Brev:
Spiser ikke fast føde
18. december 2024
Alder:
7 mdr.
Spiser ikke fast føde
Kære Helen,
Vores barn på 7 måneder spiser ikke skemad trods alle vores forsøg på at introducere det for ham.
Han virker interesseret, både når vi spiser og når han selv får serveret noget, og er nogle gange meget ivrig efter at få mad, men spytter alt ud, han får i munden. Ofte bliver han utålmodig og trist fordi han spiser og spiser og ikke bliver mæt fordi han ikke synker maden. Ellers mister han bare interessen, og vil af stolen.
Vi startede med at introducere ham til forskellige former for grød da han var 5 måneder gammel. Vi har fulgt Sundhedsstyrelsens guidelines og brugt opskrifterne i deres 'Mad til små' hæfte. Han har både fået milde former for grød og mos, og nogle, hvor vi har tilsat milde krydderier/tørre urter og olier, så det gav lidt smag.
Da han ramte 6 måneders alderen begyndte vi at mose vores egen mad, så han også kunne blive introduceret til kylling og fisk. Det er en spændende smagsoplevelse, men bliver spyttet ud igen.
Han har fået klatkager af grød, og vi har lokket med lidt ekstra frugtmos på maden, men det bliver spyttet ud igen. Det samme gælder frugter og andre stumper af lidt hårdere mad, han kan sidde og smage på.
Vi mistænkte at han måske ikke var i stand til at synke. Derfor har vi forsøgt at made ham med forskellige former for skeer, og med finger, men han spytter det stadig ud. Vi har også overladt opgaven til ham selv, men han fører sjældent skeen eller hånden (med mad i) til munden -- når han selv sidder med det, bliver det til leg og ikke spisetid. Han er ellers rigtig god til at gnave i legetøj, men gør det ikke med mad.
Han har ikke fået tænder endnu, og bider ikke super hårdt når han får klatkager. Det eneste han synker er majssnacks. Han sidder tålmodigt og sutter på dem, men vil ikke selv holde dem -- det skal en anden gøre. Når han selv holder dem, bliver det til leg og ikke spisning.
Vi følger faste rutiner, så han får grød (eller klatkager) til morgenmad sammen med os, nogle gange lidt før. Han har også i en længere periode blevet introduceret til mad når vi spiser frokosten sammen med os, mens han i kortere perioder fik tilbudt mad til aften med os. Det sidste er vi stoppet helt med, fordi det virker som om at han bliver overstimuleret af de fejlslagne forsøg på at spise, og det påvirker hans søvn. Men han sidder hos os ved alle måltider.
Vi har holdt pauser á 3-4 dage, hvor han ikke har fået tilbud noget fast føde, men når vi startede igen, var det som at fortsætte, hvor vi slap.
Han blev ammet til han var 6 måneder gammel, og begyndte så at få mere og mere mme som hans mælkebehov voksede. Min mælkeproduktion kunne ikke følge med, og han mistede interessen for amningen, så nu er han 100% på mme.
Jeg er bekymret for, om han får den næring han skal bruge, nu hvor vi ikke kan få ham til at spise fast føde. Han har altid været på den lave side af vægtkurven, men ser ellers ud til at trives. Hans største måltid er før sengetid på ca. 180 ml, mens han kun vil drikke sjatter á 60 ml - 100 ml i løbet af dagen.
Har du nogle forslag til, hvad vi kan gøre?
Med venlig hilsen
Mor