Brev:
Putning og søvn for tvillinger (del 4)
3. marts 2025
Alder:
9 mdr.
Putning og søvn for tvillinger (del 4)
Kære Helen.
Vi har tidligere skrevet en del frem og tilbage om vores tvillingers søvn, som stadig er meget udfordrende.
Senest har vi for ca. 1,5 måned siden udfaset mælken om natten uden de store vanskeligheder - dog også uden at det har haft nogen positiv indvirkning på deres søvn.
Det er især Tvilling A, som volder os de største problemer lige nu.
Vi oplever at have en god putterutine, som ikke har ændret sig synderligt i snart et halvt år. Vi har stort fokus på at opbygge tilstrækkeligt søvnpres før putning ved at afslutte sidste lur i god tid. Endvidere er vores fokus på at sikre 10 timers aktiv vågen tid for pigerne samtidig med at de får godt med mad at spise. Fundamentet for en god søvn skulle være på plads 😃
Tvilling A’s signaler er generelt sværere for os at læse, da hun ikke viser tydelig træthed på samme måde som hendes søster; hun bliver nærmere hyperaktiv og vild end tydeligt søvnig. Dette gælder også om dagen.
Særligt den seneste måned, bliver hun enormt ked af det, når hun lægges i sin seng til putning. Nogle gange drikker hun først sin mælk; andre gange eskalerer hun med det samme. Ikke sådan ulykkelig ked af det, men nærmere helt hysterisk og meget højlydt skrigende. Hun rejser sig op og skriger meget højt og panisk og frustreret. Vi har en god trøsteplan, og undlader som udgangspunkt at tage hende op adskillige gange. Vi sidder hele tiden hos hende og trøster, beroliger, giver sut, masserer etc., men lige lidt hjælper det. Hun standser øjeblikkeligt med at skrige, hvis hun bliver taget op, men starter igen det sekund hun bliver lagt.
For os virker det som om, at hun enten er meget overtræt (vi har dog også prøvet at putte tidligere) eller bare slet slet ikke kan finde ro efter dagen. Hun er generelt meget aktiv og eventyrlysten hele dagen og har kravlet i noget tid nu. Efter 1-2 timers kamp ender det med at vi må pakke hende ind i dynen, sidde med hende, vugge og lade hende falde i søvn i slyngevuggen.
Vi overfører hende typisk til egen seng, når hun får sin drømmeflaske.
Samme seance gentager sig dog gerne midt på natten, hvor hun også oftest ender med nogle timers vågentid. Hendes søster bliver naturligvis generet af hele forløbet, og tilføjer jo desværre et ekstra lag af pres for at lykkes bedre med putningen; men generelt er hun nemmere at trøste og få tilbage i søvnen.
Begge tvillinger sover i egen seng, og har gjort det siden 5md.
Døgnrytmen ser sådan her ud (med inspiration fra dine råd):
- Vågner ca. 07:00.
- Morgen 07:30 : Havregrød, vand af kop.
- Formiddag 09:00: Brød med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
- Formiddag 10.00: Lur med mælk - 1,5 time.
- Frokost 1230: Frokost - mad i hånden og grøntsagsmos. Vand af kop.
- Eftermiddag 14.00. Mælk og puttes til middagslur - senest op 15:30.
- Eftermiddag 16:00. Brød smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
- Aften 17:30: Familiemiddag. Vand af kop.
- Aften 1830. Kommer i bad.
- Aften 1915. Godnatgrød og børste tænder.
- Puttes med mælk 19:30 (Tvilling A sover gerne først efter 20:30).
- Sen aften 23:00: Drømmeflasle og sover herefter uden mælk til næste morgen.
Vi synes jo selv at vi snart har været rundt i alle hjørner, men måske har du (som ofte) nogle gode observationer eller ideer, som kan hjælpe os :)
Vi ser frem til at høre fra dig.