Brev:
Sover kun 30 min ad gangen
12. marts 2025
Alder:
5 mdr.
Sover kun 30 min ad gangen
Kære Helen
Min søn er 5 måneder, og han er de sidste 1.5-2 måneder begyndt at sove korte lure af ca. 30 minutters varighed.
Da han var spæd kunne han sagtens tage nogle lange lure, nogle gange 4 timer eller mere, hvor jeg efter råd fra egen sundhedsplejerske vækkede ham for at han skulle spise, men da han blev 3.5-4 måneder, så ændrede dette sig fuldstændig og siden har han kun sovet 30 minutter ad gangen.
Han er ikke ked af det, når han vågner. Nogle gange ligger han bare og kikker, når jeg ser til ham for at tjekke om han sover, så han virker ikke utilpas. Men jeg har jo læst, at børn helst skal tage lure på 1.5 time for at de kommer igennem alle søvnfaser, og det gør han aldrig. Til gengæld sover han godt om natten og nattesøvnen varer ofte 12 timer fra kl. 20-08, hvilket jo er super dejligt.
Han spiser og vokser som han skal, og han virker generelt glad.
Skal jeg bare acceptere, at han nok er en dreng, som ikke har det store søvnbehov om dagen? Og er det okay, at han aldrig sover lange dagslure?
Tak fra mig!