt længere lur midt på dagen. Men det afhænger meget af Bertrams vågentid, tidspunktet for middagsluren, og hvor lang hans middagslur er.
Hvis han kun sover én gang, puttes til lur kl. 11 og f.eks. vågner kl. 12.30, så bliver eftermiddagen alt for lang (kl. 12.30-19.00 = 6.5 time). Det er langt mere, end de fleste børn på 13 måneder kan klare, og han vil blive overtræt, urolig og meget svær at putte.
Problemet er, at han naturligt også kan blive overtræt om formiddagen, hvis hans vågenperioder her bliver for lang. De fleste børn vil typisk kunne være vågne i 3-4 timer, før de puttes til dagens første lur - og hvis han f.eks. skal vente helt til kl. 12-12.30, så vil han også her blive overtræt, og det vil påvirke hans dagssøvn. Hvis han ofte vågner kl. 06-06.30, så vil han normalt kunne holde til ca. kl. 10 - nogle gange kan man med frisk luft, stimulation osv. godt lykkes med at holde ham vågen til ca. 11, som I har gjort. Men, hvis hans lur først starter 11.30 eller derefter, så risikerer I at krydse hans overtræthedsgrænse, og det vil gøre, at søvnen bliver urolig og kort. Det kan derfor være forklaringen på, hvorfor hans middagslur nogle gange faktisk ender med at være meget kort.
Så teoretisk set, kan en senere og længere lur godt løse problemet, hvis han kan vente med luren til kl. f.eks. er 12-12.30 og kan sove i mindst et par timer uden at vågne. Men i praksis er det meget svært for et barn på 13 måneder. Og I vil risikere, at hans middagslur bliver for kort, fordi han også her bliver overtræt. I vil risikere, at han falder for sent i søvn om aftenen, fordi også eftermiddagen bliver for lang, og I vil også være meget afhængige af, at han hver dag tager en rigtig god lang lur, hvilket sjældent holder i praksis på grund af hans alder.
Derfor anbefaler jeg de to lure - formiddag og middag, og det skal ikke ses som et tilbageskridt, men som en overgang. Så nogle dage, vil han naturligt have brug for to lure, og andre dage går det fint med en enkelt lur - det er helt naturligt, at børn bruger uger eller et par måneder på denne måde, før overgangen til en enkelt lur er helt på plads.
Hvis han allerede virker træt ved aftensmaden, så er det et tegn på, at dagen er for lang, og at han bør puttes tidligere. Derfor vil det igen være en god idé at genindføre to lure, eller hvis I vælger at bibeholde den lange lur midt på dagen - så både putte ham lidt senere til denne lur og samtidig give ham en tidligere sengetid. Det vil sige, at luren f.eks. kan starte kl. 11.30-12 og den skal helst vare to timer, for at dække hans søvnbehov og give ham en vågenperiode, som han rent faktisk kan holde til, hvilket måske vil være ca. 4 timer.
Det betyder, at hvis han f.eks. vågner af sin lur kl. 14, så skal han puttes kl. 18. Vågner han 14.30, så kan I måske putte ham 18.30. Og ja - det vil i givet fald være en rigtig god idé at tilbyde ham aftensmad tidligere, så I f.eks. spiser kl. 16.30-17, og I således bedre kan nå det hele. Den tidligere putning til natten kan godt være rigtig godt - han vil få lettere ved at falde i søvn, og hans søvn vil ofte også være af en bedre kvalitet, så han vil sove mere roligt og sammenhængende.
Men, jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagssøvnen naturligt ofte også blive. Hvis han sover kl. 18-18.30 og står op kl. 06-06.30, så sover han naturligt 12 timer om natten, og det må han gerne. Om dagen skal han så stadig helst sove 1.5-2 timer for at få sit søvnbehov dækket. Hvis det kan fungere for både ham og jer, så er det helt fint.
Udfordringen er dog, at han ikke nødvendigvis vil sove så lang en nattesøvn, måske vil han begynde at vågne og starte dagen kl. 05. Det må han naturligvis også gerne, men jo tidligere han står op, jo tidligere vil han have behov for at sove dagslur, og jo kortere nattesøvnen er, jo mere dagssøvn vil han naturligt have behov for, så han samlet set får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket.
I kan dog godt forsøge, og se hvordan han reagerer på denne løsning. Det vil sige starte luren omkring kl. 11.30-12 og så skal han helst sove et par timer. I kan spise aftensmad kl. 16.30-17 og putte ham ca. kl. 18 (afhængigt af, hvornår han vågner af sin middagslur). Hvis han virker uoplagt, ikke sover nok dag eller aften, så bør I overveje to lure igen.
Når han bliver ulykkelig, når han ikke får lov til at gå rundt og protesterer mod at ligge stille, så tænker jeg, at det handler om, at han stadig ikke har lært en anden måde at falde i søvn på, og at der motorisk sker rigtig meget med hans udvikling lige nu. Han vil gerne lege og gå, fordi det at være i ro og ligge stille er uvant for ham, og han bliver også ked af det, fordi han er overtræt og derfor mærker ekstra uro i kroppen.
Derfor er det netop vigtigt, at han ikke er overtræt om aftenen, og at I forsøger at putte ham, når han har været vågen i ca. 4 timer. Det er en god idé, at I giver ham et bad, massage, læser i bog osv. og gør det samme aften efter aften, så der er genkendelighed, og han ved, hvad der skal ske. Brug ikke skærm før sengetid, da det kan gøre ham ekstra vågen og gøre det sværere for ham at falde i søvn. Det gælder både tv, iPad, telefon.
Gå ind i soveværelset med ham og sig f.eks. "Nu skal vi sove. Du skal ikke gå rundt, nu skal kroppen slappe af. Mor og far hjælper dig." Mor kan lægge sig med ham og amme ham i dobbeltsengen, hvis I tænker, at denne løsning vil give ro og bedre søvn jf. tidligere svar:) Hvis han er rigtigt ked af det, så sæt jer med ham i en stol på værelset, hold ham i jeres arme, men lad være med at gå rundt med ham. Og når han er faldet lidt til ro, så læg ham ned igen - og bliv ved med denne rutine, så han gradvist lærer, at søvn foregår liggende stille og roligt. Det er vigtigt, at I ikke lader ham løbe rundt. Hvis han får lov til dette, så vil han lære, at det er sådan putningen foregår, og det ønsker I naturligt ikke. Hold fast i, hvordan det foregår nu.
Han vil naturligt godt kunne protestere, og her er det vigtigt, at I bliver hos ham, rummer hans følelser og frustration og hjælper ham roligt igennem, så han stille og roligt begynder at forstå, at det her er den nye måde at falde i søvn på. Det er naturligt en læringsproces, som vil tage lidt tid (læs dage eller få uger). Når han bliver ulykkelig over at sove i dobbeltsengen i stedet for at blive båret, så er det hans måde at fortælle jer, at han ikke forstår, hvad det er, I har gang i. Han ved ikke, hvorfor putteritualet pludselig skal laves om, og han har naturligt svært ved at finde ro uden enten barnevogn, eller ved at I går rundt med ham - fordi det er det, han kender.
Hvis han bliver puttet på det rigtigt tidspunkt - når han er træt og ikke overtræt, og hvis han aftener er forudsigelige og rolige - uden skærm og med dæmpet lys og med faste rutiner, så der er genkendelighed, så vil han naturligt bedre kunne falde i søvn og behovet for at løbe rundt vil blive mindre.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske