Svar: Rejse med lille baby
5. marts 2025
Alder:
3 mdr.
Kære rejseglade forældre :)
Tak for jeres brev og stort tillykke med graviditeten. Det lyder som om, at alt skrider stille og roligt fremad, og det er virkelig dejligt, at I har både overskud og lyst til at rejse på et tidspunkt, når den lille er kommet til verden.
Da du stadig er gravid, og den lille ikke er kommet til verden endnu, så er det naturligt svært helt at forestille sig, hvordan det vil være - og om I til den tid vil føle jer klar til at rejse. Men, hvis vi tager udgangspunkt i, at alt forløber godt, og I stadig har lyst til at rejse med jeres baby, så er der naturligt nogle overvejelser at gøre sig.
Der er mange fordele ved at rejse med en baby på 3-5 måneder, og det er sandsynligvis derfor, I har hørt flere sige, at det er lettere at rejse med små børn end med større børn. Når børn i 3-5 måneders alderen er forholdsvis lette at have med, så skyldes det især:
- De sover en del, og har ofte brug for 3 lure dagligt. De kan sove i barnevogn, lift eller lignende, og er I på tur kan den lille blive båret i en bæresele. Børn i denne alder er ofte glade, hvis de er tæt på deres forældre, og når den lille sover, så kan I få mulighed for at nyde ferien og hinanden i et stille og roligt tempo.
- Selvom han eller hun vil have brug for at ligge på mave, øve sig i at trille omkring og bruge sig selv motorisk, så vil han eller hun ikke være begyndt at kravle eller rejse sig, og vil derfor ofte være lidt lettere at "holde styr" på.
- De fleste børn er heller ikke begyndt med fastere føde endnu og kan fint klare sig med mælk. I bør ikke begynde med fast føde før 4 måneders alderen, og hvis jeres rejse strækker sig over 5 månedersalderen, og I føler det nødvendigt at begynde med lidt fast føde, så kan I tilbyde smagsprøver på lidt grød eller mos, hvilket man ofte godt vil kunne få fat i.
- Mælkeindtaget er naturligt lettere, hvis du ammer, da brystet altid er tilgængeligt og har den rette temperatur - og man behøver ikke medbringe en masse flasker, sterilisator osv. Men, hvis du giver flaske, vil det være lidt mere udfordrende. Vandet til erstatningen kan ikke tages fra vandhanden, men skal købes (I har dog også selv brug for flaskevand). Derudover skal det koges og afkøles, før det bruges til baby, og flaske, flaskesutter osv. skal steriliseres, og bør heller ikke blive vasket op i vandhanevand. Hygiejnen er meget vigtig, hvilket betyder, at I vil skulle medbringe en del udstyr med hjemmefra, men det kan naturligvis også lade sig gøre. I kan naturligvis også købe færdigblandet erstatning, som kan være praktisk, men det er noget dyrere, og hvis I planlægger at være væk i 2 måneder, så kan det godt løbe op.
I kan godt købe modermælkserstatning i større lokale supermarkeder og også på apoteker. Og det kan godt være nødvendigt, da det fylder meget i kufferten, hvis I skal medbringe dette hjemmefra. Udvalget af europæiske produkter vil dog ofte være begrænset og de produkter, som er tilgængeligt, kan godt variere i sammensætning og i kvalitet i forhold til det, vi kan købe i Danmark. I bør derfor læse grundigt på produktet, så I sikrer jer, at det er et produkt, der er fuldgyldigt og passer til børn i alderen 0-6 måneder. Det kan dog godt lade sig gøre, så jeg tænker ikke, at I skal lade dette skræmme jer, men det er naturligvis en overvejelse, som I er nødt til at gøre jer.
- I skal naturligvis også overveje, hvordan I indkvarterer jer. Det vil være en god idé at vælge et sted, hvor der er aircondition og skyggefulde områder, ligesom der naturligvis skal være mulighed for at skifte ble, koge vand osv. Det vil være godt, hvis der f.eks. er et køleskab, en elkedel, og en mikroovn, hvis I f.eks. skal sterilisere flasker. Det behøver ikke være et resort med en masse børn og kæmpe poolområde, da den lille ikke vil have glæde af dette på samme måde i denne alder, men det skal trods alt være et sted og en rejseform, som passer med et lille barns behov. Det betyder, at det f.eks. kan være rigtig rart, at I kan sidde på f.eks. en terrasse eller balkon, så I kan være ude og nyde ferien, imens den lille sover inde i skyggen, så I ikke er tvunget til at sidde inde på et lukket værelse hele tiden, fordi I har baby med.
- I bør på samme måde overveje, hvordan I transporterer jer omkring. Den lille vil have glæde af at kunne sove i en lille barnevogn - det kan måske lejes på stedet afhængigt af, hvor I bor, og I kan også medbringe en rejsevogn hjemmefra - men I skal være opmærksomme på, at det kan være svært at trille ture på vejene, og at offentlig transport ikke altid er babyvenligt.
- Så skal I naturligvis også medtænke, at den lille babys immunforsvar stadig er under udvikling, så han eller hun vil være mere sårbar overfor intentioner og sygdomme. Det er vigtigt, at I voksne får de nødvendige vaccinationer, før I tager af sted - og det vil være rigtig godt, hvis jeres baby kan nå at få sin 3 måneders vaccination, før I rejser (og 5 måneders vaccinationen, når I kommer hjem). Dette bør I drøfte med lægen.
- I Thailand og Indonesien, kan luftfugtigheden være høj, og det kan være meget varmt. Derfor vil den lille naturligt have behov for ekstra væske (mælk), og I skal være meget opmærksomme på, at han eller hun ikke bliver overophedet. På samme måde skal I naturligvis være opmærksomme på solen og risikoen for solskoldning. Baby bør så vidt muligt opholde sig i skyggen, også når I f.eks. bader i pool.
- Og så er der naturligvis alt det med, at en rejse som par er meget anderledes end en rejse med baby. Det vil ændre alt ved den måde, som I normalt rejser på. Der vil ikke være mulighed for at være spontane på samme måde, alt skal planlægges i forhold til babys søvn, behov for mælk, babyvenlige faciliteter osv. I skal hele tiden tilpasse jer babys behov.
Tempoet bliver også langsommere, når man rejser med børn. Når I tidligere har rejst som par, så har I sandsynligvis kunne tage på lange udflugter, eller I har udforsket mange forskellige steder, måske har I fået lyst til at springe på en båd, tage en bus et sted hen eller lignende - med en baby, så bliver det hele lidt mere besværligt, og der skal lægges mange pauser ind efter babys behov. Det skal I naturligt indstille jer på:)
Og så er babyer jo også forskellige. Så nogle børn følger rigtig fint med og har det super godt med at være ude, de sover fint i favnen på deres forældre, eller hvor de nu befinder sig - og andre babyer har rigtigt svært ved at finde ro. Jetlag kan spille ind den første tid, en helt ny rytme, nye lyde, dufte osv. Det kan alt sammen være med til at gøre, at den lille måske græder mere, sover dårligere osv. og det vil naturligt kunne gøre rejsen lidt udfordrende.
Så ja - det kan godt lade sig gøre at rejse med en baby på 3-5 måneder, og jeg tænker, at det vil være lettere at have en baby med i denne alder, end en baby på f.eks. 8-9 måneder. I 3-5 måneders alderen vil den lille stadig blive ammet eller få flaske, han eller hun vil kunne sidde i bæresele og vil ofte også kunne sove på farten. Og den lille vil også være mindre mobil, og vil ikke på samme måde have behov for at kravle rundt, hvilket gør det lettere at have dem med f.eks. i flyet (det er en lang flyvetur), når I er ude at spise eller f.eks. tager på udflugter. En ældre baby vil være langt mere aktiv og kræve noget mere underholdning - og kan også være påvirket meget af de forandringer, som omgivelserne naturligt giver.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med graviditeten. Jeg håber, at det hele forløber godt, og at I finder ud af at komme af sted:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske