Svar: Bliver ikke mæt nok
3. februar 2025
Alder:
7 mdr.
Kære S.
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mæthed hos din datter :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til!
Det lyder som om, at din datter er kommet godt igang med maden. Du fortæller, at I f.eks. har spist pasta med kødsovs, og at du som udgangspunkt giver hende den samme mad, som du selv spiser - det lyder super godt.
Det er vigtigt, at du ikke kun tænker, at din datter skal mættes om aftenen. Hun skal tilbydes mange måltider hele dagen igennem for at blive mæt nok til aften og nat. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget hun spiser i løbet af dagen, men hun skal have 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften - og også meget gerne 2 mellemmåltider - formiddag og eftermiddag. Derudover vil det ofte passe meget fint, hvis hun tilbydes 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Derudover, så vil det ofte hjælpe at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med, sutte og gumle på. Det kan f.eks. være ristede rugbrødsbjælker, agurk, avokado i skiver, hårdkogt æg, blød frugt, kogte grøntsagsbuketter af blomkål eller broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen, linsedeller og lignende.
Mad i hånden giver mæthed på flere måder - for det første vil din datter spise langsommere, hvilket vil give hendes krop tid til at registrere mæthed. Samtidig vil hun selv styre, hvor meget hun kommer i munden, og dermed lærer at lytte til sin egen sult og mæthed - det kan gøre, at hun er mere tilfreds efter måltidet og det kan derfor mindske hendes behov for at spise kort tid efter, at hun har fået aftensmad.
Når det så er sagt, så er det helt normalt, at hun har brug for at få en flaske et par timer efter, at hun har spist aftensmad og også stadig har behov for en drømmeflaske. Denne vil ofte ligge omkring midnat, eller når du går i seng.
Det er rigtigt, at nogle børn har glæde af at få en godnatgrød, men ofte anbefaler jeg ikke dette før 8 måneders alderen, da det er min erfaring, at det hos yngre børn kan have den modsatte effekt. Hos de mindste børn vil mave- og tarmsystem ofte skulle arbejde ekstra med at fordøje en større mængde fast føde, og det kan gøre, at barnet faktisk begynder at sove mere uroligt og vågner ekstra op. Den mættende grød, som du overvejer at give, vil derfor ikke altid virke efter hensigten, når din datter kun er 7 måneder, så det vil være lidt et sats... Det kan du dog forsøge, når hun bliver ældre.
Det samme gælder vælling - og din mor har ret i, at vælling var meget mere almindeligt, da du selv var barn. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke vælling, da der ikke er nogen grund til at anbefale dette fremfor modermælkserstatning og almindelig mad. Samtidig viser forskning, at børn der får vælling i stedet for modermælk, vil have tendens til at blive overvægtige.
Det betyder dog ikke, at du ikke kan forsøge at lave en flaske vælling og se, om det vil have en effekt hos jer. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, men det tæller med i mælkeregnskabet. Vælling kan være lettere at fordøje end grød og for børn, der får flaske, vil vælling nogle gange fungere som en god overgang til grød. Men, vælling kan også give maveproblemer, og nogle børn reagerer med luft i maven - og dermed ekstra uro og dårligere søvn - når de får vælling... Hvis du vil forsøge vælling, så kan du købe det (Semper laver majsvælling), eller du kan lave det selv med NAN Pro, som din datter allerede får, sammen med f.eks. majsmel eller hirseflager. Husk at der skal bruges en vællingesut til flasken.
Jeg vil også lige sende dig en plan for dagen, som jeg tænker, at den f.eks. kan se ud nu. Det kan måske give dig lidt idé om, hvad din datters behov er, og hvad du derfor kan forvente, nu hvor hun er 7 måneder gammel:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9: 1/4 bolle med smør, ost, bløde frugtbåde eller lignende i hånden, må også meget gerne få frugtmos her. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, avokadobåde eller lignende i hånden. Må også meget gerne få rester fra aftensmaden f.eks. en linsedelle, kartoffelbåde fra ovnen eller lignende. Eller hun kan tilbydes små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, hvis du skønner, at hun er ved at være parat til dette. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden. Kan også tilbydes lidt bananpandekager, grøntsagsmuffins og lignende at sidde med i hånden selv. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er som nu din egen mad, så I spiser det samme. Kød, fisk, bælgfrugter, pasta osv. er super godt. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som hun selv sidder med. Giv hende gerne kogte grøntsagsbuketter, bagte kartoffelbåde og lignende. Hun må også gerne få frikadeller af kød, fisk eller linser... Vand af kop.
Flaske med mme (eller evt. vælling) og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske med mme (eller evt. vælling).
Begynder at kunne sove uden mælk midt nat... Mætheden skabes som sagt hele dagen igennem og ikke kun om aftenen. For meget mad om aftenen kan lige nu have modsatte effekt, så hun faktisk vil sove mere uroligt og afbrudt :)
At sove igennem i denne alder vil være at sove 5-6 timer uden mælk. F.eks. fra kl. 23.30 til 05. Nogle børn sover dog deres længste søvnstræk om aftenen, og sover f.eks. fra kl. 19.30 til 01, får flaske og sover videre til næste morgen tidlig kl. 05/06, hvor de så får flaske igen. Andre har en anden rytme - hvilket naturligvis også er helt okay. Børn er forskellige:)
Du skal også være opmærksom på, at hun ikke søger flasken, fordi hun reelt er tørstigt. Det er vigtigt, at hun stadig får flaske i løbet af dagen og om aftenen, og som sagt vil 4 flasker i døgnet ofte passe fint i denne alder. Derudover skal hun tilbydes vand til alle måltider, og du må også meget gerne give hende vand som tørstlukker imellem måltiderne.
Når hun f.eks. vågner af en lur, kan det være en rigtig god idé at give hende vand. Du kan med fordel indføre en drikkedunk eller f.eks. forsøge med en sugerørskop eller lignende for på den måde at sikre hende ekstra vand, så hun ikke søger flasken på grund af tørst:)
Jeg håber, at mine tanker og ovenstående dagsplan hjælper lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske