Svar: Sover kun 30 min ad gangen
12. marts 2025
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder helt normalt og meget fint, det du fortæller, og jeg er umiddelbart ikke bekymret for din drengs søvn og korte lure :)
Nogle børn sover korte lure, og da du har oplevet en ændring i 3-4 måneders alderen, så hænger det sandsynligvis sammen med, at søvnen i denne alder ændrer sig i sammensætning. Hvor det spæde barn skifter mellem to søvnstadier (let søvn og dyb søvn), så begynder søvnen gradvist at indeholde flere stadier og kommer i sammensætning til at minde mere og mere om den søvn, som større børn og voksne sover - og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor vågner de op.
Så længe din dreng er glad og virker udhvilet, når han vågner, så er der ikke noget problem i, at han sover så korte lure. Hvis han vågnede op, var ked af det, pylret og virkede træt, så kunne det være en god idé, at du hjalp ham med at sove lidt mere f.eks. ved at trille barnevognen eller lignende for på den måde at holde ham sovende. Nogle gange kan man også med held stå ved siden af barnet, klar til at reagere med en beroligende hånd, sut eller lignende, når han viser tegn på at ville vågne op, så du med det samme får ham videre i søvnen, før han vågner helt - men det lyder ikke til at være nødvendigt hos jer.
Derudover fortæller du, at han ofte sover 12 timer om natten, og sammenlagt får han højst sandsynligt den mængde søvn, som han har behov for. Du fortæller også, at han generelt er en glad dreng, der spiser og vokser, som han skal, og det lyder alt sammen super fint.
Så ja, ud fra dette er det helt okay, at han ikke sover lange dagslure. Det lyder som om, at han har en god evne til at regulere sin søvn selv, og du beskriver en dreng, som trives.
Når det er sagt, så kan søvnen dog sagtens ændre sig. I takt med, at han bliver ældre, begynder at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, så vil hans vågne perioder naturligt blive mere aktive perioder. Han vil også begynde at spise mere mad, som mætter ham på en anden måde, og sammensætningen af hans søvn ændrer sig stadig - så på sigt vil rytmen naturligt ændre sig og dermed ofte også behovet for lure og lurernes varighed. At han sover meget korte lure lige nu kan altså godt ændre sig på sigt, og det vil være helt normalt:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske