Svar: Sidder ofte i W-stilling
6. februar 2025
Alder:
15 mdr.
Hej Mira
Tak for dit brev :)
Ja, hvis din datter ofte sidder i W-stilling, altså hvor hun sidder på numsen, med knæene pegende fremad og fødderne tilbage, så synes jeg, at du skal tage det op med lægen. At sidde i W-stilling behøver ikke være problematisk, men det er relevant at være opmærksom.
Du nævner ikke, om hun kravler, er begyndt at rejse sig ved møblerne og i gang med at gå. Hvis hun grovmotorisk har udviklet sig uden problemer og er godt igang, så er det ofte mindre bekymrende. Det samme gælder, hvis hun generelt skifter meget stilling og ikke altid vælger at sidde på denne måde.
Men foretrækker hun W-stillingen, og har hun svært ved at sidde på anden måde, eller virker hun f.eks. klodset, har hun svært ved at holde balancen, svært ved at kravle, stå og gå - så kan det være en god idé at finde ud af, hvad årsagen skyldes og også at hjælpe hende med øvelser, som kan styrke hendes muskler, motoriske udvikling og bevægelighed.
Ud over at tale med lægen om det i næste uge, så vil jeg også foreslå dig at kontakte en fysioterapeut. Jeg er ret sikker på, at den kommune, som du bor i, har en fysioterapeut ansat under PPR, så jeg vil anbefale dig, at du kontakter ham eller hende. Fysioterapeuten vil kunne vurdere din datter og også vejlede dig om øvelser, der vil være hensigtsmæssige at lave.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske