Brev:
Vågenperiode om natten
7. marts 2025
Alder:
6 mdr.
Vågenperiode om natten
Kære sundhedsplejerske,
Vores lille Luca på 6 måneder (på mandag) har altid sovet rigtig fint. Hun har typisk taget 2-3 lure i løbet af dagen med en samlet varighed på 2-3 timer og har sovet 10-11 timer om natten med en enkelt opvågning til mad. Hun bliver puttet mellem 19-20.30 afhængigt af hendes sidste lur. Hun er vågen 2-2,5 time ad gangen i løbet af dagen og gerne 3 timer inden natten, hvis hun kan. For to uger siden begyndte vi på grød og mos.
Inden for den sidste uge er hun dog begyndt at vågne helt op om natten, typisk mellem kl. 1-3, og er vågen i 1-2 timer. Hun er glad, snakker og spræller.
Vi har forsøgt forskellige løsninger:
• At give mad med det samme – men det virker ikke, da hun falder hen, men vågner igen.
• At tage hende op og putte hende igen med en flaske en time efter – det virker nogenlunde, men føles ikke som en holdbar løsning.
• At tage hende op og putte hende i barnevognen (indenfor), men det tager også tid.
Efter en snak med dig har vi prøvet at lade hende snakke uden at gå ind til hende. Hun snakkede i 45 minutter, blev ked af det, hvorefter jeg gik ind og gav en flaske. Så sov hun igen, dog med et par gange, hvor hun skulle have sutten. Det var mere succesfuldt, men mit problem er nu, at jeg ikke selv kan falde i søvn igen.
Jeg vågner hver nat, når hun begynder at snakke, og selv efter hun er faldet i søvn igen, kan jeg have svært ved selv at falde i søvn. I nat vågnede hun kl. 01.50, og selvom hun var faldet i søvn igen efter mad, kunne jeg først sove igen kl. 5.30. Jeg er begyndt at frygte nætterne og ryster af træthed.
Mine spørgsmål er:
1. Hvorfor er hun pludselig begyndt at vågne sådan om natten?
2. Er det en fase, eller kan vi gøre noget for at undgå, at det fortsætter?
3. Har du råd til, hvordan jeg selv bedre kan håndtere afbrudt søvn og falde i søvn igen?
Med venlig hilsen
Camilla