Brev:
Mælk flere gange hver nat
8. april 2025
Alder:
9 mdr.
Mælk flere gange hver nat
Hej Helen.
Tak for et godt forum med mange gode input.
Vi har en datter, Paola på godt 9 mndr, som trives og er i godt humør det meste af tiden. Det lader dog til, at vi har fået givet hende nogle dårlige søvnvaner, så hun fx mere eller mindre hver nat vågner hver 2-3 time for at få mme af sutteflaske (mor ammede til 6. måned, men vi supplerede op med mme allerede fra hospitalet, da amningen ikke startede helt så nemt). Således er det typisk flaske 23.00, 02-03, og så igen 04-05 inden hun vågner helt senest kl 06.00.
Og dette hyppige indtag af mme om natten gjorde, at hun fra 5. måned brød sin vægtkurve og den er først nu her ved 9. måned fladet lidt ud (målt til 11,3 kg her primo april). Vi forsøgte i december (hendes 6. måned) med en afvænning af mælk om natten ved at skære 03-flasken fra - hvilket dog resulterede i 3 uger med adskillige timers vuggen i armene i træk. Dette opgav vi med konklusionen, at hun ikke var klar. I stedet skruede vi ned for mængden af mme om natten til 60ml +fortyndede den op med 20ml vand.
Ellers spiser hun fint om dagen af rigtig mad og vi har også droppe mme i løbet af dagen og nu senest også droppet mme som putteflaske. Hun drikker ligeledes fint med vand, så vi er ikke bange for hendes væskeindtag.
Vi har altid vugget hende i søvn - om det er til lur eller til putning, hvilket er blevet en klar afhængighed for hende og ved lur om dagen kan hun aldrig selv komme videre i søvnen efter 30 min, så ofte er lurene ikke længere - måske kan middagsluren komme op på 1time15min, hvis vi holder barnevognen i gang gennem byen og derfor er der ofte også brug for en ekstra lur om eftermiddagen, da dagen jo starter ca 06, grød kl 07.00, lur 08.30-09, frokost 11.00, middagslur 12.30-13.30/14.00 og så er der lang tid til putning kl ca 19.00
Hun falder dog altid meget let i søvn i favnen eller vognen, men hendes primære udfordring har så altid været mange opvågninger.
Motorisk kan vi godt mærke, at hun har været lidt hæmmet af den ekstra kropsvægt, så hun er fx slet ikke kommet i gang med at kravle endnu, men denne del er vi nu ikke så nervøse ved længere, da det jo godt kan komme lidt sent for nogle babyer.
Kort sagt har hun det fint og udvikles også konstant, men åh gud hvor forældrene mangler søvn…
Hvad kan vi gøre for at vænne hende fra natmælken og hvad bør vores fremgangsmetode være? Vi er begyndt at putte hende ved at lægge hende i tremmesengen vågen og så sut, en hånd fra mor eller far og en lille sang (efter de faste ritualer hver aften, med mad, natskiftning, tandbørste, læse bog og så ned og ligge), men dét med at blive lagt vågen er meget nyt og helt sikkert svært for hende.
Derudover har særligt faren (som lige er gået på fædreorlov) en del nætter med hende, hvor hun har RIGTIG mange opvågninger. Hver time fra 21-tiden af og op og vugge i armene hver time hele natten!
Om et par måneder er vi begge retur på job og så har vi brug for mere søvn for at kunne fungere (nætterne har været delt på enten mor eller far indtil nu)
Hvad er dine tanker?
Bedste hilsner
Christian