Svar: Natfest
21. marts 2025
Alder:
2 mdr.
Kære Simone
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at det går godt med lillebror, og når han sover, så lyder han også til at sove rigtig fint. Jeg forstår dog godt, at du synes, det er hårdt med en længere opvågning kl. 03-04 om natten...
Der kan være flere årsager til, at det netop er dette tidspunkt, jeres lille dreng vågner på:
1) Det kan hænge sammen med hans døgnrytme. Det er helt naturligt, at hans dag-nat-rytme ikke er helt udviklet endnu, og hvornår han vågner om natten kan sagtens hænge sammen med, hvornår, og hvor meget, han sover om dagen.
2) Det kan også handle om, at han sover mere let (REM-søvn) omkring kl. 03-04, hvorfor han lettere vågner op i forbindelse med amning. Ofte vil kroppen også producere mindre melatonin (søvnhormon) på dette tidspunkt, og så vil han være lettere at vække.
3) Fordøjelsen, som du selv nævner, spiller også ind. Hans mave- og tarmsystem er naturligt aktivt om natten, og hvis han har tendens til luft i maven, så vil dette ofte blive værre i de tidlige morgentimer. Det kan derfor sagtens forklare, hvorfor han her virker mere urolig og møffer rundt.
4) Han kan naturligt også vågne, fordi han er sulten og har brug for mælk. Du skriver, at det passer med, at han skal ammes, og at det dermed er hans spisetid. Så når han vågner, så er det fordi, at han naturligt har brug for mælk her.
5) Vane kan også spille ind. Du skriver, at selvom du f.eks. ammer ham kl. 02, så vågner han stadig kl. 03-04, og det kan godt være, fordi han er vant til at blive ammet her. Så han vågner ikke, fordi han er meget sulten, men fordi hans krop er vant til at skulle have mælk på dette tidspunkt - i hvert fald de fleste nætter.
Og hvad kan du så gøre...:)
Ad 1) Sørg for at der er tydelig forskel mellem dag og nat. Om dagen skal der være lys, lyd, leg og aktivitet - også selvom han sover. Det betyder, at han feks. gerne må sove udenfor i haven eller på altanen, ligesom du gerne må lade være med at trække gardinerne for, hvis han sover inde om dagen. Om natten skal der derimod være mørkt og stille, ingen lys, minimal kontakt og ingen snak under amning.
Se på lurene om dagen, og hvor lang tid lurene varer, samt hvornår de ligger. Gennemsnitligt skal han sove 15-16 timer i døgnet, og det kan f.eks. være fordelt sådan, at han sover 10-11 timer om natten (afbrudt af mælk) og 5-6 timer i løbet af dagen f.eks. fordelt på 3 lure. Hvis han tager meget korte lure, må han gerne sove flere lure, men vær opmærksom på fordelingen mellem dagssøvn og nattesøvn.
Ad 2) Det kan være en rigtig god idé, hvis du forsøger at amme ham sen aften, før du selv går i seng f.eks. kl. 22-23 - også selvom han ikke vågner af sig selv her. Det kaldes et drømmemåltid, og det kan hjælpe ham med at sove et længere søvnstræk. Det kan også gøre, at du f.eks. får flere nætter, hvor han har brug for amning omkring kl. 02, og derfor ikke vågner, fordi han har behov for mælk kl. 03-04.
Når du ved, at han ikke vågner af sult kl. 03-04, så kan du berolige ham med dine hænder, lægge en hånd over på ham, blidt vugge ham lidt imens han ligger i sengen, så du på den måde hjælper ham over i næste søvnstadie, uden at han når at vågne helt op.
Da han sover godt i slyngevuggen og derfor med bevægelse, så kunne det være en idé netop at vugge ham stille i sengen, hvor han ligger - så han stadig lulles ind i søvnen, men ikke flyttes om natten.
Ad 3) Hvis det er fordøjelsen, som giver problemer, så vil det være rigtig godt, at du i løbet af dagen er opmærksom på at give ham masser af mave-tid og bengymnastik - altså ikke om natten, men om dagen, for det vil hjælpe på fordøjelsen generelt:)
Det kan også nogle gange hjælpe at elevere hovedgærdet på sengen lidt, f.eks. lægge en tynd pude eller lignende ind under madrassen, så han ikke ligger helt fladt - det kan aflaste hans mave, og luften kan bedre finde vej op, hvis han f.eks. skal bøvse, så det ikke behøver komme ud som prutter. Generelt kan det være en god idé, at du netop hjælper ham med at bøvse efter amning, for at så lidt luft som muligt skal bevæge sig igennem mave- og tarmsystem.
Ad 4) Det kan være en god idé, at du forsøger at flytte amningen lidt jf. punkt 2, men hvis ikke dette kan lade sig gøre, så er det vigtigt også at sige, at rigtig mange babyer har naturligt behov for mælk midt nat kl. 03-04. Det er en helt naturlig spisetid for de fleste babyer i denne alder. Det vil ændre sig i takt med, at han bliver ældre.
Du kan dog godt forsøge at amme ham liggende. Du skriver, at du sidder med ham, og dette kan naturligvis godt være med til at gøre, at han vågner mere op - især når du flytter ham fra din favn og tilbage i seng. Hvis du kan ligge ned og amme ham, så mærker han ikke skiftet fra din favn helt så tydeligt, og vil lettere kunne sove videre.
Du skal her naturligvis medtænke risikoen for vuggedød, og at jeres lille dreng ikke bør sove i samme seng som jer forældre, med mindre han har lige så meget plads at ligge på, som hvis han lå i sin egen seng. Han må ikke kunne trille ud over sengekanten, kunne falde ned i mellem madrassen og en kant, ligesom han heller ikke må ligge mellem jer forældre. Han skal også have sin egen dyne.
Jeg ved ikke, hvilken seng I har, men en bedside-crib eller lignende kunne måske være en idé. Hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan hans tremmeseng måske også kobles til dobbeltsengen - nogle tremmesengen kan man tage den ene side af, netop til dette formål. Hvis han kan sove i en seng, som er koblet til din seng, så vil du naturligt om natten kunne lægge en beroligende hånd over på ham, når og hvis han er meget urolig og på den måde hjælpe ham videre i søvnen, før han vågner for meget op. Og du vil også lettere kunne flytte ham fra og til sengen, når han skal ammes - igen uden at han vågner for meget.
Ad 5) Og det vil netop også kunne hjælpe ham, hvis det er en vane, som gør, at han vågner op kl 03-04. Ved at trøste og berolige på anden måde end brystet f.eks. hånd på maven, let vugning og lignende, så kan han hjælpes videre i søvnen og lære at sove videre uden brystet. Hvis du samtidig forsøger at flytte tidspunktet for amning, så han f.eks. ammes kl. 02 i stedet, så vil hans lille krop sandsynligvis hen af vejen slippe vanen med altid at vågne kl. 03-04.
Når alt dette er sagt, så tænker jeg som nævnt, at opvågninger kl. 03-04 er helt alderssvarende, og at tiden derfor også arbejder for jer. I takt med at jeres lille dreng bliver ældre, så vil han naturligt begynde at spise og sove anderledes. Så selvom det er hårdt lige nu, så skal det nok ændre sig - forhåbenligt kan det også give lidt ro at vide det.
Rigtig meget held og lykke herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske