Brev:
Hver eneste lørdag er helvede
22. februar 2025
Alder:
4 år, 3 mdr.
Hver eneste lørdag er helvede
Hej, vi har 3 børn. Én på 4,5 og to på 2,5.
Tvillingerne er relativt nemme hver for sig, de er bare to helt alm. børn i selvstændighedsalderen med alle de udfordringer det giver.
Vores ældste datter E på 4,5 år mistænker vi at falde ind under det man kalder ‘særlig sensitiv’.
Hun får jævnligt store følelsesudbrud om dagen, mest når hun er syg eller træt eller har fået for meget stimuli. Hun er blevet meget bedre til at håndtere sine følelser det sidste års tid. Men det hænder stadig at vi får nogle voldsomme situationer.
Idag, lørdag, var vi på en heldagstur ovre og besøge nogle venner som har noget ret vildt legetøj. Det har nok været lidt meget stimuli i dag, hvilket udløste et night terror anfald her til aften kl. 21.
Det sker engang i mellem. Når det sker kan vi ikke røre ved hende eller snakke til hende. Det eneste vi kan gøre er at sidde stille ved siden af hende og vente 40 minutter på at det går over.
Hun har også store udfordringer med at spise mad (en form for mad fobi), hun er lidt bagud på det grovmotoriske og hun er meget udfordret og tilbageholdende ved sociale situationer.
E er sværere end tvillingerne tilsammen. Hendes behov fylder meget. Det er muligvis delvist vores egen skyld at vi er endt her, men nu er det enormt svært at lave om på det.
Men alt det betyder bare at ‘lortesækken’ er blevet fyldt godt op i løbet af ugen i børnehave og vuggestue. Og når så lørdag rammer, så skal sækken tømmes ud på os forældre.
Lørdag er altid meget udfordrende. Det er som om børnene nemmere bliver sure og virkeligt gør deres bedste for at dræne os forældre for overskud hurtigst muligt.
Søndag er som regel meget bedre. Sådan har mønstret været i et års tid nu.
Har du nogen gode råd eller tips til hvordan man nemmere kan forebygge lørdags lorten eller nemmere komme igennem den?
Er det bedst at blive hjemme hele dagen selvom vi bliver skøre i hovedet af alle de kampe og skrigeriet. Så E kan komme helt ned i gear.
Eller er det ok at tage ud af huset så vi alle sammen lige kan få lidt frisk luft og ro i hovedet?
Hvordan påvirker fjernsyn sådan en pige på 4 ? Er det OK til at hjælpe med at slappe af, eller er det en bjørnetjeneste?
Hjælper det evt. med noget enetid med en tablet?
Det virker som om vi kun kan tabe uanset hvad vi gør - så vi har ingen anelse om hvordan vi egentligt bedst griber det an.
Hilsen herfra