Brev:
Nattesøvn og natteamning
19. marts 2025
Alder:
15 mdr.
Nattesøvn og natteamning
Hej Helen
Mange tak for en virkelig god brevkasse. Den har været helt uundværlig, siden vi fik vores første datter for fem år siden. <3
I dag har vi et spørgsmål omhandlende lillesøster på 15 måneder, som kæmper med både nattesøvnen og natteamningen, så vi har inddelt spørgsmålene i to dele.
1) Dårlig nattesøvn = Siden september 2024 har vores datter haft ekstremt dårlig nattesøvn. Hun var vågen 3-5 timer om natten - som i fuldstændig lysvågen, hvor hun var aktiv og pludrede. Vi insisterede på, at holde lyset slukket og tale med lave stemmer, så hun kunne forstå, at det var nat, og hun skulle sove. Efter en tur ved egen lægen blev vi henvist til en øre-hals-næse-læge, som desværre havde 4 måneders ventetid. Så det var 4 meget hårde måneder med stort set ingen nattesøvn til hverken mor eller barn.
I slutningen af januar 2025 blev hun tilset af ØHN-lægen, som konstaterede vand i begge ører, og hun fik lagt dræn. Allerede samme nat og tiden efter sov hun væsentligt bedre. Desværre holdte det kun to uger, hvorefter hun blev ramt af feber/forkølelse og dernæst en omgang skoldkopper. Efter feber/forkølelsen i midten af februar har hun sovet elendig igen med mange opvågninger og hyppige amninger.
I starten tænkte vi, at det skyldtes sygdom, men nu her, hvor hun er rask, sover hun stadig elendigt. De fleste nætter vågner hun med 20-30 minutters mellemrum, og jeg må amme hende liggende det meste af natten. Hvis jeg tager brystet væk, skriger og græder hun højlydt, som om hun er i smerter. Det er slet ikke holdbart for nogen af os, for jeg er simpelthen så drænet og udmattet ovenpå snart 6 måneders manglende søvn.
Hvad skal vi stille op? Vi er efterhånden ved at blive lidt desparate, og det er så synd for hende, at hun er så udmattet i vuggestuen. Det skal lige tilføjes, at hun er startet i vuggestue i begyndelsen af januar, men har haft utrolig mange sygedage on/off, så vi har også tænkt, om det kan være en efterreaktion på vuggestuestart.
2) Afvænning af natteamning = Lillesøster på 15 måneder bliver stadig ammet til natten, ligesom hun vågner 3-4 gange i løbet af natten for mælk. Hun bruger hverken sut, sutteklud eller bamse, så brystet er nok mere tryghed end sult. Hun er ikke blevet puttet af far eller bedsteforældre før, da hun kun har kunne finde ro ved brystet.
Men efter det lange, lange, lange forløb med væske i ørerne, sygdom og urolig nattesøvn, kan jeg snart ikke holde til mere. Efter samråd med sundhedsplejerske er vi nået frem til, at jeg skal stoppe med amning, så far kan tage over om natten, fordi jeg er begyndt at få det fysisk og psykisk dårligt over den manglende nattesøvn.
Men hvordan afvænner vi vores datter på en mest skånsom måde?
Skal hun have en kold tyrker, hvor hun skal sove alene med far? Eller hvordan vi det på en mest skånsom måde? Hvis hun vågner om natten, skal hun så have mad/grød som erstatning for mælken? Nogen foreslår os at give hende en flaske MME, men giver det mening at starte op med MME så sent i forløbet? Jeg har brug for en trin-for-trin-guide <3
Tusind tak på forhånd og vi glæder os til at høre fra dig <3.
Mange hilsner fra
en meget træt mor