Brev:
Opvågninger om natten - 8.5 måned
8. april 2025
Alder:
8 mdr.
Opvågninger om natten - 8.5 måned
Kære Helen.
Vores datter er 8.5 måned og er i 5 måneders tid vågnet hver time til hver 2. Time om natten. Hun er altid glad, stortrives og udvikler sig lige hurtigt nok. Hun er motorisk stærk, kravlede hurtigt og går næsten.
Hun har i hele hendes liv haft meget motorisk uro og der har været fart på. Vi har arbejdet meget med trykmassage og sanselege for at få mere ro på hendes nervesystem.
Da vi efter flere måneders overbevisning om at de mange opvågninger om natten skyldes “en fase”, tænkte vi, at der muligvis kunne være noget, der generede hende, hvorfor vi fik hende undersøgt. Vi har været hos egen læge, ørelæge, osteopat og kiropraktor af flere omgange. Hun har haft nogle spændinger, og er også blevet behandlet, men uden ændring på nætterne. Vi mistænker dog stadig at der kunne være noget med ørene, og har endnu en tid i kalenderen.
Hendes dagslure er ret faste og velfungerende. De tages konsekvent i barnevognen og varer gerne halvanden til to timer. Hun sover derfor i gennemsnit omkring 13-14 timer i døgnet. Cirka 3.5 times lure og 10 timers nat.
Om natten kan hun ikke nusses, nynnes eller andet videre i søvn. Hun bruger ikke sut og der er ikke langt fra søvn, til brok, kravl og tuml i sengen. Det eneste der virker er hvis vi løfter hende op og vugger hende, eller hvis jeg ammer.
Hun starter altid natten i bedsiden, men i løbet af natten, ender hun som regel i vores seng, da jeg simpelthen er så træt og ender med at amme natten igennem. Jeg er klar over, at jeg på det seneste er kommet ind i en rigtig dårlig vane og der nok er blevet skabt en uhensigtsmæssig søvnassociation ift. amning. Men efter utallige forsøg og intet har virket de seneste mange måneder, er jeg tyet til den metode, hvor jeg kan få sovet bare lidt. Vil gerne erkende, at efter et halvt år, med opvågning hver anden time fungerer jeg ikke helt optimalt længere. Hverken kropsligt eller mentalt.
Når vi prøver at udskyde amningen og vugger istedet, falder hun enten i søvn umiddelbart med det samme, og ellers kan det pludselig tage over halvanden time og jeg ender alligevel med at amme for selv at kunne gå i seng.
Her bliver jeg i tvivl, om det er kampen værd? Skal vi fortsætte med at holde fast i ikke at amme, og bare håbe hun falder i søvn?
Vi har desuden prøvet, at far tager nætterne, hvor jeg har sovet på sofaen. Dette var et forsøg på at afvende natteamningen. Vi gav det to dage med skrig og skrål natten igennem, og opvågninger helt ned til hvert 15-30 min, derefter kastede vi håndklædet i ringen.
Egentligt trækker både putning om aften og opvågningerne om natten tænder ud for tiden. Vi har i korte perioder kunne putte hende i egen seng, efter fast aftenrutine. Men størstedelen af gangene, begynder hun at tonse rundt i sengen og skrige/græde indtil vi løfter hende op og vugger hende, og hun kan falde i søvn på ingen tid. Vi gør både brug af rolig meditationsmusik og rød lampe ved putning, da hverken sut eller nusseklud har nogen virkning.
Hun er langt fra en putte-nusse-baby og kan på ingen måde finde ro ved at ligge ved siden af os og falde i søvn. Uanset shh, nynnen, nussen eller andet rart og beroligende.
Hendes hverdag ser således ud:
6-7 tiden: Vågner
7.30: Havregrød med sveskemos og vand
- (Amning inden lur)
9-10 tiden: Lur i barnevogn
12 tiden: Frokost - Gerne fingermad ifm. bondebrød, frugt og lignende. Og vand.
- (Amning inden lur)
14 tiden: Lur i barnevogn
17 tiden: Aftensmad - som regel fingermad og mos ved siden af. Og vand.
- (Amning inden eller efter aftensmad)
- (Amning inden nattetid)
19 tiden: Godnat
- (og så starter opvågningerne og ammeroderiet)
Tak for din gode brevkasse - vi håber at du også kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
De håbefulde men trætte forældre.