Svar: Få vores 13 mdr søn i seng på en anden måde
8. april 2025
Alder:
13 mdr.
Kære Christian.
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Det lyder som om, at der er godt gang i jeres dreng, og udviklingsmæssigt sker der rigtig meget netop nu. I 13-15 måneders alderen gennemgår børn ofte en slags separation-gentilnærmelses-fase, og det hænger ofte sammen med, at de i denne alder begynder at gå.
Jeres lille Bertram er netop begyndt på dette. På den ene side vil han selv - gå selv, undersøge verden selv, åbner f.eks. skuffer, kaster med sine klodser, siger måske "nej" med sit kropssprog og ryster på hovedet. På den anden side har han et ekstra behov for tryghed og nærhed. Han vil søge jer oftere, bliver mere klyngende i sin kontakt, sover uroligt - han vil op, op, op, og når I så tager ham op, så vil han ned igen. Han er rigtig godt i gang med at finde ud af, at han er en selvstændig person, der er adskilt fra jer - men han kan ikke adskille sig, uden at føle sig knyttet til, og derfor vil han sidde mere på skødet, være mere i favn, have behov for at sove tæt, vil gerne ammes oftere osv. osv. At han har svært ved at finde ro og sove alene hænger derfor fint sammen med hans alder og den udvikling, som han lige nu går igennem.
Derudover, så fortæller I, at han ofte sover en lur dagligt, og at hans lur ofte starter kl. 11 og varer 1-3.5 time. Det vil sige, at han nogle dage vågner allerede kl. 12 og andre dage vågner ca. 14.30 - men uanset hvad, så betyder det, at han får en alt for lang vågentid, før han puttes om aftenen. Det betyder, at han bliver overtræt, hvilket igen betyder, at hans krop begynder at producerer stresshormonet kortisol, som gør det sværere for ham at finde ro og falde i søvn.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en enkelt lur i løbet af dagen, og umiddelbart tænker jeg, at jeres dreng vil have glæde af to lure stadigvæk. Hvis han sover to lure dagligt, så vil hans eftermiddag ikke blive så lang, og han vil ikke blive så overtræt. Måske har I hørt udtrykket at "søvn avler søvn", og det er netop dette, man taler om. At hvis han sover mere om dagen og f.eks. to lure i stedet for en enkelt lur, så vil dette ofte have en positiv indvirkning på nattesøvnen.
Måske oplever I også, at han nogle dage, især hvis han har sovet en kort middagslur, ender med at falde i søvn om eftermiddagen. Måske powernapper han bare 20-30 minutter sidst på dagen, - og denne søvn er så med til at ødelægge natten, fordi søvnen kommer til at ligge for sent. Det er derfor langt bedre, hvis han kan sove to lure dagligt, og hvis søvnen ligger fordelt på en formiddagslur og en middagslur. Det tænker jeg faktisk ville være et forsøg værd hos jer:)
Hvis han vågner og starter dagen omkring kl. 06-06.30, så synes jeg faktisk, at I skal prøve at putte ham til en formiddagslur omkring kl. 9-9.30. Han behøver ikke sove en meget lang lur på dette tidspunkt, men hvis han får en lur her, så vil hans middagslur naturligt komme til at ligge lidt senere, og så vil hans eftermiddag ikke blive så lang. Han vil derfor ikke blive så overtræt, og han vil blive lettere at putte til natten - og kan så puttes omkring kl. 19-19.30 og ikke først kl. 20.30-21.30.
Det vil sige, at en dagsrytme f.eks. kunne se således ud:
06-06.30: Vågner og dagen begynder stille og roligt.
Morgen 07-7.30: Morgengrød suppleret med lidt frugt og bær. Vand af kop.
Formiddag 8.45-9.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske 45-60 minutter.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med grøntsager, kød, fisk, bælgfrugter... Må også gerne få varm mad til frokost, og I må gerne bruge rester fra aftensmaden. Vand af kop.
En smoothie eller lignende, vand af kop - og puttes til middagslur ca. kl. 14 og sover her måske 1.5 time.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk eller lignende med lidt revet æble, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, linser, bønner, kartofler, grøntsager, pasta, sovs.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en moset banan ca. 18.45, sammen med lidt letmælk af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl. 19-19.30, tidspunktet afhænger af, hvornår han er stået op af sin middagslur, og han puttes med bamse, nusseklud, godnatsang, kærtegn.
Sen aften 22: Evt. en drømmeamning for at give ro og sikre rolige nætter, men gradvist kan denne amning fjernes. Han behøver ikke amning i løbet af natten, hvis han har spist og drukket jf. dagsplanen - I har alle brug for sammenhængende søvn. Det er dog bedre for jer alle, at han ammes her, før mor selv går i seng, og ikke efter midnat.
Og netop amningen er også en ting, som I er nødt til at medtænke. Jeres dreng har aldrig rigtig lært at sove uden amning og uden tæt kropskontakt. Om natten sover han tæt med mor og ammes morgen, aften og derudover nogle gange i løbet af natten. Og når han skal sove, så har far altid båret ham og gået med ham, til han er faldet i søvn. Det er naturligt hårdt, og det er vigtigt, at I nu lærer ham, at han godt kan falde i søvn, uden at han behøver at blive båret rundt, ligesom det vil være godt, at amningerne trappes ned, så han ikke længere forbinder bryst og søvn.
Når han puttes om aftenen, så kan det være en idé, at mor lægger sig med ham og ammer ham i dobbeltsengen. På den måde kan jeres dreng lære, at han godt kan falde i søvn liggende stille og uden bevægelse. Samtidig er det vigtigt, at mor trækker brystet til sig, så han ikke falder i søvn med brystet i munden. I skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til mor, triller om på siden, og falder i søvn. Han må meget gerne blive puttet med nusseklud, kærtegn osv. Små ritualer, som naturligt er en del af hans putning også ved lurene om dagen - og som kan følge med ham over i tremmesengen.
Når han kan falde til ro og i søvn ved siden af mor i dobbeltsengen om aftenen, så kan I arbejde på, at han puttes i egen seng og falder i søvn der. Han kan stadig blive ammet, men mor kan sidde med ham og amme ham ved siden af tremmesengen og så putte ham fra favnen og over i sengen, før han sover helt. Stadig putte ham med nusseklud, bamse, skærtegn osv. Så han på den måde puttes som før og alt ligner sig selv, men nu puttes han i egen seng.
Det er super godt, at hans seng står ved siden af jeres, så mor stadig er tæt på og naturligt kan berolige ham med hænder, nusseklud, kærtegn osv. hvis og når han vågner om natten, men brystet er ikke længere en mulighed.
Hvis I oplever det fuldstændig umuligt at undvære brystet om natten, så prøv om I kan fjerne en natamning ad gangen. Altså vælge en af opvågningerne om natten, hvor mor ikke ammer, men hvor far f.eks. trøster eller hjælper jeres dreng videre. Når det fungerer, så udvid med at fjerne endnu en amning. Alternativet kan mor evt. sove i et andet rum og far sove sammen med jeres dreng om natten - så jeres dreng lærer, at han godt kan sove uden bryst og mælk, men stadig får masser af nærhed og tæt kontakt med far. Og stadig også lærer, at han ikke behøver at blive gået med for at sove. Det er helt okay at ligge sammen med far og falde i søvn liggende.
Amningen om morgenen tænker jeg, at det vil være godt at gå væk fra. I stedet kan I her stå op og starte dagen med morgengrød og hygge ved morgenbordet. Det vil naturligt være med til at støtte jeres drengs selvstændighed, at han starter dagen med at spise ved bordet sammen med den øvrige familie. Derudover kan det også gøre det lettere at indføre de to lure, hvis morgenen starter med, at I står op, spiser grød osv. Den hygge, som amningen er forbundet med, kan I skabe med tæt kontakt, sidde på skødet, læse lidt i en bog osv. så der stadig er hyggelig stemning, når dagen begynder.
Jeg ved godt, at det kan virke forkert på jer, når jeg skriver, at jeg vil foreslå, at I går tilbage til at give jeres dreng to lure dagligt. Det er dog ofte en god idé, netop for at undgå, at han bliver overtræt - og ofte vil der være tale om en overgangsperiode. Det vil sige, at han nogle dage naturligt vil have behov for to lure, og andre dage måske godt kan trives med en enkelt længere lur. Derfor er I nødt til at være lidt fleksible i forhold til hans behov nu og de næste par måneder frem.
Jeg håbe, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke til jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske