Brev:
Mor kan ikke putte - 10 mdr.
9. april 2025
Alder:
10 mdr.
Mor kan ikke putte - 10 mdr.
Kære Helen
Din brevkasse har været en kæmpe hjælp hele vores tid som nye forældre, og nu har vi altså selv et spørgsmål.
Vores søn på knap 10 måneder sover generelt godt om natten, men vågner til tider 1-2 gange i løbet af natten. Indtil for ca en måned siden var det intet problem for mig at få ham tilbage i søvnen når han vågnede. Enten ammede jeg ham eller også gav jeg ham en bamse og nussede ham indtil han faldt hen igen.
Putning foregår sådan at han får et bad, godnat-grød og så læser enten min kæreste eller jeg en bog for ham, synger en sang og så lægger vi ham i hans seng hvor han så tager fat i en af hans bamser som han enten ligger og putter sig til eller ligger og leger med i 15-20min hvorefter han falder i søvn - altså generelt meget roligt.
Men når/hvis han vågner i løbet af natten, så er det knap så roligt. For ca en måned siden begyndte han pludselig at skrige og græde fuldstændig ude af kontrol, som vi aldrig har hørt det før, men først når jeg kommer ind til ham. Han ville kaste sig rundt i sengen og ind i tremmerne på sengen og række ud efter mig. Jeg tager ham så op og vugger ham i mine arme indtil han falder til ro. Men så snart jeg bare læner mig ind over hans seng for at lægge ham tilbage, starter det forfra. Det eneste der lader til at hjælpe er at min kæreste hjælper ham tilbage til søvnen, så foregår det helt stille og roligt som det plejer.
En enkelt nat var jeg alene med ham, og han græd og skreg i 3 timer, hvorefter han sov i 4 timer og så startede forfra igen. Jeg prøvede endda at lægge ham i vores seng sammen med mig, da jeg troede det ville være trygt for ham - det lod nærmest til at være værre.
Jeg kan sagtens putte ham til natten, problemet opstår først når han allerede har sovet lidt og så vågner.
Jeg har haft held med at vugge ham i mine arme til han sover helt og så lægge ham i sin seng - men det virker ikke som en holdbar løsning da han er en stor og tung dreng. Eller er det bare sådan jeg må gøre det nu?
Jeg er virkelig ked af at jeg pludselig har den virkning på ham, men også at min kæreste alene må tage nætterne med ham. Hvad har jeg dog gjort for at han bliver så ked af det når jeg prøver at putte? og skal jeg helt holde mig fra at prøve for nu eller er det bedre jeg bliver ved at prøve?
Jeg syntes det er svært at være i, at han virker så ked af det.
Det skal siges at jeg for 2 uger siden startede på arbejde, og at han for en uge siden stoppede med at ville amme - begge dele har hverken gjort putte problemet bedre eller værre. Min kæreste er nu på barsel med ham.
Han er generelt virkelig mor glad, og er nærmest som limet til mig når jeg kommer hjem fra arbejde - jeg er helt okay med det, og syntes kun det er hyggeligt da jeg har været væk fra ham en hel dag - men kan det have en indflydelse på natten at jeg lader ham hænge på mig om dagen?
Tak for din hjælp!
Kærlig hilsen
A's mor.