Svar: Det 3. måltid, hvornår?
7. februar 2025
Alder:
5 mdr.
Kære Laura
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt, da I begyndte med skemad. Din dreng lyder helt parat, og han spiser gerne både grød og mos. Det er super fint.
Du fortæller også, at hans mave fungerer godt - faktisk bedre, nu hvor han får lidt fastere føde, og maven har mere at arbejde med. Og han har været i gang med skemaden i en lille månedstid. Jeg synes, det lyder helt okay, at du nu forsøger at tilbyde ham lidt grød om morgenen, som det 3. måltid.
Du kan give ham den type grød, som han plejer at få til frokost, så han starter dagen med en grød, som han kender og er tryg ved. Og så kan du til frokost f.eks. varierer mellem øllebrød og grøntsagsmos. Øllebrød vil vænne ham til rugbrødssmagen og vil samtidig indeholde lidt flere fibre, så hans mave får lidt mere at arbejde med. På den måde vænner du ham gradvist til at spise mere varieret og få forskellige smage og konsistenser.
Du kan også bruge lidt frugt- eller bærmos som topping på grøden, for på den måde at variere lidt ekstra. Det kan også være med til at holde maven i gang naturligt, og en grød vil smage meget forskelligt, alt efter om det f.eks. er pæremos, jordbærmos eller sveskemos, som du kommer på.
Det lyder rigtig godt med en variation af kartofler (søde og almindelige) og grøntsager om aftenen. For at skabe lidt mere variation her, kan du også forsøge med f.eks. broccoli, squash, græskar (f.eks. hokkaido eller butternut), ærter eller lidt majs. Det kan koges og pureres til en cremet konsistens, som kan variere kartoffelmosen mere.
På den måde kan du variere hans indtag af både grød og mos, få introduceret nye grødtyper og grøntsager, lidt frugt og bær osv. i løbet af de næste uger. Så når han bliver 6 måneder den 18. februar, så vil du gradvist kunne variere yderligere og f.eks. variere grøntsagerne mere, begynde med lidt røde eller gule linser og gradvist også tilbyde ham kød og fisk i grøntsagsmosen.
Du skal naturligvis holde øje med ham, og hvordan han tager imod det. Alt for mange smage og for store portioner kan godt overvælde ham, og det er også vigtigt, at hans mave fungerer. Så gå gradvist frem på den måde, at du hele tiden bibeholder noget, som han er vant til at få og gradvist så introducerer en ny ingrediens ad gangen. Bibehold dette i et par dage, før du så ændrer igen.
Med hensyn til vand, så lyder det også helt okay, at du tilbyder dette af en tudkop. Det er for mange børn lettere at drikke vand af tudkop :) Han kan godt lære at drikke vand af et lille bæger senere hen, og på sigt må du meget gerne give ham vand af et bæger eller en lille kop, så han lærer at drikke på denne måde. Det er dog også vigtigt at nævne, at da han kun er ca. 5.5 måned gammel, så er mælken stadig hans hovedindtag, så hverken vand eller skemad skal erstatte hans mælkeindtag endnu.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)
Derudover vil jeg anbefale dig meget to af mine bøger: "Helens bog om børn og mad", som guider dig igennem måned for måned, med opskrifter, dagsplaner osv. Og "Helens bog om fingermad og bælgfrugter", som giver dig mere end 50 opskrifter på fingermad og forslag til, hvordan du kan introducere bælgfrugter i kosten.
Rigtig god appetit fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske