Svar: Putning og nattesøvn for tvillingepiger - 6 mdr.
5. december 2024
Alder:
6 mdr.
Kære far
Tak for dit brev og fine beskrivelse, - det er rigtig fint, at du skriver tilbage:)
Det er godt, at pigerne er begyndt at spise mere dagen igennem. Det er en forudsætning for ikke at behøve flaskerne om natten, så langt så godt. Der er dog hos jer sandsynligvis flere ting, som spiller ind, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
I 6 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt meget. Jeres pigers søvn og aktivitetsniveau ændrer sig, og det gør nogle gange, at det bliver mere sjovt og spændende at opleve, end at sove. De er så nysgerrige og aktive, at de har svært ved at koble fra og finde ud af, hvornår det er sovetid og ikke aktivitetstid - også selvom de har spist, det er nat osv.
Søvnen ændrer sig også i denne alder. Der ses flere søvnstadier og dermed også lette søvnstadier - og det kan gøre, at børn i denne alder får tendens til at vågne lidt mere op imellem deres søvncyklusser. Man kan derfor godt sige, at der aldersmæssige kan være lidt naturlige udfordringer her.
Når det så er sagt, så lyder det dog også som om, at det hos jer måske handler lidt om vaner og søvnrutiner. Får jeres piger flasken i jeres favn, når de skal falde i søvn, så kan det være blevet en søvnassociation for dem. Det betyder, at de forbinder jeres favn og nærhed, at blive vugget osv. med at skulle sove - og hvis de falder i søvn på denne måde, så vil de naturligt søge dette, når de vågner om natten. De forbinder flasken med trøst og nærhed, og derfor efterspørger de dette, når de vågner om natten - også selvom de ikke nødvendigvis er sultne. Det behøver således ikke være mælken, som de efterspørger, men snarere flasken, og det at komme op i jeres favn, blive vugget eller vugget i slyngevuggen.
Derfor kan det være en god idé, at I forsøger at ændre lidt på måden, som I putter pigerne på. Hvis I sidder med dem i jeres favn og derefter flytter dem over i egen seng, så vågner de måske op af dette skift. I stedet kan det være et forsøg værd at tilbyde dem flasken i sengen, hvor I ønsker, at de skal sove. Det er her vigtigt, at I eleverer deres hovedende, så de ikke ligger helt fladt, men så hovedet ligger lidt højere end kroppen. Det kan I gøre ved at komme en pude, et sammenrullet håndklæde eller en kile ind under madrassen i hovedenden. Det er vigtigt for at forebygge mellemørebetændelse.
Det vil sige, at I skal gøre dem klar til natten. Tilbyde dem grøntsagsmos med kød og fisk om aftenen, vand af kop, gerne lidt mad i hånden, som de selv kan gumle og gnaske på. Og derefter gøre dem klar til natten med ren ble, nattøj osv. Smør dem gerne med lidt creme, da den fysiske berøring kan virke beroligende og hjælpe dem med at slappe af i kroppen, når de puttes. Samtidig kan f.eks. creme osv. der bruges som en fast del af aftenrutinen sende et signal om, at det er tid til at sove, og det kan igen hjælpe dem med bedre at koble fra.
Læg dem så i seng, og tilbyd dem flasken, imens de ligger der. Stå ved dem, hold hænderne beroligende på dem og lad dem finde ro og blive lullet ind i søvnen - direkte i sengen. Så de begynder at forbinde deres seng med stedet, hvor de skal sove. På den måde fjerner I et potentielt stimulerende øjeblik, hvor de kan vågne mere op, og hjælper dem med at glide lettere ind i søvnen.
Hvis de forbinder deres seng med stedet, hvor de sover, så vil I bedre kunne hjælpe dem videre i sengen om natten, når de vågner. De vil naturligt have mange små opvågninger og vil her registrere, at alt er, som da de faldt i søvn - og hvis det er det, så sover de roligt videre. Men hvis de savner jeres favn, jeres bevægelse og vugning, så vil de ikke kunne sove videre, før de atter kommer op i jeres favn eller vugges.
Det er vigtigt, at I stille og roligt arbejder på, at pigerne skal slippe flasken, før de sover, så de ikke falder i søvn med flasken i munden. Det er ikke meningen, at de skal vænnes til at sove med flaske, så I skal helst nå dertil, at de får deres flaske, slipper den, smiler til jer og triller om på siden og sover. De kan evt. få deres sut i stedet, men den kan de dog også blive uhensigtsmæssige afhængige af, så måske skal I prøve med en lille puttekanin eller lignende, som de vil have glæde af som puttebamse fremover.
Har de brug for sutten om aftenen, for at overgive sig til søvnen i egen seng, så er det helt okay. Men vær opmærksom på ikke per automatik at give dem sut i munden, hver gang I hjælper dem med stillingskift, beroligende hænder, lægger dynen på dem osv.
Det er sådan, at når de sover dybt, så slapper de af i hele kroppen, også i kæbemusklen, hvorved sutten falder ud af munden. Hvis pigerne vænnes til, at I giver dem en sut i munden, hver gang I hjælper dem videre i søvn om natten, så lærer de, at sutten skal være der, og de kan begynde at vågne en gang i timen, fordi de mangler deres sut. Derfor er det godt, hvis I kan hjælpe dem videre i søvnen om natten med netop kærtegn, beroligende hænder, stillingskift, puttebamse eller lignende - og ikke hverken sut eller flaske.
Har de brug for noget at drikke, så kan I evt. tilbyde dem lidt vand en overgang, bare små slurke - det er ikke, fordi de skal lære at drikke vand om natten. Som nævnt tidligere må de meget gerne sove 5-6 timer uden at få noget. De kan få en flaske, når de puttes og en drømmeflaske sen aften, og derefter sove uden noget indtil næste morgen tidlig. Hvis de følger den dagsplan, som jeg har sent jer, så er det ikke behov for mad og væske, som er forklaringen på, at de vågner om natten. Så tænker jeg, at det handler mere om alder, udvikling og vaner...
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske