Svar: Overgang fra vugge til tremmeseng - opstart af op-ned
11. marts 2025
Alder:
11 mdr.
Kære Matteos forældre
Tak for jeres brev, og super godt, at I skriver tilbage - og hvor dejligt at høre, at I har haft glæde af at bruge op-ned-metoden, og at Matteos søvn faktisk er blevet bedre og nætterne mere sammenhængende :)
Sygdom kan desværre ødelægge ellers gode søvnvaner, og jeg vil lige nævne, at det naturligvis er super fint, at I ikke har arbejdet på at ændre søvnvaner, i den periode, hvor Matteo har været syg. Han har naturligt ikke haft overskud til at skulle ændre vaner, men har blot haft behov for at føle sig så tryg som muligt - og det har været super fint, at I her har brugt vuggen og derefter flyttet ham til tremmesengen.
Og så til jeres spørgsmål:
1) Hvor lang tid skal I forsøge jer i starten? Når man bruger f.eks. op-ned-metoden, så er det vigtigt, at I holder øje med jeres dreng, for hvis han bliver panisk eller overtræt, så kan det være sværere for ham at falde til ro. Derfor skal I helst ikke nå dertil, hvor dette sker. Så hvor lang tid, I skal forsøge jer, afhænger meget af, hvordan han reagerer.
Jeg vil umiddelbart sige, at hvis I har forsøgt i ca. 30, måske 45 minutter, og det ikke lykkes inden for denne tid, så kan han risikere at blive overtræt eller for udmattet, og der er ingen grund til at fortsætte. Bliver han panisk med det samme eller måske efter 5-10 minutter, så bør I holde en pause, trøste, aflede ham lidt, før I evt. prøver igen - eller helt dropper at forsøge denne aften.
Når I forsøger med op-ned-metoden, så skal det helst være sådan, at han falder til ro i jeres arme i løbet af få minutter, hvorefter I så kan forsøge at putte ham igen. Bliver han ked af det, så tager I ham op, beroliger og betrygger og forsøger så igen. Bliver han helt ulykkelig, eller virker han panisk, så er det ikke den aften, at metoden skal forsøges.
Det er naturligvis en forudsætning at puttetidspunktet er rigtigt, så han er parat til at sove, når han bliver puttet - uddybning følger længere nede :)
2) Skal I starte putningen, før hans egentlige sovetidspunkt? Det kan være en fordel at starte lidt før hans udregnede puttetidspunkt, fordi det kan sikre, at han ikke bliver overtræt og derfor får sværere ved at falde i søvn. Hvis han er rolig og nærmer sig puttetidspunktet, så vil hans nervesystem være mere i ro, hvilket vil gøre, at han lettere vil acceptere de nye rutiner.
Modsat, så kan det også være en ulempe, hvis I putter ham for tidligt. Hvis han ikke er træt nok, så vil han blive urolig og ked af det, og det vil gøre, at han får sværere ved at falde i søvn. Derfor er det vigtigt, at I rammer søvntoget, når det er på vej, så I ikke står alt for længe ved perronen og venter;)
Prøv at starte ca. 15 minutter før det tidspunkt, hvor I normalt oplever, at han er træt. Følg hans tegn på træthed - at han gnider øjne, bliver stille, mister interessen for legetøj osv. så I kikker lidt mere på hans signaler, end på uret. Det kan godt være, at han viser træthedstegn noget før... dette uddybes også længere nede:)
3) Skal I starte med at lade ham finde ro i vuggen og derefter lægge ham vågen i tremmesengen? Det kan nogle gange godt være en midlertidlig løsning, og det kan godt ses som en overgangsløsning - MEN - han lærer sandsynligvis ikke det, som I ønsker, nemlig selv at kunne finde ro i sin tremmeseng, og det kan godt forvirre ham, hvis han starter i vuggen og undervejs pludselig skal flyttes. Derfor er det som udgangspunkt bedst at putte ham i tremmesengen, når det er i den seng, I gerne vil lære ham at sove.
Når det så er sagt - i situationer, hvor han bliver panisk og rigtigt ked af det, så er det ikke nogen god idé at fortsætte med tremmesengen. Så vil det være fint at putte ham i vuggen, fordi han får tryghed ved den. Det vil naturligt dæmpe hans stressniveau og gøre selve putningen mindre konfliktfyldt, hvis han puttes i vuggen. I skal derfor ikke "kæmpe" med ham om tremmesengen, hvis vuggen kan gøre, at han forbinder det at sove meget noget trygt, dejligt og rart. At han føler sig tryg ved at sove er det vigtigste, når vi taler gode søvnvaner - tryghed er alfa omega for god søvn.
Og så lidt omkring Matteos puttetidspunkt, for når jeg læser jeres beskrivelse og hvordan Matteo reagerer på putning, så lyder det faktisk lidt som om, at han er overtræt - og derfor kan det godt være, at han skal puttes tidligere, end jeg lige umiddelbart havde tænkt. Puttetidspunktet vil naturligt kunne variere efter, hvornår han er stået op af sin lur, og også hvor meget, og hvordan, han har sovet i løbet af dagen. Så det er altid svært at sætte helt præcist klokkeslæt på.
Men jeg tænker faktisk, at det kunne være et forsøg værd at putte Matteo allerede kl. 18.30-19. Hvis han vågner af sin middagslur omkring kl. 15, så vil det godt kunne passe med putning efter ca. 3.5-4 timers vågenhed. Hvis I starter putningen omkring kl. 18.30, så vil han måske sove senest kl. 19, og han vil ikke nå at blive overtræt undervejs.
Det vil sige, at I måske skal droppe både bad og natmaden lige nu, og i stedet putte ham direkte efter aftensmaden, så planen om aftenen ser således ud:
Aften 17.45-18.00: Familiemad, kogte kartofler, stykker af kød, fisk, pasta, sovs, grøntsager og vand af kop.
18.30-19.00: Gøres klar til natten, får børstet tænder, og puttes med puttekanin, nusseklud, kærtegn, sang osv. i sin tremmeseng.
Da han er begyndt i dagpleje og naturligt har en helt ny hverdag at forholde sig til, så kan det godt tænkes, at han bare er super træt om aftenen. At putte ham tidligere vil kunne gøre, at hans nervesystem er i ro, så han naturligt accepterer tremmesengen og de nye rutiner bedre - så at putte ham tidligere vil sagtens kunne være med til at gøre en forskel hos jer. Det tænker jeg faktisk er et forsøg værd :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske