Svar: Dårlig dagssøvn 2mdr
31. marts 2025
Alder:
2 mdr.
Kære K
Tak for dit brev - og stort tillykke med lillesøster :) Og velkommen til - det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er tydeligt, at du har læst meget omkring søvn og rigtig gerne vil skabe gode søvnvaner for lillesøster fra starten - det forstår jeg godt. Især hvis I har haft problemer med søvnen hos storesøster, så ønsker I naturligvis ikke at havne i denne situation igen. Der er dog nogle ting, som jeg tænker, at du godt må ændre på - også i forhold til hvad du tidligere har læst:)
Når lillesøster er så svær at putte om dagen og ofte ender med at sove så kort tid, som hun gør, så kan det godt skyldes overtræthed. Selvom du forsøger at holde hendes vågentid under 2 timer, så kan hun faktisk godt blive overtræt - især hvis hun ikke selv viser tydelige træthedssignaler. Og overtræthed gør det sværere at fald ei dyb søvn, og det fører ofte også til meget korte lure.
Derfor vil jeg anbefale dig, at du forsøger at sætte hendes vågentid lidt ned, så hun nogle gange måske ikke er vågen i mere end 1-1.5 time. Hvor længe hun kan være vågen afhænger naturligt af, hvor lange lure hun tager, men jeg tænker, at det er et forsøg værd at putte hende lidt tidligere end nu, for at se, om det kan gøre en forskel hos jer.
Derudover behøver hun ikke få flaske lige før søvn. For de fleste babyer vil mætheden og roen, som flasken giver, være med til at gøre dem døsige og derfor hjælpe dem med at sove. Flasken kan også fungere som et signal om, at nu er det sovetid, og så vil mælk lige før putning ofte sikre, at hun ikke vågner for hurtigt op, fordi hun er sulten. MEN, der er intet i vejen for, at du f.eks. giver hende flasken på et andet tidspunkt. Måske vil det fungere bedre med en flaske, når hun vågner af en forhåbentlig lidt længere lur, eller måske 15-30 minutter, før hun puttes. Du skal gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil fungere bedst - og her også tage hensyn til, at hun naturligt skal være glad for at få sin mælk og drikke mælken med ro og ikke gråd.
Så er det også vigtigt, at du ikke er bange for at tilbyde hende sutten. Hun må meget gerne få sut. Det at sutte vil hjælpe hende med at koble fra, finde roen og falde i søvn og især hvis flasken ikke gives i forbindelse med søvnen, så vil hun naturligt have behov for sin sut, når hun skal sove. Du skal derfor prøve ikke at se sutten som en afhængighed, men i stedet se det som et redskab, en mulighed for at hjælpe hende til at sove - og også blive i søvnen. Jeg synes ikke, at du skal tage sutten ud af munden på hende. Lad hende sove med den og se om den kan hjælpe hende med netop at blive i søvnen - mange babyer vil smide den af sig selv, når de sover dybt.
Da hun er ved at vokse ud af liften, så vil det være en god idé, at du forsøger at putte hende direkte i barnevognskassen, så hun har mere plads omkring sig og vænner sig til at sove på denne måde i stedet. Det bliver gradvist varmere i vejret, så behovet for at være svøbt vil naturligt blive mindre - alternativt kan du forsøge med en sovepose i stedet. Der findes forskellige modeller - både indendørs og udendørs. Nogle gange, når børn protesterer mod svøbet, så er det, fordi de netop har behov for at kunne flytte på sig, ændre stilling, bevæge sig. Og hvis hun bliver vred, når du svøber hende, så er det helt fint at droppe svøbet eller forsøge med en sovepose i stedet.
Barnevognen kan være en god idé, når hun skal hjælpes til at sove om dagen. I barnevognen kan du trille hende, så hun på den måde holdes lidt i bevægelse, når hun har tendens til at vågne efter f.eks. 10 minutter. Ved at holde hende sovende, fordi I triller en tur, så kan hun gradvist lære at tage længere lure. Og igen - gerne med sutten i munden.
Det er helt korrekt, at sundhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke bruger puder, tæpper, bamser, løse stofbleer og lignende i sengen, hvor baby sover - for at mindske risikoen for vuggedød. Mange børn har dog glæde af en klud ved ansigtet, der dufter af mor, når de skal overgive sig til søvnen, ligesom en lille puttekanin på sigt kan forbindes med, at det er tid til at sove. Du må gerne putte din datter med en putteklud, nussekanin eller lignende - men disse ting bør du fjerne, når hun sover godt, og du ikke længere har øje på hende hele tiden. Det er således noget andet end sutten. Faktisk viser undersøgelser, at brug af sut kan mindske risikoen for vuggedød, fordi det at sutte kan stabilisere den lilles søvn, stimulere nervesystemet og også forhindre alt for dyb søvn.
Så - sutten skal hun altså have, når hun puttes, som en fast del af sit putteritual, og den må gerne blive i munden, til hun selv spytter den ud. Hvis hun taber den og vågner op, fordi den mangler i munden, så er det helt fint, at du lige nu giver hende den i munden igen, fordi det vil gøre, at hun begynder at kunne sove længere søvnstræk. På sigt, er det sandsynligvis ikke nødvendigt at give hende den i munden, hvis hun selv har spyttet den ud - men lige nu er det altså okay:)
Sammen med sutten, vil det være rigtig godt, hvis I kan lave et lille miniritual før hver lur. Det vil f.eks. være at få skiftet ble, få en sut, blive puttet i sin sovepose, lagt i barnevognen og så kærtegner du hende lidt, siger lidt beroligende ord, og I triller en tur. Hvis du gør det samme hver gang, så bliver det genkendeligt og dermed trygt for hende og hun hjælpes med til at forstå, at "nu er det sovetid" og vil derfor lettere kunne overgive sig til søvnen.
Når du putter hende inde eller putter hende til natten, så må du gerne bruge samme ritual, så der er så mange ligheder som muligt. Det vil sige, at du også her gør hende klar med ren ble, nattøj osv. Giver hende sutten og evt. putter hende i en sovepose, putter med kærtegn, beroligende ord osv. Den største forskel er, at hun ikke puttes i sin barnevogn men i stedet i sin seng. I stedet for at trille hende, så kan du lægge dine hænder på hende, vugge hende blidt imens hun ligger i sengen, så hun på den måde stadig lulles ind i søvnen.
Hvis du skønner, at hun ikke længere behøver hverken svøb eller sovepose, hvilket sagtens kan tænkes, så kan du fint putte hende med babydynen både i seng og i barnevogn. Der er ikke nogen regler om, at hun skal følge sig svøbt og slet ikke, når hun bliver så ked af det, når du forsøger:)
Jeg laver normalt ikke dagsplaner til så lille et barn. For det er meget vigtigt at være fleksibel omkring det lille barns søvn - og for spædbørn kan dagene naturligt variere meget, hvilket der skal være plads til. Jeg kan dog godt høre, at det er svært for dig helt at gennemskue, hvornår søvn og flasker skal ligge i løbet af dagen, og derfor kommer undtagelsesvis et forslag herfra:
Morgen 07.00: I vågner, dagen begynder stille og roligt. Lillesøster får en flaske, og I hygger.
Morgenlur ca. 8.15: Det er tid til dagens første lur, put hende gerne i barnevognen - og måske kan det passe med at storesøster skal i dagpleje eller vuggestue på dette tidspunkt, så I kan trille af sted sammen.
Formiddag 09.00: Vågentid, mavetid, I leger lidt, pludrer, og hun får også en flaske.
Formiddagslur ca. 10.30: Prøv om du her kan få hende til at sove en lidt længere lur ved at støtte hende med sutten og rolig vugning, hvis og når hun viser tegn på at ville vågne op.
Frokost 12.00: Vågentid, mavetid, og får her også en flaske, I hygger, leger, pludrer.
Middagslur ca. 13.30: Denne lur er måske ikke så lang som formiddagsluren, men det er okay, kør hende evt. en tur i barnevognen eller lad hende sove i soveværelset, evt. tæt sammen med dig.
Eftermiddag ca. 15.00: Vågentid, mavetid og masser af kontakt, I pludrer og leger. Hun tilbydes også en flaske, når det passer ind.
Eftermiddagslur ca. 16.30: Denne lur er højst sandsynligt dagens korteste lur, hvilket igen er helt okay.
Tidlig aften 17.15: Vågentid, mavetid, og får her også en flaske, I hygger, pludrer osv.
Aftenritual 18.30: Hun gøres klar til natten, evt. med et bad, god frottering med håndklædet, bliver smurt med lidt creme eller lignende. Hun får sin flaske.
Puttes til natten ca. kl. 19.00 - gerne med sut, tæt kontakt og beroligende hænder
Sen aften 22.30: Drømmeflaske og sover videre - forsøg som nu at give flasken uden for meget aktivitet, ingen lys og lyd. Og giv hende sutten i munden, når flasken er spist, og hun skal sove videre.
Nat: Får flaske 1-2 gange og hjælpes også her videre i søvnen med sut, kærtegn og uden lys/snak.
Jf. ovenstående, så kunne hendes flasker f.eks. ligge ca. kl. 07, 09, 12, 15, 17.30, 19, 22.30 og en til to gange i løbet af natten. Og hun kan blive puttet med sin sut i stedet for flasken. Flasken skal altså gives, når hun f.eks. vågner op af en lur eller har været vågen lidt, og derfor er naturligt sulten/tørstig - og ikke i forbindelse med gråd eller nødvendigvis altid i forbindelse med søvn.
Du skal kun se ovenstående plan som en idé, en måde det f.eks. kunne se ud på. Hun er stadig så lille, og hendes rytme er stadig under udvikling. Det er derfor helt normalt, at tingene svinger meget fra dag til dag - både med hensyn til flasker, søvn og også hendes humør og overskud. Lige nu er fleksiblitet vigtigere end faste rutiner - det vigtigste er, at du og hun finder ro sammen - så skal rytmen nok komme stille og roligt.
Jeg håber også, at du kan finde lidt ro i forhold til sut og vaner, og de ting du har læst omkring flaske, søvn og putteritualer. Jeg tror, at det kan gøre en forskel hos jer, hvis du kan finde ro i, at flasken ikke behøver være en del af putteritualet, og at sutten meget gerne må være det - at have sutten i munden, lyder til at kunne hjælpe hende til længere søvnstræk lige nu.
Rigtig meget held og lykke herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske