Svar: Lang eftermiddagslur - kortere søvnstræk om natten
7. marts 2025
Alder:
2 mdr.
Kære Simone
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det kunne godt lyde som om, at jeres dreng "bruger" sin bedste søvn sidst på eftermiddagen og aftenen i stedet for om natten - og ja, jeg tænker godt, at du kan forsøge at afkorte den lange lur på dette tidspunkt. Du må gerne prøve at vække ham efter f.eks. 2 timer, for at se om du på den måde kan forskyde den lange søvn til om natten.
Derudover er det vigtigt, at du hjælper ham med at skelne mellem dag og nat. Det betyder, at du om dagen skal sørge for, at der er masser af lys og lyd omkring ham. Hvis han sover i soveværelset for nedrullede gardiner eller lignende, så vil han være mere tilbøjelig til at sove et længere søvnstræk.
Du skriver, at I har større børn i huset, og måske er der meget uro sidst på dagen. Det kan naturligvis være lidt voldsomt for så lille et barn, og også være en del af forklaringen på, hvorfor han kobler fra ved at sove. Men her kunne løsningen f.eks. være at lade ham sove udenfor, når du putter ham til den sidste lur omkring kl 16-17. På den måde vil han både være på afstand af de større og børn og den uro, det naturligt kan give, men han vil samtidig være udenfor og dermed sove, hvor det er mere lyst. Alternativt kan han sove i et tilstødende værelset, hvor der er lyst og kølig. Begge dele kan være med til at gøre en forskel hos jer og heldigvis går vi jo den lysere tid i møde nu:)
Du må gerne vække ham, når det drejer sig om at hjælpe ham til en rytme, som er mere hensigtsmæssig for både dig og ham. Det skal naturligvis gøres forsigtigt, så han skal vækkes blidt og kærligt. Tag ham op, snak beroligende til ham, skift hans ble osv.
Det er også en rigtig god idé, hvis du kan prøve at lægge mærke til hans søvn - prøv at vække ham, når han er i let søvn, det der også kaldes REM-søvn. Her vil øjnene bevæge sig under øjenlågene, hans vil ofte trække vejret lidt hurtigt og overfladisk, han kan smile, rynke på næsen, måske lave lidt suttebevægelser med munden. Han kan også bevæge sine arme eller ben lidt i dette søvnstadie.
Det er godt at vække ham under den lette søvn, fordi han så vågner mere naturligt op. Hvis han virker meget svær at vække og sover dybt, så vent f.eks. 10-15 minutter og se om han så begynder at sove lidt lettere og dermed er lettere at vække.
Jeg håber, at dette vil hjælpe jer lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske