Brev:
Opvågninger om natten - 22mdr
3. april 2025
Alder:
22 mdr.
Opvågninger om natten - 22mdr
Kære Helen
Jeg skriver til dig om min datter på 22mdr. Hun er generelt en glad og meget nysgerrig pige som trives. Siden hun blev født har hun sovet igennem om natten og kunne i en alder af 5mdr sove 10-11 timer om natten.
Da hun blev 14mdr ca, begyndte hun at vågne om natten - nogle gange for at få sin sut, andre gange var hun bare ulykkelig. I samme alder var hun næsten lige begyndt i vuggestue og var begyndt at blive meget syg og havde væske på ørene flere gange.
Hun blev storesøster for knap 3mdr siden og har taget rigtig godt i mod hendes lillesøster. Men opvågningerne er blevet helt ekstreme de seneste uger. Hun vågner op mod 10 gange, hvor hun skriger og græder. Nogle gange er hun vågen og andre gange ikke. Det gør at hun sover meget dårligt og er begyndt at mistrives om dagen, fordi hun er træt. Hun elsker at gå i vuggestue, men er begyndt at blive ked af det om formiddagen dernede pga træthed. Efter hendes lur er hun frisk og glad igen.
Når hun vågner om natten forsøger min mand at trøste hende i sengen. Hvis det ikke går, så tager han hende op og lægger sig i en voksen-seng, vi har stående på hendes værelse.
Det gør at hun oftest falder mere til ro, men hun kan stadig godt skrige op.
Udfordringerne er at sengen er lille og de har svært ved at ligge der begge to. Derudover gør det at jeg er alene om at passe lillesøster om natten, hvilket er hårdt, både fordi jeg har dårlig ryg og fordi jeg ikke får meget søvn og derfor har svært ved at passe hende dagen efter. Hun sover i øvrigt meget skidt om dagen, så jeg har ikke mulighed for at indhente noget søvn om dagen.
Vi har overvejet om vi skal tage hende ind i vores seng om natten, når hun vågner op for at give hende tryghed. Det var hun vant til at vi gjorde førhen og det stoppede vi med en måneds tid før lillesøster kom. Vi er bare bekymrede for at pigerne kommer til at vække hinanden, hvis de sover i samme rum og vi ved heller ikke, hvad vi så skal gøre, når lillesøster engang også gerne vil op i sengen til os. For det er der ikke plads til.
Vi har i dag fået konstateret hos en ørelæge, at hun ikke længere har væske på ørene, så det er ikke derfor at hun skriger om natten. Vi overvejer om det kan være tænder, mareridt eller natterædsel. Eller en reaktion på at være blevet storesøster.
Selvom hun har taget godt imod lillesøster, så oplever vi, at hun bliver jaloux, når lillesøster er oppe hos far og at hun prøver at slå hende. Når vi siger at hun ikke må det, så smider hun med tingene og begynder at græde. Vi prøver at anerkende hendes følelser og fortælle hende at vi godt ved det er svært at hun ikke kan være hos far lige nu og at han elsker hende ligeså højt som altid. Vi har haft en tendens til at lillesøster så kom over til mig, med det samme den store ville være ved sin far, men synes også hun skal lære, at lillesøster skal have lov.
Hun er vant til at det er far der putter til lur og om aftenen og at det primært har været ham der trøstede. Det skyldes at jeg ikke måtte bære hende ret meget i graviditeten med lillesøster. Så vi har også en udfordring med at hun afviser mig og kun vil være ved far og det piner mig. Jeg er bange for at jeg ikke får et tæt forhold til hende.
Jeg har kroniske smerter i ryggen og er meget presset af at bære på et barn som ikke sover om dagen. Hun vil ikke ligge selv i barnevognen. Samtidig får vi ingen søvn herhjemme pga den stores mange skrigture om natten. Jeg tror at storesøster kan mærke at vi er trætte, uden overskud og bliver frustrerede, når lillesøster græder meget og ikke vil sove. Altså at det er en reaktion på de forandringer der er herhjemme.
Hilsener herfra