Svar: Overgang ud af tremmeseng
8. april 2025
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med jer
Tak for brevet og den fine beskrivelse af, hvordan overgangen fra tremmeseng til åben seng desværre ofte kan være. Det er rigtig svært at ændre på rutiner og med tre børn i sammem værelse, så kan det naturligt godt eskalere, når børnene pludselig opdager, at de har mere "frihed":)
Jeg tænker, at det er vigtigt, at I skaber genkendelighed, så en fast rutine vil være rigtig godt, så børnene ved præcist, hvad der skal ske, og hvad der forventes af dem nu.
Et forslag til en ny rutine kunne f.eks. se således ud:
Ca. 18.30-18.45: I skaber ro, lys dæmpes, skærme slukkes, der leges stille. De får nattøj på og får børstet tænder, så de er klar til natten.
Ca. 19.00: I læser godnathistorie - det kan være i stuen eller på deres værelse med lyset tændt. Og efter ca 10 minutter går i på værelset og de puttes i seng.
Ca. 19.15: I tænder for deres Tinybox med 10-15 minutters godnatfortælling, ikke længere tid, da det lyder som om, at fortællingener er med til at holde dem vågne. I stedet kan I slukke foro Tinybox eller måske kan lidt rolig musik eller hvid støj tage over.
Ca 19.30: I vurderer, om I skal blive siddende i yderligere 10-15 minutter, eller om I kan gå ud af rummet og vende kortvarigt tilbage. Det er godt, hvis I kan være ret konsekvente i rækkefølgen, så jeres børn lærer, at nu er det sådan her, I gør hver aften.
Det lyder som om, at tvillingerne er komme ind i en ond cirkel, hvor de sover mindre og mindre og mindre, hvilket gør dem overtrætte om aftenen, og det gør så igen, at de får sværere ved at falde i søvn, og også vågner tidligere.
Det kan være et forsøg værd at putte dem tidligere til lur. Hvad tid puttes de i vuggestuen? Prøv at tale med pædagogerne om, hvorvidt de har mulighed for at putte jeres børn, som nogle af de første, så de ikke puttes for sent. Da de er begyndt at stå tidligere op og allerede vågner kl. 06, så kan de godt have behov for en tidligere middagslur, for ikke at blive overtrætte før denne lur. Hvis de bliver overtrætte her, så kan det faktisk gøre, at middagsluren pludselig bliver for kort.
Det er naturligvis godt, hvis de nogle dage sover en længere lur i vuggestuen og på den måde indhenter noget af den manglende nattesøvn, - en længere lur en gang imellem er super fint - men det skal være en balance. De bør ikke begynde at sove så længe eller så sent, at I ikke kan putte dem om aftenen. I skal nok regne med, at de skal puttes mellem 5-6 timer efter, at de er stået op af deres middagslur. Det betyder, at hvis de står op af deres middagslur kl. 14, så vil de være putteklar mellem kl. 19-20, sover de længere, vil de naturligt først kunne puttes det senere.
En lidt tidligere middagslur kan derfor være en løsning - alternativt kan det være nødvendigt at vække dem fra middagsluren på sigt. Lige nu tænker jeg dog, at hvis I kan få dem til at falde i søvn tidligere om aftenen, så vil de naturligt af sig selv begynde at sove kortere lur om dagen igen, og det hele vil igen hænge bedre sammen for både jer og dem:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske