Brev:
Søvnens matematik
24. januar 2025
Alder:
4 mdr.
Søvnens matematik
Kære Helen
Vores datter er nu næsten 4 måneder gammel, og jeg oplever, at der er begyndt at komme lidt mere rytme. Hun når ofte op på de ca. 15 timers søvn i døgnet, som jeg kan se, at du ofte anbefaler. Men jeg synes stadig hendes søvn varierer meget og er i tvivl om det er okay eller hvad jeg skal gøre.
Hendes nattesøvn ligger nu nogenlunde fast. Ofte puttes hun med amning omkring kl. 21, så vågner hun omkring midnat, hvor jeg prøver at amme hende fra begge bryster. Herefter sover hun til ca. kl. 04/05, hvor hun ammes igen, og så ammes hun ofte også igen, når vi står op omkring kl. 07. Det fungerer okay, jeg ligger ned og ammer om natten.
De fleste dage er hun også begyndt at sove længere lure, hun kan f.eks. godt sove 2 timer af gangen. Jeg synes dog, det er svært at få "regnestykket" til at gå op. Jeg har læst om søvnens matematik, for at udregne hendes søvnbehov. Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvordan rytmen bør se ud. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så skal hun helst ikke være vågen i mere end 1.5 time af gangen, ellers risikerer hun at blive overtræt, men hun er ofte svær at putte, og jeg kan igen ikke få det til at gå op.
Hun kan være ret svær at aflæse, så jeg fandt hurtigt ud af, at det var en hjælp at kikke på klokken og putte hende efter det, men det virker ikke lige nu...
Jeg er også i tvivl om, jeg bør vække hende om dagen. Hvis hun f.eks. sover 3 timer, er det så okay eller? Altså netop for at holde rytmen, så det hele ikke skrider. Jeg er med på, at man skal finde en balance, men jeg må indrømme, at jeg er lidt forvirret og jeg håber, at du kan gøre mig klogere?!
Er det bedst, at hun sover en lang nattesøvn og korte lure eller er det bedre, at hun sover kortere om natten og får længere lure om dagen? Hvor længe må hun være vågen af gangen, hvis jeg skal få regnestykket til at gå op?
Tak
Fra en lidt forvirret mor