Svar: Vil kun sove med mor, og har derfor svært ved at sove i vuggestuen
16. december 2024
Alder:
23 mdr.
Kære Ea
Tak for dit brev, dine ærlige tanker og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med og overvejet at skrive flere gange - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om, at det er en kompleks situation, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre det hele i et roligt tempo uden for meget gråd og utryghed. Det er helt forståeligt, og sådan skal det også helst være. Der kommer intet ud af at presse noget igennem, som ingen af jer er parate til - det er hverken godt for dig eller jeres dreng.
Det er svært at vide, om det kan lade sig gøre at lære jeres dreng at sove uden brystet, hvis du fortsat ammer på andre tidspunkter. Som jeg læser dit brev, så har I brugt 5 måneder på netop at putte ham uden bryst - men du har ammet på andre tidspunkter. Og jeg tænker, at jeres dreng naturligt er blevet forvirret. Små børn kender ikke klokken og har ikke samme fornemmelse for tid, som vi har, og han har naturligt ikke kunne forstå, hvorfor han måtte ammes på nogle tidspunkter, men ikke når han skulle sove.
Derfor er det nogle gange bedre at stoppe amningen helt og indføre begrebet "slut", så han lærer, at der er ikke mere mælk, det er slut. Samtidig med, at han naturligt tilbydes anden tryghed og et nyt ritual og naturligt også noget at drikke, hvis han er tørstig.
Men, du fortæller dog også, at den søvntræning, I har forsøgt, gik ud på at han heller ikke skulle have fysisk kontakt. Han skulle trøstes med fysisk afstand, og måtte kun tages kortvarigt op, hvis han var helt ulykkelig. Trøst skulle helst foregå med ord uden for døren. Det lyder rigtig hårdt, og jeg kan godt forstå, hvis det har givet dig angst. Der er naturligt ikke noget værre for en mor end ikke at kunne trøste sit barn, og det har naturligt også været rigtig hårdt for jeres lille dreng, som igen ikke har kunnet forstå, hvorfor du ikke reagerede på ham, hans gråd og hans behov... Hvor har det været en svær periode - godt, at du endte med at lytte til dig selv og din mavefornemmelse!
Jeg kan derfor ikke udelukke, at I måske kan lære ham at sove uden amning - hvis han i stedet får masser af nærhed og tæt kontakt. Så fokus er på, at han naturligt stadig skal være tryg, forbinde det at sove med noget dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, som han ser frem til, og hvor der er masser af nærhed, knus og kram - men ikke længere bryst. Det vil jo være noget helt andet, end det I forsøgte tidligere.
Overgange går bedst, hvis de kan ske gradvist. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis I kan lave en gradvis overgang, hvor far deltager mere og mere i putningen. Jeg tænker, at du kan amme, som du plejer - men f.eks. i stuen, så amningen er adskilt fra putningen. Herefter går I ind i soveværelset, og her må I vurdere, om både du og far skal være til stede. Læg jer med jeres dreng og giv ham masser af nærhed og tæt kontakt, læs en godnathistorie, syng en sang eller lignende. Så jeres dreng lærer at falde i søvn med netop fysisk kontakt, historie, godnatsang osv. og ikke længere med brystet.
Stille og roligt, så kan du begynde at gå ud af soveværelset. Du kan f.eks. sige "jeg skal lige ud og tømme opvaskemaskinen", "jeg skal lige ordne vasketøj", "jeg skal lige ud at arbejde lidt", eller lignende, så du har et praktisk formål med at gå - og så far naturligt tager mere og mere over. I første omgang er du måske kun væk i 5-10 minutter, så kikker du lige ind ad døren og følger op på, hvordan det går. Hvis der er behov for dig, så kommer du ind til far og søn, men går det fint, så kan du gå igen. På den måde kan I skabe en blid overgang og accept af, at far putter.
Prøv samtidig at begrænse amningen gradvist. Prøv at reducere, hvor mange gange du ammer ham i døgnet og prøv at indføre tryghed på andre måder. F.eks. blid berøring, kærtegn, fysisk nærhed, nussekluden osv. Hvis du f.eks. gerne vil amme to gange i døgnet, så kunne disse to amninger ligge om morgenen, når I står op. Det er en dejlig måde at starte dagen på, og kan give lidt ekstra tryghed og fylde "mor-depotet" op, før han skal i vuggestue. Og så kan han som sagt ammes om aftenen, så han har fået nærhed og trygheden via brystet der. Her som en dejlig måde at slutte dagen på for jer begge. Jeg vil anbefale, at du forsøger at lade begge amninger foregå i stuen, så amning ikke forbindes med seng og soveværelse.
På den måde har amning ikke noget at gøre med søvn, og det vil også blive lettere for pædagogerne i vuggestuen at putte ham uden at han behøver brystet. Samtidig kan de to faste amme-tidspunkter måske være med til at gøre ham mindre forvirret, fordi han ved, at han netop ammes morgen og aften - og ikke længere i løbet af dagen. Amningen fjernes ikke helt, den er stadig en mulighed, men han ved, hvornår. Han kender stadig ikke tid og kan ikke klokken, men han fornemmer tid ud fra de rutiner, som I har. Derfor ved han f.eks. også, at når han er afleveret i vuggestuen og har spist frokost, så kommer mor og henter ham. Det er en genkendelig og tryg rutine, og på samme måde skal amningen sættes ind morgen og aften, som en tryg rutine. Forhåbentlig kan det så gøre ham mindre forvirret og gøre, at amningen stadig kan bibeholdes, selvom den ikke længere er en del af hans søvn.
Med hensyn til luren i vuggestue, så lyder det som om, at det stadig er lidt skrøbeligt. Og i første omgang tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis amningerne kan fjernes fra søvnen først - som jeg læser dit brev, så ammer du ham lige nu, når du henter ham og før han skal sove lur. Og det skal ændres, så en ny rutine kommer ind her. Det kunne være lidt mad og måske en kop lun mælk - det vil de jo også kunne give ham i vuggestuen, så de på den måde kan lave lidt samme ritual før middagsluren.
Du nævner, at han de sidste 2 måneder er vågnet grædende op fra lur, og at han kun falder til ro, når han får noget mad. Det er vigtigt, at han får dette mad, før han puttes til lur, så du er sikker på, at han ikke vågner, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Samtidig skal ritualet netop ligge før søvn, så han ikke vænnes til en rytme, hvor han puttes, sover 30 minutter, vågner op og spiser eller ammes. Hvis han har mad og mælk (af kop) i maven, når han puttes, og er puttet med sin bamse, nusseklud og lignende, så vil det være lettere at hjælpe ham videre i søvnen med hænder, kærtegn, bamse og nusseklud osv. når han vågner op.
Det vil være en god idé at give ham en drikkedunk med vand. Drikkedunken må han gerne drikke af, når han generelt er tørstig, men den må også meget gerne indgå i hans putteritual før middagsluren og om aftenen. Det er ikke fordi, han skal fylde sig med vand, men det kan være en god idé, at han forbinder sin drikkedunk med at skulle sove, så hvis han vågner efter 30 minutter, så kan han drikke lidt vand, og derefter forhåbentlig falde i søvn igen.
Jeg tænker også, at du skal tale med pædagogerne om, at I starter med en kort lur i vuggetuen. Hvis han vågner efter 30 minutter, så henter du ham der. Målet er ikke, at han skal sove en lang lur, men at han blot prøver at sove der og finder ud af, at det kan han godt - og mor henter, når han vågner. Han skal både i vuggestuen og hjemme puttes med samme ritual, så han hjælpes til ro på en genkendelig og tryg måde.
Hvor fleksible er pædagogerne? Er det muligt, at der kan sidde en pædagog hos ham, stryge ham lidt på ryggen, holde ham i hånden eller lignende, indtil han falder i søvn? Er det muligt, at han kan sove i klapvognen i vuggestuen, hvis han er tryg ved at sove i den og ikke nødvendigvis skal sove på madrassen på gulvet, hvis han er ked af dette? Jeg vil foreslå, at I prøver at tale med dem om muligheden for at gøre noget lidt anderledes for at lære jeres dreng, at det er okay at sove i vuggestuen. Man kan også gøre det modsatte - forsøge at efterligne vuggestuen derhjemme. Så hvis han skal lære at sove på madras i vuggestuen, så kan I måske også øve at sove på madras derhjemme...
Hvis det er muligt, at far afleverer i vuggestuen , så kan det også være et forsøg værd. Det kan nogle gange skabe en ny situation, og hvor han derfor ikke forventer, at mor kommer og henter ham - hvilket igen kan gøre, at pædagogerne måske har lettere ved at putte ham til middagsluren. Børn er forskelige, og de reagerer meget forskelligt, så nogle gange kan ændringer i dagligdagen f.eks. hvem der afleverer om morgenen, gøre en forskel på, hvordan resten af dagen forløber.
Så hvis jeg skal prøve at opsummere lidt, så tænker jeg, at I skal starte med at inddrage far i putningen om aftenen. I skal altså starte med aftener og nætter. Hvis jeres dreng bliver frustreret, så er du der, men du holder naturligt fast i, at far også kan bruges. Det kan være nødvendigt, at I begge putter om aftenen i en periode, hvorefter far så tager mere og mere over.
I skal arbejde bevidst med de nye søvnassociationer - nussekluden, en kop lun mælk, en godnathistorie, en godnatsang osv. Forsøg at bruge samme rutine uanset om det er mor, far eller vuggestuen der putter. Da det er vigtigt for dig at bibeholde amning, så er mit forslag, at du forsøger med to amninger, der ligger morgen, når I står op, og om aftenen, før putning. Amning må gerne foregå i stuen, så det er adskilt fra seng og soveværelse og ikke hænger sammen med putning.
Genintroducer luren i vuggestuen forsigtigt. Aftal med pædagogerne, at de skal gå langsomt frem, og det er helt okay, hvis han sover kortvarigt. Det vigtigste er, at han prøver at sove der.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - og sender dig et stort knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske