Svar: Søvnens matematik
24. januar 2025
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om beregning af søvnbehov :)
Det er rigtigt, at man kan bruge søvnmatematik til at beregne barnets søvnbehov, og hvordan dette behov kan fordeles mellem dag og nat. Søvnbehovet varierer med alderen, og det er, som du skriver, vigtigt, at man finder en balance mellem fordeling af nattesøvn og dagssøvn. Og det er her, at matematikken kommer ind:)
Din datters søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet, som du også skriver. Nogle børn trives med en rytme, hvor de f.eks. sover 10 timer om natten og 5 timer om dagen, andre børn sover 12 timer om natten og 3 timer om dagen. Jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagslurene ofte være - hvis der kun er 3 timer til dagssøvn, så vil barnet ofte sove kortere lure for, at dagen ikke skal blive for lang.
Det betyder ikke noget, om din datter sover lange eller korte lure, så længe hun trives med sin rytme. Det betyder derfor heller ikke noget, om hun nogle dage sover en kort formiddagslur og en ekstra lang middagslur og så en kort tredje lur - eller om hun fordeler sin søvn med to længere lure og en kort, eller måske sover tre lige lange lure. Og har hun en dag behov for at sove en lur på 3 timer, så må hun gerne det - du skal ikke vække hende.
Med den alder hun har, så betyder det heller ikke noget, om hun sover en lang nattesøvn og kortere lure, eller omvendt - sover en korte nattesøvn og længere dagslure - så længe hun trives med sin søvn og sin rytme.
Din datter er nu begyndt at have en rytme, hvor hun sover ca. 10 timer om natten. Det lyder super fint og helt alderssvarende. Det betyder, at hun har brug for ca. 5 timers dagssøvn, når regnestykket skal gå op.
For et barn på ca. 4 måneder, vil vågentiden ofte være 1.5-2 timer, det kan dog variere fra barn til barn, og det afhænger også af, hvor lange lure barnets sover. Da din datter ofte sover lange lure, så lyder det helt okay, hvis hendes vågentid er ca. 2 timer - det må den gerne være. Du er nødt til at prøve dig lidt frem, og det kan godt tænkes, at din datter ikke er putteklar efter 1.5 time, og at du derfor skal prøve at putte hende efter 2 timer i stedet.
Det kan også være, at hun måske kan puttes efter 1.5 time om formiddagen, men kan være vågen i 2.5 eller måske 3 timer sidst på dagen - især hvis du lægger et bad ind, som en fast del af jeres aftenrutine. Det er generelt vigtigt, at holde vågentiden aktiv. Din datter skal stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt, så hun efter aktivitet, hjælpes med at finde ro og overgive sig til søvnen.
Søvnmatematik bruges derfor til at udregne, hvordan en dag kan struktureres, så der netop er balance mellem, hvor længe barnet er vågen, og hvor længe barnet sover. Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at man ikke kommer børn i kasser, men husker på at alle børn er forskellige, og at et søvnbehov på f.eks. 15 timer er et gennemsnit, så nogle børn vil sove mere og andre mindre. På samme måde vil vågentiden naturligt også kunne variere. Derfor er det vigtigt, at du også lytter til din datter og hendes signaler og ikke kun ser på klokken - selvom jeg er med på, at det har været en hjælp for dig:)
Ud fra de oplysninger, som du har givet mig, så tænker jeg, at en rytme f.eks. kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 07.00: Dagen begynder stille og roligt, og hun vågner også med lidt bryst her, det giver jer en rolig start på dagen.
Vågen og aktiv i 1.5-2 timer
Formiddag 9.00: Ammes og puttes til dagens første lur. Her sover hun måske ca. 2 timer (det kan også være, at hun sover 1-1.5 time, det styrer hun selv).
Ca. kl. 11: Vågner og har måske brug for brystet efter den lange lur, følg hendes behov. I leger og er aktive, hygger og tumler. Hun er vågen i ca. 2 timer.
Frokost 13: Ammes og puttes til dagens anden lur. Denne lur varer måske også ca. 2 timer (det kan også være, at den varer 3 timer, og det er også helt okay - varigheden af luren vil naturligt afhænge af, hvor lang dagens første lur har været).
Eftermiddag 15: Vågner af lur og har igen måske behov for brystet, følg hendes behov.
I leger og er aktive i måske ca. 2 timer.
Eftermiddag 17: Ammes og puttes til dagens tredje lur. Denne lur varer måske ca. 1 time. (mere eller mindre. Det afhænger af, hvor lange de to øvrige lure er. Sammenlagt vil hun sandsynligvis sove ca. 5 timer +/-)
Aften 18: Vågner af lur og I hygger med rolige aktiviter, leg, sang osv. Hvis hun ikke er ammet før dagens tredje lur, vil hun have behov for amning, når hun vågner. Hun kan også have behov for en amning før badet. Igen - følg hendes behov.
Hun kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. I hygger med rolige aktiviteter, og hun er måske vågen 2.5-3 timer om aftenen, før hun er parat til at blive puttet.
Sengetid 21: Ammes og puttes til natten.
Nat 24/01: Ammes ved første opvågning og sover videre som nu.
Som du kan se, så fylder nattesøvnen de ca. 10 timer som hos jer (fra 21-07) og dagssøvnen fylder 5 timer fordelt på 2+2+1 time. Men som skrevet i parentes, så kan dagssøvnen også være anderledes fordelt, og det er helt okay.
Hendes vågenperiode er i denne plan ca. 2 timer ad gangen. Lidt mere om aftenen, da der her er indført et bad, som vil aktivere hende lidt ekstra om aftenen og holde hende vågen i lidt længere tid, men som samtidig kan gøre, at hun så sover godt, når hun puttes til natten.
Læg mærke til jeres datters signaler. Det kan være, at hun gnider øjne, mister interessen for leg, måske begynder hun at stirre lidt ud i luften. Dette er tidlige tegn på, at hun er ved at være træt. Senere begynder hun at gabe, græde og får en mere hektisk og urolig adfærd.
Husk på, at selvom der findes gennemsnitlige anbefalinger for vågentid og søvnbehov, så varierer det fra dag til dag - og det afhænger også meget af jeres datters humør, aktivitetsniveau og hvor god en søvn, hun har fået, når hun har sovet. Hvis hun stadig virker frisk, glad og har lyst til at lege, så kan det være rigtig fint at forlænge hendes vågentid, hvis hun viser tegn på træthed, før du regnede med, at vågentiden skulle slutte, så kan det være en god idé at putte hende lidt tidligere.
Med den alder hun har, så behøver hendes rytme bestemt ikke være mere fast, end den allerede er. Det du fortæller lyder meget fint, og det er en god idé, at du forsøger at passe dagen ind efter hendes behov - så du er fleksibel, når hendes søvnmønster naturligt ændrer sig. Der sker rigtig meget med søvnen og hendes udvikling lige nu, så de næste par måneder, vil du højst sandsynligt opleve ændringer. Og her er det vigtigt, at du forsøger at være lidt fleksibel, når der opstår ændringer i hendes søvnmønster:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og dagsplan lidt videre, at det får dit regnestykket til at gå lidt mere op - og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske