Svar: Nye søvnvaner
21. februar 2025
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som en meget fin og alderssvarende dagsplan. Der er ikke noget i dagsplanen og rytmen, som umiddelbart bør ændres, og de rutiner og den rytme, som I har fået skabt i løbet af dagen og aftenen, må I meget gerne bibeholde.
Der er dog lidt ting, som jeg tænker, at I er nødt til at medtænke i forhold til at give jeres dreng nye søvnvaner :)
For det første, så har han stadig behov for amning. Han er 8, knap 9 måneder gammel, og de fleste børn har behov for 3 mælkemåltider i denne alder. Og i 10-12 månedersalderen vil det ofte være passende med 2 amninger, det vil dække hans behov for mælk. Det betyder, at det lige nu vil være rigtig godt at bibeholde amningen ved middagstid og amningen ved putning om aftenen og igen sen aften.
Da far går på barsel i starten af marts, så kan det godt være en overvejelse værd at fjerne amning før middagsluren først. Det kan være lettere for far at tage over her, og samtidig er det ofte lettere at tilbyde lidt mme af en kop på dette tidspunkt, som erstatning for amningen. Det vil sige, at det er amningen aften og sen aften, som bibeholdes.
Samtidig kan det være lettere for far at tage over og hjælpe jeres dreng videre i søvnen efter midnat, hvis jeres dreng er ammet både aften og sen aften. I vil være sikre på, at han ikke behøver brystet efter sin drømmeamning sen aften, og far kan give masser af nærhed og tæt kontakt og på den måde hjælpe jeres dreng videre i søvnen uden brystet efter midnat. Så jeres dreng på den måde lærer at sove igennem om natten uden at behøve bryst i munden.
Modsat, kan løsningen også nogle gange være, at mor ammer midt på dagen og aften, og at far så tager over derefter. Så jeres dreng altså med det samme lærer at sove fra putning og hele natten igennem. Det kan være rart for dig og din krop, at de to amninger ligger fordelt på denne måde, så du bliver "tømt" i løbet af dagen. Og det vil naturligt give dig mere tid og "frihed" om aftenen, hvilket også kan være rart. Jeg tænker dog, at denne løsning ikke lyder til at være helt optimal for jer og jeres dreng, som I beskriver situationen, da han lyder til at være ret brystsøgende i løbet af natten. Så at tilbyde ham brystet aften og sen aften, tænker jeg umiddelbart vil være det, som giver mindst gråd og protester, samtidig med at hans mælkebehov sikres.
Det andet er, at han skal lære at falde i søvn uden brystet i munden. Som jeg læser jeres brev, så lyder det som om, at han ikke ammes i søvn til sin middagslur. Så på dette tidspunkt kan han allerede puttes uden brystet. Og det er super godt. Det er vigtigt, at det ritual, som I bruger her - f.eks nussekanin, putteklud eller lignende - også bruges om aftenen, så putningen er genkendelig og dermed tryg.
Han skal som sagt stadig ammes om aftenen, men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Det betyder ikke, at han skal puttes vågen, han skal derimod puttes døsig. Mælken skal altså stadig indgå som en del af hans putterutine, men han bør ikke være helt afhængig af brystet for at kunne glide ind i søvnen. Når han ammes til han sover og derefter flyttes til sin seng, så vil han vågne i løbet af natten og lede efter brystet - ikke fordi han er sulten, men fordi han har brug for det som en søvnassociation.
At blive puttet døsig betyder, at han skal være rolig, afslappet og på vej til at sove, men ikke være helt væk. Han skal være vågen nok til at registrere, at han bliver puttet i sin seng, men træt nok til at han kan falde i søvn med jeres hænder, puttekanin, kærtegn, beroligende ord, let vuggen i sengen osv.
Hos jer er der derudover den udfordring, at han ammes i søvn i dobbeltsengen og derefter flyttes til egen seng. Derfor er det vigtigt, at du nu stopper amning, før han sover helt og flytter ham over i egen seng, før han sover helt. Så han både registrerer, at han ikke længere har brystet i munden og også registrerer, at han sover i egen seng. Så når han har sine opvågninger om natten, så er det naturligt for ham at sove videre, fordi han ved, hvor han ligger og ikke bliver forvirret over at ligge et andet sted, end hvor han faldt i søvn.
Det er også vigtigt, at du forsøger at indføre nogle rutiner, som kan erstatte amning - netop at du bruger kærtegn, puttekanin, putteklud, beroligende ord, måske synger den samme godnatsang osv. Ligesom det vil være godt, at du ikke længere ligger ned og ammer ham i dobbeltsengen med sidder ved siden af sengen med ham i din favn, så du direkte derefter kan putte ham i egen seng, før han sover. Hvis du ligger med ham og derefter rejser dig for at flytte ham, før han sover helt, så vil han sandsynligvis vågne for meget op og protestere mere mod flytningen til egen seng. Det vil være for voldsomt et skift for ham. Samtidig vil siddende amning fungere bedre med flytning til eget værelse, som også er et mål for jer:)
Sen aften, skal han på samme måde ammes. Her vil han naturligt blive ammet mere eller mindre sovende, og derefter flyttes han tilbage i egen seng, hvor han så fortsætter natten. Igen puttes han med sin puttekanin, beroligende hænder, kærtegn osv. når han lægges ned i sin seng, så der hele tiden er genkendelighed og tryghed her. Sen aften er for mig det tidspunkt, hvor du selv går til ro for natten. Så før du selv går i seng, så tager du ham op, ammer ham og putter ham tilbage i egen seng. Hvis han vågner af sig selv omkring det tidspunkt, så er det naturligvis her, du ammer ham.
Herefter vil det så være rigtig godt, at far tager over. Og I kan i en periode overveje, om det er mor, som skal flytte til værelset og far sove i dobbeltsengen. Når mor ikke er der efter midnat, så vil jeres dreng ikke blive mindet om amning på samme måde og vil ikke have samme forventning om at skulle have brystet. Det vil gøre det lettere for far at trøste ham og hjælpe ham videre i søvnen, og jeres dreng vil naturligt vænne sig til en ny måde at blive trøstet og falde i søvn på.
Samtidig vil mor ofte være lidt en fysisk trigger. Jeres dreng vil naturligt være tunet ind på mors duft, duften af mælk og mors nærvær, så det kan være sværere at fravænne natamning, hvis mor sover i samme rum. Og da I har muligheden, så tænker jeg, at det vil være en god idé at benytte sig af dette - og hvis mor allerede har ammet aften og sen aften, så er jeres drengs "mor-depot" fyldt godt op.
Far kan fint trøste i stedet for at amme. I første omgang vil det være rigtig godt, hvis far lader jeres dreng blive i egen seng, trøster med beroligende hænder, kærtegn, nussen på ryggen osv. Hvis han vågner op og er ked af det, kan far berolige med sin stemme, tale stille og roligt, nynne en sang eller lignende.
Og hvis jeres dreng er meget ked af det, så kan far også tage ham over i dobbeltsengen og berolige ham med helt tæt nærvær og fysisk kontakt. Det kan være en fin midlertidig løsning, da det lige nu handler om at lære jeres dreng at sove igennem om natten uden at få bryst, og da jeres dreng er puttet i egen seng om aftenen. Jeg tænker, at jeres dreng efter 3-7 nætter sandsynligvis vil have vænnet sig til ikke længere at behøve amning efter midnat, og det vil derfor blive lettere at få ham til at sove i egen seng hele natten.
Når han kan sove i egen seng natten igennem, så tænker jeg, at det er tid til at flytte ham på eget værelse. Det, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, er vant til at falde i søvn i sin seng med sin puttekanin, kærtegn, beroligende ord, lidt sang osv. vil hjælpe ham med at kunne falde i søvn på eget værelse. Alt er, som det plejer at være, eneste forskel er, at sengen nu står et andet sted. Derfor er det vigtigt, at de rutiner, som I indfører i forbindelse med putning om aftenen er rutiner, som også kan fungere på eget værelse - f.eks. at mor sidder ved siden af sengen og ammer, hvorefter jeres dreng puttes over i egen seng og hjælpes det sidste stykke vej ind i søvnen med nussekanin, kærtegn, beroligende ord, sang osv.
Hvis og når I gerne vil trappe ud af den sene aftenamning, så tænker jeg, at det vil være godt at gøre det som næste trin. Han vil som sagt have behov for mælken, men den kan gives som mme af en kop sammen med hans godnatgrød/klempose, og på den måde er der ikke noget i vejen for, at I gradvist trapper ud af den sene aftenamning. Og det gør du ved at afkorte amningen mere og mere over nogle dage. Det vil sige, at han gradvist vænnes til ikke at skulle fylde maven med mælk, men i nogle dage blot får en "tørstslukker" og derefter puttes tilbage i egen seng igen.
I kan også sen aften forsøge med lidt vand af en drikkedunk. Det vil faktisk være en god idé, at I indfører en drikkedunk med vand i løbet af dagen, da det er med til at sikre, at han drikker vand nok og ikke vågner og søger brystet, fordi han reelt er tørstig. Når og hvis han virker brystsøgende, så er det generelt en god idé at tilbyde en drikkedunk som alternativ til brystet. På den måde anerkender I, at han har brug for væske, så han føler sig mødt, men I lærer ham samtidig, at væske kan indtages på anden måde end via brystet - og mange børn drikker mere af en drikkedunk, som de naturligt også "sutter" mere af, hvilket også kan være genkendeligt og trygt. Er han vænnet til en drikkedunk i løbet af dagen og nyder at drikke vand af denne her, så vil han naturligt også lettere acceptere drikkedunken sen aften, hvis han vågner og er tørstig.
Efter amningen sen aften, skal han naturligt stadig tilbage i egen seng igen, så sengen stadig forbindes med stedet, hvor han sover. Og evt. vand af en drikkedunk kan gives i sengen, hvor han sidder op, får en tår vand, og derefter lægges ned og puttes videre i søvnen.
Amningen om aftenen før putning, vil jeg anbefale, at I bibeholder, så længe det fungerer for jer. Den sidste amning, der forsvinder, er ofte denne amning, og for mange er det en rigtig dejlig måde at afslutte dagen på. Samtidig er det meget fint at trappe ud af amninger gradvist, så din krop også kan følge med.
Hen af vejen vil I naturligvis helt kunne stoppe amningen her - og måske vil jeres dreng selv begynde at sige fra. Det sker nogle gange, fordi mælkeproduktion naturligt nedsættes, og fordi han også bliver ældre. Her må I se, hvad tiden bringer. Når og hvis jeres dreng er vænnet til at blive puttet i egen seng med nussekanin, godnatsang, måske indførelse af en godnathistorie osv. og også kan drikke vand af en drikkedunk, så vil det alt andet lige være lettere at putte ham til natten uden brystet. For mig vil det derfor være den mest rolige og omsorgsfulde måde at skabe nye søvnvaner på, og hvor I kommer igennem det uden for meget gråd og protester:)
Hvis jeg skal prøve at opsummere, så ser de forskellige trin derfor således ud:
1) Begynd med at fjerne amningen om dagen. Bibehold amning aften og sen aften.
2) Put jeres dreng i egen seng, før han sover helt. Så han begynder at falde i søvn uden brystet i munden og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
3) Indfør nye putteritualer. Det vil sige, at mor nu begynder at sidde op ved siden af sengen og ammer, og når jeres dreng puttes i egen seng, så er det med f.eks. nussekanin, kærtegn, beroligende ord, stille nynnen eller sang osv.
4) Bibehold amning sen aften, hvor mor sidder og ammer, og derefter puttes jeres dreng tilbage i egen seng, så han fortsætter med at sove i egen seng.
5) Far tager over efter drømmeamningen sen aften. Mor sover i et andet værelse, så far lettere kan berolige og betrygge, og så duften af mor og mors nærhed ikke forvirrer og frustrerer.
6) Når jeres dreng kan sove i egen seng hele natten uden behov for bryst eller favn, så flytter I sengen og rutinerne til børneværelset. Alt er, som det plejer at være, eneste forskel er, at han nu sover et andet sted. Det vil sige, at mor stadig sidder og ammer ved siden af tremmesengen og putter ham i egen seng med kærtegn nussekanin, sang osv. som jeres dreng nu har lært og er tryg ved.
7) Den sene aftenamning kan trappes ud. I stedet kan du eller far evt. tilbyde vand af drikkedunk, og bibeholde samme rutiner med nussekanin, kærtegn osv. og putte ham videre i søvnen.
8) Amningen før putning trappes ud. Indfør f.eks. godnathistorie, bibehold nussekanin, kærtegn, sang osv. Alt det, han kender, så han stadig føler sig tryg. Afkort amningen eller flyt den gradvist, så den ligger tidligere - f.eks. før godnathistorien, før tandbørstningen, før badet. Og på den måde forsvinder den helt, og han kan lære at falde i søvn, uden at brystet er det sidste led i putningen.
I takt med at amningen før putning forsvinder eller flyttes væk fra selve putningen, og der er indført nye putterutiner med nussekanin, kærtegn, godnathistorie, sang osv., så vil far naturligt også lettere kunne putte om aftenen, så det ikke kun er mor, som kan gøre dette. På den måde vil putningen om aftenen naturlig også kunne være mere ligeligt fordelt mellem jer og jeres dreng være tryg ved det hele vejen igennem:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske