Svar: Mellemørebetændelse og dræn - 9 mdr.
16. februar 2025
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver urolig og bekymrer dig omkring din datters ører og evt. drænanlæggelse, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
At din datter sover dårligt hænger sandsynligvis sammen med øreproblemerne. Når hun har haft væske i ørerne og mellemørebetændelse igennem de sidste ca. 3 måneder, så vil hun naturligt føle ubehag og opleve smertejag fra ørerne - især når hun ligger ned og derfor især under søvn.
Væske i ørerne kan også påvirke hendes hørelse på sigt, og hun har en alder nu, hvor hun meget gerne skulle begynde at pludre mere og mere. Hvis hun ikke hører lyde og ord tydeligt, så kan det påvirke hendes sprogindlæring, og derfor er det en god idé at få tjekket ørerne igen og netop overveje drænanlæggelse.
Når dræn lægges ind i ørerne, så sørger de for at væsken dræneres væk. Det betyder, at trykket i mellemøret bliver normaliseret, og mange forældre oplever derfor, at hørelsen bliver bedre - så barnet begynder at reagere meget mere på lyde, begynder at pludre mere og generelt virker langt mere opmærksom på sine omgivelser, når drænene er lagt.
På samme måde oplever mange forældre også at søvnen bliver bedre. For nogle kommer forandringen inden for få dage efter drænanlæggelsen, hos andre tager det lidt længere tid - ofte fordi barnet har vænnet sig til at vågne og nu skal lære, at det faktisk ikke længere gør ondt at sove. Jeg plejer at sige, at "kroppen husker", og at barnet efter drænanlæggelse skal have en ny erfaring med sig om, at det er helt okay at sove roligt og sammenhængende om natten, det gør ikke længere ondt. Så lillepigen kan altså stadig godt vågne om natten, fordi hun er vant til dette, og her skal du så blot hjælpe hende ned at ligge, berolige med hænder, kærtegn osv. og på den måde lulle hende ind i søvnen igen. Prøv at hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Der er således mange fordele ved dræn - trykket i øret udlignes, væsken dræneres ud, søvnen bliver bedre, sproget bliver bedre, og mange oplever også at antallet af infektioner og dermed behov for antibiotika bliver mindre. Der er også børn, som i forbindelse med øreinfektioner får en dårlig balance, og denne kan også bedres af dræn.
Det er helt normalt at være nervøs for bedøvelsen. Når man lægger dræn, så er det en meget kortvarigt og skånsom bedøvelse, og det hele tager ofte kun ca. 15 minutter, så er det overstået, og din datter vil hurtigt vågne op igen. Ørelægen lægger rigtig mange dræn, og det er derfor noget, som ørelægen er meget rutineret i at gøre.
Det er dog vigtigt, at du føler dig helt tryg ved beslutningen om at få lagt dræn, og jeg tænker, at du skal tale åbent med ørelægen omkring din bekymring. Spørg ørelægen ind til alternativer, og hvorfor dræn anbefales i jeres situation. Du kan også sagtens spørge ørelægen, om det er muligt at se tiden an og afvente om der naturligt vil ske en bedring. Hos nogle børn vil væske i ørerne godt kunne forsvinde af sig selv, men da det har stået på i flere måneder og lyder til at påvirke din datters velbefindende - og da lægen har forberedt jer på, at I skal tale om dræn ved næste kontrol - så lyder det som om, at dræn hos jer vil være det, som lægen anbefaler, og dermed en fordel for din datter. Men, tal endelig med ørelægen om det og om alle de tanker og bekymringer, du har.
Har du en mand, en mor eller en anden, som kan tage med dig, hvis din datter skal have lagt dræn? Det kan være rigtig godt, at du ikke skal være der alene, når du skal sige "godnat" til hende og i de minutter der går, før indgrebet er overstået.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, at det giver lidt ro og jeg sender dig også et stort knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske