Svar: Start i dagpleje - reaktion
23. marts 2025
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring dagplejestart og reaktioner:)
Det lyder som om, at I har fundet en god dagplejer, som ser jeres drengs behov og hjælper ham med at komme videre i løbet af dagen, når han naturligt savner jer. Det lyder også som om, at indkøringen er gået rigtig godt - hvilket er super dejligt.
At I har haft en god start, og at han er glad for dagplejen, betyder dog ikke, at jeres dreng ikke vil reagere. De første par uger er gået, han har oplevet en masse spændende og nye ting, og som du selv nævner, været fascineret af de større børn - men nu er det hverdag, og det er helt okay, at han reagerer :) Jeres lille dreng bruger naturligt en masse energi på at være en del af dagplejens verden, være adskilt fra jer osv. Det er hårdt arbejde at skulle forholde sig til så meget nyt, og jeg tænker, at han er brugt op, når han kommer hjem.
Man kan godt opleve, at børn ligesom "holder sammen på sig selv", når de er i dagpleje eller vuggestue - de prøver her at tilpasse sig og gøre det godt. Men, når de så bliver hentet af deres forældre - de personer, som er tættest på, og som de er allermest trygge ved, så giver de slip på deres følelser. Han tør godt være sårbar overfor jer, som elsker ham overalt på jorden og vil gøre alt for ham og passe på ham. Så hjemme er der naturligt plads til ikke at have mere overskud, at kunne bryde sammen, være mere pylret og mere træt. Og om aftenen, så kan han ikke mere - og I gør det helt rigtige, når I putter ham i seng.
Selvom han får sine to lure dagligt, og sover så fint om natten, som han gør, så er der forskel på, hvor meget han får ud af sin søvn. Det kan sagtens tænkes, at han vil sove lettere i dagplejen, der er flere lyde, mere aktivitet osv. og selvom lurene kan se fornuftige ud tidsmæssigt, så kan hans søvn i dagplejen godt være mindre dyb. Dette kan give en slags "søvngæld", som han så skal indhente om aftenen og i weekenden, og derfor sover han mere her.
At han har afkortet sin formiddagslur tænker jeg ikke lyder problematisk, da han sover fint til middag og lige nu også sover længere nattesøvn. Han er naturligt stadig ved at vænne sig til det hele. Han har kun været i dagplejen i få uger, så giv jer selv og ham tid til at falde til og vænne jer til den nye hverdag. Og så vil tingene sandsynligvis ændre sig lidt igen:)
Bliv endelig ved med at putte ham tidligt, når han virker træt. Det er super fint, at I følger hans behov her, og I skal endelig ikke holde ham vågen om aftenen imod hans vilje. Prøv også at holde eftermiddage og aftener hyggelige og rolige. Det kan sagtens være, at han ikke har energi til en masse leg og tumlen rundt, og det er også helt okay at sidde hos jer, kikke i en bog, synge lidt sange osv. Giv ham masser af tæt fysisk kontakt, hvor han kan mærke jer - det kan være rigtig dejligt, når I har været adskilt i løbet af dagen.
Mange børn har også glæde af små rutiner, som hjælper dem med at "lande" derhjemme. Det kan være at få lidt at spise f.eks. frugt, bær, ½ bolle med smør eller lignende, så overgangen mellem dagplejens verden og hjemme bliver mindre voldsom. Prøv om I f.eks. kan undgå at handle på vejen hjem, så I ikke har nogen ærinder om eftermiddagen, men blot skal hjem og slappe af:)
Det, I beskriver, lyder umiddelbart som en naturlig reaktion, men I skal naturligvis mærke efter og følge jeres mavefornemmelse. Hvis I pludselig oplever, at jeres dreng er helt ulykkelig, når han skal afleveres om morgenen, eller dagplejer fortæller om markant ændret adfærd, eller I oplever, at hun ændrer adfærd, så skal I naturligvis reagere og forsøge at finde ud af, hvad det hele handler om. Men umiddelbart lyder det som en tilvænningsperiode.
Til sidst vil jeg lige sige, at det naturligvis er helt okay, at jeres dreng bliver passet fra ca. 7-7.30 til 15.30-16 - det kan være svært at gøre det ret meget kortere, hvis I begge arbejder fuld tid. Og det er også super flot, at han sover så godt om natten, og samtidig kan puttes så tidligt, når han er træt. Det tænker jeg viser, at han finder rigtig god ro derhjemme og er tryg ved hele situationen, selvom alt er nyt og anderledes:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske