Brev:
Nye søvnvaner
21. februar 2025
Alder:
8 mdr.
Nye søvnvaner
Kære Helen.
Mange tak for dit sidste svar angående søvn. Det går lidt bedre, men der er et stykke vej endnu - og det er derfor jeg skriver.
Vores søn trives fortsat. Han er snart 9 måneder og er stadigvæk en stor basse på 11,5 kg. Han er fysisk stærk og motorisk godt med - han er begyndt at kravle og trækker sig selv op til stående hele tiden.
Grunden til, at jeg skriver til dig er søvnen og dagsrytmen, der pt. ser sådan her ud
06.30-07.00: Står op og får grød ved 07.30-tiden. Her spiser han en stor portion + en halv banan. Har prøvet at flytte bananen til 08.30, men der er han ofte for træt og afviser den.
09.00: Lur i rullende barnevogn.
11.00: Frokost. Varierer hvor meget han spiser, men for det meste en fornuftig portion af aftensmaden fra dagen før + brødhapsere og gnavegrønt. Ammes ved middagstid.
13.30: Lur i stillestående barnevogn på altanen.
15.00-15.30: Flerkornsgrød eller bolle og frugt i hånden. Spiser en god portion.
17.30: Aftensmad. Spiser for det meste en god portion
19.00: Putteritual går i gang. Bad, godnatgrød i klemmepose. Ammes i søvn af mor i dobbeltsengen og lægges over i egen seng. Sover typisk ved 20.00-tiden
Hans samlet lurtid om dagen er ca 3-3,5 timer. Mellem han puttes til nat og står op om morgenen er der alt imellem 4-6 opvågninger per nat, hvor han søger og får brystet. Jeg har haft held med shhh og en hånd på maven engang imellem, men ikke ofte. Lige nu er det særligt slemt. Han er forkølet og ved at få en tand, og vågner efter fem minutter, hvis jeg går fra ham - og han vil slet ikke over i sin egen seng. Han vågner mange gange, og er lidt ked af det (det plejer han ellers ikke at være om natten) og motorisk urolig.
Når vi er på den anden side af denne lille minifase med tænder og forkølelse, så vil vi gerne tre ting:
1. Stoppe natammeriet. Lære ham at komme videre i søvnen uden bryst.
2. Lære ham at blive puttet uden at skulle ammes i søvn. Altså lægge ham vågen i tremmesengen
3. På sigt, flytte ham på eget værelse
Vi har læst alle dine gode svar om søvnassociationer og nok mad om dagen. Det er vi helt med på. Det vi er i tvivl om, er hvordan vi bedst griber det an. Skal vi forsøge at gøre det hele på en gang - altså stoppe natammeriet og ændre putteritualet, eller bliver det for voldsomt for ham? Og hvad med at flytte på eget værelse? Vi er fast besluttede på, at nu skal det være, men vi er lidt nervøse for det (han bruger hverken sut eller tager flaske) og vil gerne gøre det så omsorgsfuldt som muligt. Vi er dog godt klar over, at vi ikke kommer udenom gråd og protester.
Min mand går på barsel i starten af marts, og vi planlægger at begynde de nye vaner i den forbindelse. Det indebærer også, at min mand flytter ind i soveværelset igen. Han har sovet på gæsteværelset siden vores søn blev født.
Vi har to måneders barsel sammen, inkl. en udlandsrejse fra slutningen af marts til midten af april. Jeg starter arbejde i starten af maj, når vores søn er 11 måneder. Han skal starte institution i slutningen af juli, hvor min mand kører ham ind, som det sidste inden han starter arbejde i starten af august.
Alle gode råd ift. timing og hvordan vi bedst griber de nye sovevaner an, modtages med kyshånd.
Mange hilsner fra
moren