Annonce

Annonce

Svar: Børnehave og uro


11. januar 2025

Kategori:
Alder:
3 år

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring, hvad man egentlig kan forvente af en 3årig:)

Du fortæller, at din datter netop er begyndt i børnehave, og du skriver, at du her oplever, at hun har svært ved at indgå i en samtale. Når du spørger ind til dagen, så kan hun ikke sætte ord på, hvad hun har lavet, eller hvad hun f.eks. har spist.

Jeg tænker, at det er helt normalt. Selvom hun måske generelt er god til at tale, så er hun naturligt stadig i gang med at udvikle sit sprog, og selvom hun forstår, hvad du spørger om, så vil hun stadig have rigtigt svært ved at finde de rigtige ord og formulere en sammenhængende sætning, når hun skal svare dig.

Børn i denne alder vil ofte også have svært ved at huske tilbage. De lever meget i nuet, og har ikke altid en helt klar opfattelse af, hvad der er "i dag" eller "tidligere på dagen". Så når du f.eks. spørger hende "hvad har du lavet i dag?", eller "hvad fik I at spise til frokost", så er det svært for hende at svare på, for hun har ikke en helt klar hukommelse omkring det.

Det kan også være svært at huske detaljer om, hvad hun har spist, for måske føles det ikke så vigtigt for hende. Husk på, at det er en kæmpe omvæltning at starte i børnehave. Hun bliver bombarderet med indtryk, og visse ting opfatter hun naturligt som mere vigtige end andre ting. Hun koncentrerer sig om så meget nyt, så frokosten, den har hun glemt.

Jeg ved naturligt ikke, hvordan du spørger ind til hendes dag, men det kan godt være for abstrakt, hvis du f.eks. spørger "Hvad har du lavet i dag?" eller "Hvad fik du at spise til frokost?". Prøv at stille mere konkrete spørgsmål som:

- Du legede med Ella i går - legede du også med Ella i dag?
- Så du nogle børn, som lavede noget sjovt i dag?
- Legede du udenfor eller indenfor?
- Hvad lavede du på legepladsen? (hvis hun har været udenfor).
- Fik du noget med ost til frokost?
- Legede du med biler eller dukker?
- Var der en voksen, som hjalp dig med noget i dag?

Måske har børnehaven en tavle eller en bog, hvor de skriver lidt om dagens aktiviteter, eller hvor madplanen f.eks. står, så du helt konkret kan spørge "jeg har set, at I har fået boller i karry i dag, kunne du lide det?" eller lignende. Et spørgsmål, som ikke kræver en lang forklaring, men kun et "ja" eller "nej" kan være lettere for hende.

Du kan også hjælpe hende med at fokusere på det, som hun måske husker bedst, ved f.eks. at spørge "hvad var det bedste, som du spiste i dag?". Eller du kan give hende mulighed for at tænke tilbage på måltidet og selve spisesituationen og f.eks. spørge "Sad du ved siden af nogen til frokost?", eller "Hjalp den voksne dig med noget til frokosten?". På den måde hjælper du hende med at huske tilbage, og giver hende også hjælp til, hvad du gerne vil vide noget om.

Med hensyn til at kunne koncentrerer sig, så er det også noget, som mange 3årige har svært ved i længere tid. Hendes hjerne gennemgår en enorm udvikling og med de mange nye indtryk at forholde sig til, så bliver det naturligt endnu sværere for hende at koncentrere sig. Et skøn vil være, at hun måske kan koncentere sig om noget i ...


Annonce

... 10-15 minutter ad gangen - så bliver hun distraheret eller kroppen kræver bevægelse, og hun er nødt til at lave noget andet, bruge sig selv fysisk.

Det vil være rigtig godt, at du hjemme støtter hendes koncentrationsevne. Det kan du gøre ved at lave f.eks. puslespil, perleplader, tegne med hende, bygge med modellervoks og lignende. Start med korte perioder af 5-10 minutter og ros hende, når hun prøver at koncentrere sig om opgaverne. Vær sammen med hende, så du er der til at guide og hjælpe - det øger hendes lyst og støtte koncentrationen, hvis du er med. Det betyder ikke, at hun ikke også gerne må lege alene, og du behøver ikke være der hele tiden, men prøv om du gradvist kan trække dig ved f.eks. at sige "jeg laver lige en kop te, så kommer jeg tilbage og ser hvordan det går" - så du kortvarigt er væk, og kommer tilbage som lovet.

I kan hjemme også øve at tale lidt om jeres dag. Når I sidder omkring middagsbordet om aftenen, så kan I skiftes til at sætte lidt ord på, hvad I hver især har oplevet - på den måde kan hun støttes i at sætte ord på dagen, og samtidig har hun måske nået at bearbejde lidt af oplevelserne, så hun netop bedre kan sætte ord på. Det er ekstra svært at fortælle, hvordan dagen har været, lige når man går ud fra institutionen.

Du skriver, at børnehaven tidligere har sagt, at det går fint, og at hun er begyndt at lege med de andre børn. Det er super godt og positivt, så det skal du holde fast i. Hvis de har nævnt, at hun har udfordringer med koncentration eller uro, så prøv at spørge lidt ind til dette, og hvad de tænker.


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Det samme med din observation af, at din datter og 4 andre var taget ud i et fællesrum for at lave noget der - spørg pædagogerne direkte, hvorfor hun er blevet taget ud af stuen. Det kan give dig ro at høre deres perspektiver og overvejelser. Der kan være mange gode grunde, måske er det en del af børnehavens pædagogik, at nogle børn laver visse aktiviteter, mens andre laver noget andet. Aktiviteterne kan være valgt ud fra, at børn er forskellige, og de har naturligt forskelligt energiniveau og interesser.

Hvis årsagen er, at hun ikke har ro til at lave tingene på stuen, så tænker jeg, at det ikke nødvendigvis er tegn på et problem. Måske skyldes det, at hun netop er startet i børnehaven, og derfor er fyldt op med indtryk. Det har personalet forståelse for, så når de trækker hende til side sammen med 4 andre, så er det måske ikke udtryk for, at hun "ikke hører efter", men derimod tegn på, at de ser hendes behov for at lave noget andet, og at hun vil have glæde af at være i fællesrummet i stedet for på stuen.

Dialog er vejen frem - det bedste du kan gøre er at tale med pædagogerne om de observationer, som du gør dig. Spørg ind, så du bliver klogere på, hvorfor de gør, som de gør, og hvilke overvejelser, der er. Hvis du mener, at din datter har glæde af eller brug for noget andet, så kan du naturligvis også sætte ord på dette. Vi må gå ud fra, at alle parter vil din datter det bedste og ønsker, at hun får så dejlig en dag som muligt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med børnehaven fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

1. december 2024 | Udvikling | 2 år, 11 mdr.

Meget træt 3-årig og reaktion

Hej Helen. Tak for din gode brevkasse. Vi er stødt på et spørgsmål igen,...

Læs hele brevet og Helens svar


15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

Læs hele brevet og Helens svar


12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder


Annonce