Brev:
Nervøs for potte
11. december 2024
Alder:
2 år, 9 mdr.
Nervøs for potte
Kære Helen
Endnu engang kunne jeg godt tænke mig at høre dine tanker om en udfordring vi har herhjemme.
Vi ved efterhånden at H er en meget tænksom og lidt følsom dreng, hvilket jo er positivt på den måde, at han er nysgerrig og fantasifuld og empatisk. Han er også glad og udadvendt og i det hele taget tryg, men hans tænksomhed og forsigtighed er en udfordring, når han nu skal til at lære at smide bleen.
H vil gerne sidde på potten og på de små toiletter i vuggestuen. Men når han skal tisse eller lave stort, så beder han om at få bleen på. Han kan sagtens sig til når han skal tisse og holder sig tydeligvis, indtil han har fået bleen på. Det handler om at han ikke helt tør tisse i potte/toilet.
Pædagogerne i vuggestuen siger, at han gerne vil sidde på toilettet derover og bliver tilbudt det mange gange i løbet af dagen. Men han vil ikke tisse der. Han er meget interesseret i alt med at tisse og snakker tit om, hvem af de andre børn han har været på toilettet med (og om de er drenge eller piger, og hvad de har mellem benene :)), altså tydeligt naturligt interesseret i renlighed.
H har altid været sådan med nye ting, at han ser det an meget længe indtil han er helt sikker på, at han kan. Det var det samme med at gå; han 'kunne' egentlig gå i flere måneder, før han rigtig turde prøve at slippe, og da han endelig gik selv var det ikke noget med at prøve to skridt, men han kunne bare gå fra den ene dag til den anden.
Måske er det også sådan med potten, at han ikke tør gøre det, før han har set det an meget længe.
Jeg tænker dog på, om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe ham. Jeg vil nødigt presse ham, og jeg er usikker på, om f.eks. en belønning ville presse eller motivere ham.
Det ville nok ikke hjælpe at tage bleen af, det har jeg prøvet, og så holder han sig bare.
Han har før haft en periode hvor han holdt sin afføring, fordi han havde været forstoppet og det gjorde ondt, så jeg vil nødigt have ham til at holde sig igen.
Jeg ved, at H ikke behøver smide bleen endnu, men på den anden side så kan han jo sagtens sige til og virker på den måde klar.
Hvad tænker du om situationen?
Mange hilsner
mor til H