Svar: Må børn under 1 år få nødder?
12. marts 2025
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, det lyder som om, at I er kommet rigtig godt i gang med maden, og som om, at din dreng nyder både mad med ske og mad i hånden - dejligt! :)
Du har helt ret i, at hele nødder og nødder i større stykker kan være farlige for små børn. De kan sætte sig fast i halsen, og derfor anbefales det, at man ikke giver hele nødder til børn under 3 år. Men - du må gerne give din dreng finthakkede eller blendede nødder.
Du giver ham bedst de finthakkede nødder i f.eks. en grød eller mos. Du kan også komme de hakkede nødder på lidt fisk, som du bager i ovnen. Han må f.eks. også gerne få lidt nøddepaté eller nøddesmør, hvis I spiser det - og hvis du sikrer dig, at der ikke er hele stykker nødder i.
Nødder kan, som du selv nævner, tilføre nogle gode ting til kosten f.eks. vitaminer og calcium, der er vigtigt for knoglerne. Derudover indeholder nødder også gode fedtsyrer.
Det er en god idé at vælge danske nødder og undgå nødder fra subtropiske områder. Det vil sige, at du bør give ham f.eks. hasselnødder og valnødder, men undgå for mange pistacienødder, pekannødder og paranødder. Du bør også altid undgå deforme eller misfarvede nødder, og hvis du f.eks. køber cashewnødder, så bør de være varmebehandlet. Han må også gerne få mandler.
Hold dig helt væk fra saltede, sukkerovertrukne og karamelliserede nødder. Hvis du er i tvivl om specifikke nødder, vil jeg anbefale dig, at du slår de forskellige nødder op på fødevarestyrelsens hjemmeside (foedevarestyrelsen.dk), så du får den præcise anbefaling.
Håber dette hjælper videre - rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske