Svar: Vågen mellem hver søvncyklus
16. december 2024
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Du fortæller, at din dreng vågner efter ca. 30 minutters søvn både dag og nat. Han vågner ofte grædende, og han er tydeligvis slet ikke færdig med at sove. Du nævner også, at du ikke har held med at hjælpe ham videre i søvnen, hvor han ligger, men at du ofte kan få ham til at sove videre i din favn. Så om dagen skal du tage ham op af barnevognen, og om natten går du rundt med ham.
Du skal være opmærksom på, om han kan have ondt i ørerne. Det, at han vågner efter at have ligget ned og ofte vågner med gråd, kunne godt tyde på, at han har øreproblemer. Når han ligger ned, så stiger trykket i ørerne, og det gør ondt. Når han så kommer op på højkant, kommer op i din favn, så falder trykket i ørerne, og smerten bliver mindre, så falder han til ro og kan så sove videre - indtil han igen har ligget ned og nye smertejag begynder. Det kunne være et forsøg værd at få tjekket hans ører.
Når han vågner efter ca. 30 minutter, så er det sandsynligvis, som din overskrift siger, fordi hans søvncyklus skifter der. Han bevæger sig fra et dybere til et lettere søvnstadie, og i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner han op. Det vil især ske, hvis han er vant til at blive beroliget med vugning eller amning på dette tidspunkt - så savner han naturligt brystet i munden, og det at være i din favn, og han kan ikke sove videre, før du giver ham dette igen.
Hvordan går det med amning hos jer? Ammer du ham stadig meget, og er han vant til at falde i søvn med brystet i munden om aftenen, så kan det være derfor, at han vågner og søger brystet om natten. Det er generelt en god idé, hvis du gradvist kan hjælpe ham med at falde i søvn på egen hånd uden at vugge eller amme ham, så han stille og roligt lærer at komme videre i søvnen på egen hånd. MEN, hvis du allerede har forsøgt dette og ikke kan få det til at fungere lige nu, så kan løsningen også være ikke at "kæmpe mere" med ham. Det er jo uholdbart, hvis du natten igennem er oppe en gang i timen eller mere for at hjælpe ham til ro - det kan ingen af jer holde til.
Sover I sammen? Nogle gange kan det hjælpe, hvis I sover hver for sig, så han ikke kan dufte din mælk og derfor ikke naturligt søger brystet igen og igen. MEN, andre gange kan det være bedre, at I faktisk sover sammen, fordi du med det samme kan berolige og betrygge og netop hjælpe ham videre i søvnen med dine hænder, kærtegn osv. Hvis han kan mærke dig tæt på og ved at du er der, så vil han måske ikke behøve brystet i munden hver gang. Hvis han sover adskilt fra dig, så skal han både undvære mor og brystet, og det er sandsynligvis hårdt for ham - det kan også forklare, hvorfor han søger dig om dagen. Her sover han jo netop i sin barnevogn, men vågner stadig og har brug for din favn. Så måske skal du tillade dig selv at give ham den ekstra nærhed og tætte kontakt, som det lyder som om, at han lige nu søger - også for at få lidt søvn selv:)
Hvis I sover sammen, så kan du således arbejde med, at han ikke falder i søvn med brystet. Han skal stadig ammes, men ikke til han sover helt. Træk brystet til dig der, hvor han er træt nok til at overgive sig til søvnen, smiler til dig og triller om på siden og sover. Du kan også arbejde med, at han ikke behøver blive taget op. Forsøg i stedet at hjælpe ham videre i søvnen med dine hænder og kærtegn. Vug ham blidt imens han ligger ned ved siden af dig - og hjælp ham med det samme, når han viser tegn på at ville vågne. Hvis han når at vågne for meget op, så lyder det som om, at han er sværere at hjælpe ind i søvnen igen. Samtidig er der noget godt i, at han hjælpes med at sove liggende og forbinder det at sove med at ligge ned - og ikke med, at han skal op i dine arme og gås rundt med flere gange om natten.
Han er i separationsfasen og rigtig godt igang med at kravle, og rent fysisk øver han sig i at separere sig fra dig. Og børn kan ikke separere sig, hvis ikke de føler sig knyttet til - derfor vil han i denne periode søge dig ekstra meget, og ofte søge brystet ekstra. Derfor skal du finde balancen mellem at give ham den tryghed, som han søger hos dig, og samtidig forsøge at holde fast i, at han ikke behøver brystet igen og igen for at sove. Det er en rigtig svær balance, fordi det er vigtigt, at hans "mor-depot" bliver fyldt op, så han har noget at tære af, når han øver sig i at bevæge sig rundt og udforske verden mere og mere på egen hånd. Og netop din favn og brystet er en måde at tanke op på.
Hvad tænker du vil være realistisk i forhold til amning. Kan du nøjes med 4 amninger dagligt: Tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften? Eller vil det være godt, hvis han også bliver ammet midt nat lige nu? Hvis du kan amme ham på tidspunkter, hvor det kan hjælpe på søvnen for både dig og ham og samtidig kan skrue ned på nogle amninger, så han begynder at kunne sove længere søvnstræk, så vil det sandsynligvis kunne gøre en stor ændring for jer begge - og gradvist derfra, kan du så prøve at ændre lidt igen.
Er du alene med børnene? Der er naturligt også den mulighed, at du lader far, din mor eller en anden hjælpe om natten i et par dage. Hvis han forbinder dig (dit bryst og din favn) med søvn, så vil han instinktivt lede efter dig, når han vågner om natten. Hvis du ikke er der, så er brystet naturligt ikke til stede, men nærheden og den fysiske kontakt kan han stadig få. Hvis far, mormor eller en anden kan hjælpe med blid vuggen, en hånd på maven, en beroligende stemme eller lignende, så kan det nogle gange gøre en forskel. Samtidig kan du måske få lidt sammenhængende søvn, hvilket naturligt også er vigtigt for dit overskud - en frisk og rolig voksen er bedre til at håndtere gråd og uro om natten.
Som udgangspunkt er der ikke grund til at introducere en flaske, med den alder han har - da flaske også kan blive en dårlig søvnassociation, og han skal vænnes fra denne igen. Men for nogen fungerer det rigtig godt, og de oplever, at modermælkerstatning mætter mere end modermælk, så barnet sover længere tid og mere sammenhængende på en flaske erstatning. Jeg ved som sagt ikke, om du er alene, om det er relevant at få far, mormor eller en anden til at give flaske, eller om det er realistisk at tro, at din dreng vil tage imod den. Jeg ved ikke, hvad du tænker, og hvordan du egentlig har det, så derfor vil jeg blot nævne det som en mulighed, der også kan forsøges.
Med den alder han har nu, så kan det ofte også være en god idé at indføre en godnatgrød om aftenen. Det kan være med til at mætte ham lidt ekstra til natten og sikre, at han ikke søger brystet, fordi han reelt er sulten. Grøden kan også være en moset banen, hvis det fungerer bedre for jer. Og godnatmåltidet bør ligge adskilt fra aftensmaden - gerne adskilt af et bad. En aftenrytme kunne f.eks. se således ud:
Aften: Aftensmad, spiser med af familiemad, almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv. som hjælper ham med at koble fra og slappe af i kroppen.
Tilbydes godnatgrød eller moset banan. Vand af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har tænder.
Ammes og puttes til natten. Prøv om du kan få ham til at slippe brystet, før han sover helt, så han vænnes til, at brystet ikke skal være i munden, når han overgiver sig til søvnen. Han ligger naturligt ved siden af dig og kan mærke dig.
Sen aften, ammes og sover videre. I løbet af natten forsøger du at berolige med dine hænder og kærtegn. Hvis han har behov for brystet, så ammer du ham kortvarigt, så I ikke behøver stå op og gå rundt, fordi han vågner for meget. Prøv også at forlænge tiden mellem amningerne lidt, så han ikke per automatik får brystet i munden igen og igen. Som sagt en svær balance med den alder han har:)
Separationsfasen ses ofte især i 8-10 måneders alderen, men den kan starte tidligere og også vare længere tid. Det er i denne alder, at børn ofte er mest brystsøgende og sover meget uroligt om natten. Det er dog ikke sådan, at man kan sige, at natteuroen automatisk stopper derefter. Om han stadig vågner om natten og er afhængig af dig, dit bryst og din favn afhænger helt af, hvad du lærer ham, og hvilke rutiner I har.
Det var lidt tanker frem og tilbage fra mig. Jeg håber, at du kan bruge nogle af dem lidt videre - stort knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske