Brev:
Dårlig dagssøvn 2mdr
31. marts 2025
Alder:
2 mdr.
Dårlig dagssøvn 2mdr
Kære Helen
Jeg har en datter på 11 uger, som har meget svært ved at sove.
Hun trives generelt og vokser som hun skal. Hun får flaske og får det hun skal ift hendes vægt, så udfordringen skyldes ikke sult.
Hendes nattesøvn er ok. Det er forskelligt hvornår hun sover om aftenen og hvornår hun vågner om morgenen, men hun sover mellem 10-11 timer.
Hun tager et stræk på 3-5 timer fra hun går i seng til hun skal have mad første gang. Vi oplever at hun vågner meget op, når hun får flaske om natten selvom vi ikke skifter ble, medmindre den føles meget tung og selvom vi har lyset slukket og har en dør på klem, hvor der kommer lidt lys ind hele natten, så lyset ændrer sig ikke, når hun får flasken. Vi tager hende gerne op, når vi kan høre, at hun er meget urolig for at undgå at hun vågner helt op og skriger. Vi oplever dog at hun skriger en del, når vi giver hende flasken og oplever også at hun er svær at få til at falde i søvn igen.
Vi har en datter mere på 21 mdr så vi stresser lidt over hendes gråd, fordi vi er bange for at hun vækker storesøster.
Hun sover svøbt i sin dyne om natten i en lift. Og vi lader hende være svøbt mens hun får flasken. Efter hun har spist sover hun uroligt resten af natten og skal oftest have lidt mælk igen et par timer efter og måske halvanden time efter igen.
Det er også ved at være et problem at svøbe i dynen, fordi den er for lille og hun får den sparket op og armene flyver rundt. Hun får den indimellem også sparket op over hovedet, men jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal svøbe hende.
Hendes søvn i løbet af dagen er virkelig dårlig. Jeg forsøger at sørge for at hun ikke er vågen mere end to timer og prøver at læse, hvornår hun er træt. Men hun udviser stort set ingen tegn på træthed. Jeg har læst det du skriver om bevidsthedstilstande, men oplever aldrig at hun bliver døsig. Hvis jeg skal vente med at putte hende til hun er døsig, så skal hun være vågen mere end to timer.
Hvornår skal hun have mælk? Ved tilstanden Gråd eller Døsig?
Jeg prøver at svøbe hende og det skriger hun ved. Hun skriger også når jeg prøver at give hende flasken. Jeg tror gråden nogle gange skyldes at hun ikke er sulten. Men du skriver til andre, at mælk skal være en del af hendes putteritual. Problemet er bare at hun kun sover 5-10min. Enten skriger hun, når hun vågner eller også smiler hun og tror hun skal op og have kontakt. Jeg kæmper for at genputte hende og nogle gange lykkes det, så hun sover 20min mere. Så hendes lure er meget tæt på hinanden og derfor kan hun ikke få mælk før hver lur.
Hun sover ved at jeg går og vugger hende svøbt i sin dyne. Igen er det et problem fordi dynen er for lille og hun får den sparket op over hovedet, når hun ligger i liften. Hun er en stor og meget lang pige, så hun kan faktisk næsten ikke være i liften længere.
Jeg giver hende en sut, når jeg putter hende og har læst at hun ikke må sove med den, så det ikke bliver en dårlig vane, hvor jeg skal rende og give hende den hele tiden. Men det er allerede blevet et problem selvom hun aldrig har fået den ved opvågninger. Hun har kun fået den til at falde i søvn på. Så har jeg enten taget den ud af munden på hende eller hun har spyttet den ud.
Men nu oplever jeg at hun efterspørger sutten kort efter hun er faldet i søvn og har tabt den eller jeg har taget den. Jeg tager hende op og giver hende sutten igen, fordi hun søger rigtig meget. Hvis det lykkes at få hende til at sove, så efterspørger hun sutten igen efter 20min og jeg kan ikke få hende til at sove videre fordi jeg ikke vil give hende sutten igen. Er bange for at skabe en vane hvor hun skal have sutten hele tiden gennem hendes lure. Desværre føler jeg det allerede er sket selvom hun altid kun har fået sutten til at falde i søvn på og ved små opvågninger indtil hun er faldet helt i søvn.
Hvordan bruger man en sut til putteritual uden at skabe en dårlig vane? Skal sutten blive i munden til hun selv taber den? Og hvad gør jeg når hun vågner og tydeligt efterspørger den? Hun søger hver gang hun vågner op, også selvom hun har spist inden lur.
Du skriver til andre at man kan prøve at nusse hende og lægge hænderne på hendes bryst. Det virker slet ikke - hun skriger bare. Det hjælper kun at tage hende op. Problemet er at jeg har svært ved at bære hende så meget pga mange smerter i ryggen.
Hvis jeg prøver at putte hende ude, så skriger hun inden jeg overhovedet har kørt barnevognen ud af døren og hun bliver ved at skrige når jeg kører med hende. Hun stopper kun, når jeg tager hende op.
Du skriver til andre at man kan bruge en nusseklud ved ansigtet. Men små babyer må jo ikke sove med klude, tæpper mm, så hvad gør man her?
Jeg vil egentlig helst at hun sover med bamse, men det må hun jo også først efter 12 mdr.
Jeg har ammet hende delvist indtil for 4 dage siden. Hun begyndte at afvise brystet mere og mere og til sidst blev hun kun ammet morgen og aften, så undrer mig over, hvis det er ammestoppet, der er problemet. Efter jeg stoppede helt med at amme er problemet med dagssøvnen blevet endnu værre og hun søger konstant ved opvågninger. Men hvis jeg prøver at lægge hende til brystet afviser hun det.
Hilsen K