Brev:
Sur 2-årig
9. december 2024
Alder:
2 år, 2 mdr.
Sur 2-årig
Hej Helen,
Nu skriver jeg i desperation til dig igen :-)
Vi er efterhånden 2 trætte forældre herhjemme. Vi har en 2-årig dreng, som er SUR, udadreagerende og grænsesøgende. Intet vi gør er godt nok lige pt. Jeg ved ikke om vi måske har givet ham for lang snor, men hvis han får et nej ramler hans verden. Vi prøver at være forstående, at rumme ham, men han stopper ikke med at græde/skrige ligemeget hvor lang tid vi giver ham og hvad end vi siger til ham.
Han kaster sig bagover og på et eller andet tidspunkt kommer han til skade hvis det fortsætter. Han kaster med tingene og slår/skubber (han er generelt rimelig udadreagerende, og vi har tidligere haft problemer med at han har revet de andre børn i håret/skubbet, enkelte gange bidt). Han slår os helt umotiveret på daglig basis, jeg føler lidt at det er for at få en reaktion, lige meget hvor mange gange vi siger “nej, mor bliver ked af det”, eller “nej, det vil mor ikke have”, så bliver han ved. Hvis han har gjort det tilpas mange gange og man skælder ham ud, så griner han bare.
Han har haft nogle sansemotoriske udfordringer, hvor vi har været i et forløb, som egentlig er afsluttet, men vi prøver at lave øvelser med ham igen, så godt som vi nu kan lige pt, fordi han siger nej til ALT.
Bare lige et eksempel fra idag:
Han vil altid ind på forsædet af bilen når han skal ind i bilen, så går han fra bagsædet og om på forsædet. Nogle gange når vi er hjemme giver jeg ham lov (så leger han at han kører), men idag da jeg skulle hente ham fra vuggestue gjorde han det samme, og jeg sagde nej, at han skulle sidde i autostolen fordi vi skulle hjem, jeg tror at det fortsatte i 10 minutter, hvor jeg selv synes at jeg var rimelig pædagogisk, men til sidst måtte holde ham fast, han skreg og lavede flitsbue, og fortsatte med at skrige hele vejen hjem og indenfor også.
Det fortsætter derhjemme, hvor han vil se fjernsyn (vi prøver så vidt muligt kun at se fjernsyn i ulvetimen, hvor vi laver mad). Jeg siger nej, men foreslår en masse andre sjove ting vi kan lave og tager tingene frem og begynder at “lege” med dem, men han løber over og sparker til legetøjet og kaster det væk, og kaster sig ned på gulvet og kan nærmest ikke trække vejret. Jeg gør alt hvad jeg kan for at hjælpe ham, men intet er godt nok. Jeg kunne komme med 100 eksempler, - det føles lidt som om at han græder 90% af tiden lige pt.
Det skal lige siges at han ikke plejer at være så ked af det. Han er meget mor-pylret pt, får må ingenting, og han vil hele tiden op til mor. Jeg synes selv at vi er nogle gode forældre (har måske også været lidt for eftergivende for at undgå konflikter), men tålmodigheden er ved at slippe op efter at blive slået og sparket på daglig basis. Jeg har i skrivende stund klikket din bog hjem om Børn og Opdragelse, hvor jeg håber at jeg kan finde nogle gode råd, men håber at du kan komme med lidt gode råd her også.
Med venlig hilsen
en fortvivlet mor og far