Brev:
Min søn på 11 måneder spiser ikke
7. marts 2025
Alder:
11 mdr.
Min søn på 11 måneder spiser ikke
Kære Helen,
Jeg håber virkelig, du kan hjælpe mig, for jeg er en meget frustreret mor lige nu.
Min søn på 11 måneder vil simpelthen ikke spise, og det har altid været en kamp med både flaske og mad – men nu er det blevet endnu værre. Siden han var 5 måneder gammel, har han kun villet drikke sin flaske, mens han sover, og han nægter at tage den, når han er vågen. Han har heller aldrig været særlig interesseret i mad, og det føles, som om jeg nærmest skal tvinge ham.
De sidste to uger har været virkelig hårde. Han spiser kun meget lidt, og jeg har måttet “snyde” ham til at få noget i sig. Jeg ved godt, at man ikke skal tvinge børn til at spise, men jeg har simpelthen ikke vidst, hvad jeg ellers skulle gøre. Nu er jeg bange for, at han er begyndt at hade mad, for han bliver irriteret og frustreret, så snart jeg tilbyder ham noget, og det føles næsten umuligt at få ham til at spise.
Det eneste, han gider, er lidt frugt – og heldigvis spiser han sin havregrød med banan til morgenmad. Resten af dagen afviser han alt. Lige nu får han én flaske på ca. 120 ml, når han tager sin første lur, og 1-2 flasker om natten.
Jeg føler mig virkelig fortvivlet og ved ikke, hvad jeg skal stille op. Hvordan kan jeg hjælpe min søn til at få en bedre relation til mad og begynde at spise mere?
Det skal lige siges at han ellers en meget glad og aktiv dreng.
Jeg håber sådan, at du kan give mig nogle råd.
De bedste hilsner
En meget frustreret mor