Brev:
Få vores 13 mdr søn i seng på en anden måde
8. april 2025
Alder:
13 mdr.
Få vores 13 mdr søn i seng på en anden måde
Hej Helen,
Vi er førstegangs forældre til Bertram på 13 mdr.
Han er lige begyndt at gå og gør det efterhånden selv.
Han er glad og meget livlig og interesseret/nysgerrig i alt.
Vi er noget udfordret på at få ham i seng om aftenen.
Vi har altid båret ham og gået ham i søvn og det har fungeret meget effektivt og derfor ikke noget vi har ændret på. Men han er ved at blive tung så det er næsten kun far der gør det. Men han er blevet noget mere mor syg om aftenen.
Nu virker det ikke så godt og han kæmper for at komme ud af armene og vil egentligt bare ned på gulvet og gå/lege. Også selvom han bliver helt overtræt. Men det er en kamp og han ender først med at komme i seng alt mellem 20.30-21.30.
Når han sover bliver han lagt i vores seng hvor han så sover med sin mor som han har gjort siden begyndelsen. Han er begyndt at amme lidt om morgenen og aftenen, selvom vi ellers var stoppet amning naturligt i et par uger med undtagelse af nogle gange om natten.
Vi kunne godt tænke os at han kunne komme i seng før, så han ikke ender med at blive overtræt og ked af det. Og vi kunne godt tænke os at han kunne blive lagt i sin seng som står op af vores og falde i søvn der så vi ikke skal gå rundt med ham. Det er simpelthen for hårdt fysisk. Det synes vi ikke er holdbart.
Vores rytme er lige nu således;
Han vågner ca 6-6.30 og pludrer lidt rundt og ammer. Derefter ud og gå.
Kl 7-7.30 morgengrød
Måske lidt snacks løbende af frugt, ost, brød med smør og sådan.
Kl 10-10.30 smoothie eller frugt, ost, brød med smør og pålæg.
Sover ca 11 og typisk en del timer. Varierer fra 1-3,5 timer.
Aftensmad bliver 17.30-18.30.
En smoothie eller lidt banan senere.
Og ja så bliver tidspunktet vi får ham gået i søvn 20.30-21.30 men noget af en kamp inden det sker. Vi leger, læser bøger mm
Når vi har prøvet ligge ham i sengen, mens vi er der, hvor vi læser bøger, synger, nusser, så kravler han rundt og rejser sig op og leger. Han er meget svær at få til at ligge roligt.
Håber du kan hjælpe.
Bedste hilsner
Christian