Brev:
Nye søvnproblemer
5. marts 2025
Alder:
11 mdr.
Nye søvnproblemer
Hej Helen
Vi skriver, da den nu er gal med lille Matteos søvn igen, og der er også sket udvikling i forhold til hans dagsrytme.
Siden vi skrev sidst er Matteo blevet 11 måneder, og han er stadig en frisk, glad dreng. Han har taget sine første vraltende skridt, han pludrer derudaf, han spiser godt og varieret, og så er han startet i dagpleje for en lille uge siden. Han er desuden stoppet med amning, da han selv afviste det for godt en måned siden.
Nattesøvnen driller ham (og os) dog stadig. Han sover glimrende i sin barnevogn med regelmæssige lure på 2,5-3,5 timers varighed, men når han skal sove om aftenen starter kampen.
Vi gør som tidligere med bad, aftengrød, billedbog og så vugger vi ham i søvn - vi har ikke knækket koden til andre metoder (har dog netop bestilt din bog om børn og søvn). Det er blevet meget lettere at overføre ham fra vuggen til tremmeseng, selvom han kan være endog rigtig svær at få til at falde i søvn - det tager ofte op mod 45 minutter. Når han sover, sover han til gengæld regelmæssigt 4,5 timer det første stræk. Herefter starter problemerne.
Han vågner ked af det og grædende i sin tremmeseng, hvor han har lagt sig på ryggen (han kan endnu ikke sove på ryggen - kan man mon lære ham det på en måde?). Vi forsøger at trøste ham i sengen, men det virker umuligt, så vi overfører ham til vuggen og forsøger dens hjælp til at falde i søvn igen. Det virker bare ikke. Vi har været oppe mellem 1,5-3 timer med forsøg på vugge i søvn, men ligeså snart vi stopper eller forsøger overførsel til tremmesengen, så vågner han. Til sidst efter lang kamp og besvær falder en dødtræt Matteo i søvn og sover så igen godt 3-4 timer (og så starter dagen, hvor han er glad og nysgerrig på livet).
Kort tid efter vores seneste brev til dig begyndte Matteo at sove kun 1 lur om dagen. Vi har læst, at det var ret tidligt, men vi talte med vores sundhedsplejerske om det, som sagde, at det var OK, så længe det virkede for Matteo. Dagsrytmen ser derfor således ud nu:
07.00-08.00: Vågner
07.30-08.30: Havregrød og vand af kop.
09.30-10.00: mad i dagpleje
10.30-13.00/13.30: lur, ca. 2½-3 timer
13.00/13.30 (afhængig af formiddagslur): ½ bolle med ost, frisk grønt i hånden, friske bær, grøntsagsmos m/u kød og vand af kop
15.00/16.00: Grøntsagsmos m/u kød og vand af kop
18.00: Familiemad, kogte kartofler, stykker af kød, pasta, sovs, grøntsager og vand af kop
Aftenbad
18.30/19.30: Godnatgrød (kun hvis ikke spist så meget mad i løbet af dagen)
18.30/19.30: Putte til natten
Foruden de efterhånden crazy nætter håber vi, at du kan komme med lidt input til dagsrytmen. Vi har nemlig bemærket, at han særligt om eftermiddagen (ca. 16.00-17.00) virker ret træt og uoplagt med lettere til gråd, men samtidig er det svært for os at se, hvordan vi skal justere.
Med venlig hilsen
Matteos forældre