Brev:
Start i dagpleje - reaktion
23. marts 2025
Alder:
10 mdr.
Start i dagpleje - reaktion
Hej Helen
Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje. Vi har brugt to uger på at køre ham ind, så han stille og roligt er trappet op i antal timer, han har været der. Og han har været der fuld tid siden. Vi afleverer ham ofte mellem 7-7.30 og henter ham igen ca. 15.30-16.00. Vi har desværre ikke mulighed for at give ham kortere dage.
Indkøringen gik godt og han var glad og smilende, når vi hentede ham. Dagplejemor meldte tilbage, at det gik rigtig fint. Han kunne godt virke lidt pylret i løbet af dagen, men hun kunne aflede ham med lidt mad, leg osv. og så blev han hurtigt glad igen. Der er lige nu to andre børn i dagplejen, som er lidt ældre, så jeg tænker, at han også nyder at kikke på dem.
Men nu er situationen helt vendt. Han er rigtigt ked af det, når vi kommer hjem. Der skal ikke ret meget til, før filmen knækker, og han virker bare rigtig træt. Det er bare så synd for ham, og nogle gange har vi måtte putte ham allerede kl. 18.30, fordi han bare er så træt, at han næsten ikke kan hænge sammen. Det kan være svært at holde ham vågen til aftensmad.
Han sover to lure dagligt i dagplejen, hvilket han også gør herhjemme. Han sover dog ofte lidt kortere tid i dagplejen, så hvor han hjemme i weekenden godt kan sove måske 1.5 time om formiddagen og 2 timer til middag, så sover han i dagplejen ofte kun 45 minutter om formiddagen. Han tager dog stadig en lang middagslur.
Jeg tænker ikke, at han mangler søvn, for vi putter ham naturligt tidligere om aftenen (her får han en flaske) og så sover han helt til næste morgen, hvor jeg kun lige skal give ham sutten eller hjælpe ham dynen på et par gange i løbet af natten. Han får ikke drømmeflaske mere.
Hvad tror du, at hans ændrede humør og adfærd skyldes? Er det en helt naturlig reaktion på at starte i dagpleje, eller kan der være noget, vi ikke ser?
Glæder mig til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Mor