Brev:
Overgang ud af tremmeseng
8. april 2025
Alder:
2 år, 7 mdr.
Overgang ud af tremmeseng
Kære Helen.
Vi søger råd til at få putning til at fungere.
Vi har pga. pladsmangel de næste par år kun 1 værelse som vores 3 børn sover i sammen. Det er blevet en udfordring efter vi har taget tremmesengene væk.
Vores børn er 4,5år, 2,5år og 2,5år. (Tvillinger) og vi har lige skiftet tremmeseng ud med rigtige senge som de selv kan kravle ud af.
Før dét havde vi en rigtig god rutine hvor vi læste godnathistorie i 10 minutter, puttede dem i seng og gik ud. De havde brug for 15-25 minutter, men fandt selv ud af at falde til ro. Måske gik vi derind engang imellem, specielt til vores dreng T på 2,5 som ofte ligger lidt længere end de andre før han sover.
Vi troede vi kunne fortsætte det. Men det kan vi ikke, for de har fundet ud af at de synes det er rigtig sjovt alle sammen at springe ud af sengen og løbe grinende ud til mor og far som så kan putte alle sammen igen. På den måde fik de fyldt deres kroppe op med en hel masse adrenalin i stedet for at falde til ro. Det blev vildere og vildere hver aften og efter 3 dage gav vi op på at lave den falde i søvn alene, fordi vi var bange for at en hel forkert rutine med for meget leg, var ved at blive skabt i forbindelse med sengetid.
I stedet for har vi forsøgt at sidde hos dem i mørket og tysse på dem. Men de bliver hurtigt kede af det fordi de ikke vil sove, og 2 små børn der bliver kede af det og en sensitiv pige på 4,5 som altid bliver påvirket af de andres humør går helt galt.
Derfor indførte vi tonyboxen. Det er en tysk dims som kan afspille lydbøger for børn. Det får dem til at acceptere at ligge stille i mørket i sengen. E på 4,5 år falder altid først i søvn.
Men tvillingerne på 2,5 kan høre lydbog i 45 minutter for derefter at ligge i stilheden i 45 minutter mere før de falder i søvn. De vender og drejer sig og piller ved deres sutter og deres tæer. Og det er imens vi sidder helt henne imellem deres senge så vi kan holde den ene i hånden og give den anden dyne på med jævne mellemrum.
Nu er de begyndt at stå tidligere op om morgenen (kl. 6), samtidigt med at de får en times mindre søvn om aftenen (læser historie kl. 19 - de sover kl. 20.30), og så sover de til gengæld 2-3 timers lur i vuggestuen for at indhente noget.
Idag sov de begge to kun 1 times lur - de var helt færdige. Men alligevel tog det dem 1,5 time at falde i søvn.
Jeg kan ikke se hvordan vi skal finde tilbage til en god rutine. Det virker lidt håbløst. Nu er der gået 3 uger. Har du nogen gode råd?
Det er svært at vælge en strategi og holde fast i den når vi ikke ved hvad det rigtige er.
Jeg håber du kan hjælpe os