Svar: Nye søvnproblemer
5. marts 2025
Alder:
11 mdr.
Kære Matteos forældre
Tak for jeres brev, det er rigtig godt, at I skriver igen - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer:)
Det er super fint, at Matteo selv har sagt amningen fra. Det er lettest at stoppe på denne måde, og det lyder som om, at det er gået helt uproblematisk. Det er rigtig dejligt, for det sikrer naturligt, at han ikke vågner om natten, fordi han har behov for bryst eller mælk.
Det lyder dog som om, at han har behov for stadig at blive vugget, når han skal sove. Og han forbinder naturligt sin vugge med stedet, hvor han sover. Som jeg læser jeres brev, så bliver han puttet i sin vugge, hvor han vugges i søvn. Det tager ca. 45 minutter og herefter flytter I ham så til tremmesengen. Når han har sovet i ca. 4.5 time, så vågner han op, græder og er rigtigt svær at få videre i søvnen. I forsøger at putte ham tilbage i vuggen, det virker ikke, og I kan heller ikke få ham tilbage i tremmesengen, så vågne han og græder mere.
Dette lyder for mig som en kombination af 1) søvnassociationer og 2) svært ved overgangen til søvn:
Ad 1) Når jeres dreng falder i søvn i sin vugge og flyttes sovende til sin tremmeseng, så bliver han urolig og ked af det, når han efter 4.5 time vågner op og oplever, at han ligger et andet sted, end han er faldet i søvn. Han forbinder vuggen med stedet, hvor han skal sove, men han ligger i sin seng. Det er utrygt for ham. Og når han så bliver flyttet tilbage til vuggen, men stadig ikke kan falde i søvn, så er det sandsynligvis, fordi han nu er overstimuleret og allerede ked af det, frustreret og forvirret.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan vænne ham til at falde i søvn i tremmesengen om aftenen. Start med at vugge ham i kortere tid og flyt ham til tremmesengen, før han falder i søvn. Alternativt kan I forsøge at lade ham falde i søvn direkte i tremmesengen, men hvor I sidder ved siden af ham, nusser ham eller bruger en fast putterutine - evt. forsøger med op-ned-metoden, som jeg har beskrevet for jer tidligere:)
Ad 2) Når jeres dreng har svært ved at komme videre i søvnen om natten, så lyder det til at være, fordi han ikke rigtigt selv har lært at komme fra overgangen mellem vågen og søvn. Han har lært, at han skal vugges, men om natten kan I vugge ham i 1.5-3 timer uden at det hjælper - faktisk lyder det som om, at han både er afhængig af vuggen, men samtidig overstimuleres han af al den vuggen.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis I gradvist kan øve at han falder i søvn på egen hånd. Prøv om I kan trøste ham i tremmesengen i stedet for at tage ham op med det samme. Brug f.eks. en rolig hånd på ryggen, tal stille og roligt med f.eks. "sshh-sshh" eller lignende, gentag de ord, som I også siger om aftenen, når han puttes. Så der er så meget genkendelighed som muligt.
Bliver han for ked af det, så tag ham op, trøst og læg ham i sengen, før han falder helt i søvn. Gentag igen og igen - brug også her f.eks. op-ned-metoden, så I efterligner måden, han falder i søvn på, når han puttes om aftenen.
Har han en puttekanin, nusse-sutteklud eller lignende? Det er vigtigt, at han puttes med noget, som kan give ham tryghed, og som han naturligt vil forbinde med at skulle sove. Han har brug for noget, der fungerer som overgangsobjekt mellem det at være vågen og at skulle koble fra og falde i søvn. Han skal også puttes med sin nussekanin, sut, klud eller lignende om dagen, så der også er genkendelighed her.
Når det er så svært hos jer, så tror jeg desværre, at det hænger sammen med, at overtræthed ofte vil forværre problemet. Og når jeres dreng bruger 45 minutter på at falde i søvn og har så lang en opvågning om natten, så kan det meget vel hænge sammen med, at han er overtræt. Og der er her to ting, som spiller ind:
Det ene er, at I skal være opmærksomme på, om han nogle gange falder lidt i søvn, når I henter ham fra dagpleje og er på vej hjem. I fortæller, at han ofte er meget træt om eftermiddagen og har let til gråd. Når klokken er 16-17, så kan han næsten ikke hænge sammen, så hvis han nogle dage tager en lille powernap her, så vil det naturligt kunne forklare, hvorfor det er svært for ham at falde i søvn, og også hvorfor han vågner om natten.
Det andet er, at I fortæller, at han er begyndt at sove én lidt længere lur midt på dagen, og som I selv skriver, så er det meget tidligt, at han er begyndt med dette. Jeres sundhedsplejerske har sagt, at det var okay, så længe det virkede for Matteo, hvilket jo er rigtigt nok, men det virker bare ikke for Matteo - for han bliver overtræt af det, og det ødelægger jeres aftener og nætter.
Hvis I ønsker at bibeholde én lur dagligt, så skal han puttes om aftenen allerede kl. 18-18.30, for at være sikker på, at han ikke bliver overtræt, hvis han er stået op af sin middagslur kl. 13.30. Er han vågnet allerede kl. 13, så bør han blive puttet kl. 17.30-18. Det vil sandsynligvis kunne gøre putningen lettere, fordi I her rammer hans søvntog, så han ikke bliver overtræt, men det vil ødelægge rytmen i forhold til, at I kan nå at lave aftensmad, spise sammen som familie osv.
Derfor vil jeg faktisk foreslå jer, at I går tilbage til at give ham to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det vil naturligt gøre, at han står senere op af sin middagslur, og at eftermiddagen ikke bliver så lang. Det vil igen gøre, at han ikke bliver overtræt, og derfor vil han både kunne falde bedre i søvn, og han vil også kunne sove mere sammenhængende.
Hvis han virker meget frisk ved putning, så kan det naturligvis godt være tegn på, at han ikke er træt nok endnu, det afhænger naturligt også af, hvor lang middagsluren er. Men, hvis han græder meget og kæmper mod søvnen om aftenen, så er det ofte, fordi han er overtræt, og hans vågentid har været for lang. Målet er altså at ramme det tidspunkt, hvor søvntoget kommer forbi, og hvor han derfor er træt nok til at falde i søvn hurtigt, men ikke overtræt, så han bliver for vågen og ked af det om natten.
Jeg tænker altså, at når I rammer det rigtige puttetidspunkt, og han begynder at kunne falde i søvn inden for rimelig tid, så vil han naturligt også være lettere at putte i tremmesengen fra starten, ligesom behovet for at blive vugget igen og igen vil kunne blive erstattet af et bedre ritual for jer alle.
Jeg vil foreslå jer, at I forsøger med de to lure i weekenden for at se, hvordan han vil reagere på dette. Jeg vil anbefale jer, at I vækker ham lørdag morgen kl. ca. 07, hvis han ikke vågner af sig selv, og så han er klar til morgenmad kl. ca 7.30. Det vil gøre, at han vil være parat til sin første lur ca. kl. 10, altså lidt tidligere end han puttes nu.
Jeg vil også anbefale jer, at I vækker ham fra denne lur, når han har sovet ca. 30-45 minutter. Og ja, det kan godt forsvares at vække ham, hvis målet er at sikre ham en bedre rytme og en bedre søvn på sigt. Det handler ikke om at fjerne søvn fra ham men om at justere rytmen ind, så søvnen fordels bedre over både dag og nat. Samtidig er det en god idé at holde netop formiddagsluren som en powernap, fordi han i løbet af de næste ca. 6 måneder naturligt vil kunne begynde at nøjes med en enkelt lur igen.
Middagsluren kan han så få omkring kl. 13-13.30 og her vil han kunne sove 1.5-2 timer, så han kommer op af denne lur omkring kl. 15. På den måde vil han ikke blive så træt om eftermiddagen, og han vil lettere kunne puttes om aftenen, fordi han ikke er overtræt. Puttetidspunktet om aftenen vil ligge omkring kl. 19-19.30, og det vil give jer tid og ro til at kunne spise aftensmad sammen osv. så I stadig kan holde fast i den dagsrytme, som naturligt passer ind i familien.
Det vil sige, at mit forslag til en dagsrytme ser således ud:
Morgen 07: Vækkes blidt og kærligt.
07.30: Havregrød og vand af kop.
9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 og sover til ca. 10.30-10.45. Vækkes blidt og nænsomt.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta osv. Må gerne få rester fra aftensmaden, vand af kop.
Puttes til middagslur ca. 13-13.30 og sover til kl. ca. 15. Hvor han også vækkes blidt og nænsomt, hvis han ikke vågner af sig selv.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med ost, frisk grønt i hånden, friske bær, måske lidt yoghurt eller lignende, og vand af kop
Aften 18.00: Familiemad, kogte kartofler, stykker af kød, fisk, pasta, sovs, grøntsager og vand af kop
Aftenbad
18.30-19: Evt. godnatgrød, hvis han ikke har spist så meget
19-19.30: Puttes til natten
Jeg ved godt, at det kan føles som et tilbageskridt at gå fra én lur og tilbage til to lure, men det vil være helt normalt for alderen. Samtidig er der en del børn, som i en kort periode trives med en enkelt lur, men faktisk ikke gør det, når de bliver lidt ældre, og som derfor har brug for to lure igen - det er derfor ofte nødvendigt at justere ind efter dette:)
Med hensyn til at sove på ryggen, så finder mange børn det at sove på maven eller siden mere trygt. I de første mange måneder skal alle børn jo puttes på ryggen, men så snart de er i stand til at vende sig selv, så foretrækker de altså at sove på en anden måde og det må de gerne. Hvis jeres dreng vågner fordi han ligger på ryggen, så må I gerne hjælpe ham om på siden og lade ham sove videre der:)
Hvis I gerne vil lære ham at sove på ryggen, så kan I prøve at putte ham på ryggen og så nusse ham let på brystet eller holde en hånd på ham, så han føler sig mere tryg, når han ligger på ryggen. At ligge på ryggen er jo en meget åben stilling, så nogle børn har svært ved at sove på ryggen, hvor sidestilling kan virke lidt mere omsluttende. Men hvis I holder en hånd på hans brystkasse eller lignende, så vil I naturligt godt kunne hjælpe ham med at føle sig lidt holdt, selvom han ligger på ryggen. Der er også børn, som har glæde af at blive puttet i en sovepose, hvilket også kan hjælpe dem med at finde større tryghed, selvom de sover på ryggen.
Men, som sagt må han meget gerne sove på siden, og I må gerne putte ham på siden, når han skal sove, hvis det kan hjælpe ham med at finde bedre ro. I takt med at han bliver ældre, motorisk stærkere og mere mobil, så vil han naturligt kunne lægge sig i alle stillinger - også om natten - og han vil selv kunne finde den stilling, som give ham mest ro, når han skal sove.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med jeres dejlige dreng!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske