Brev:
Putning og nattesøvn for tvillingepiger - 6 mdr.
5. december 2024
Alder:
6 mdr.
Putning og nattesøvn for tvillingepiger - 6 mdr.
Kære Helen
Tak for de rigtig gode råd, som vi straks har arbejdet på at implementere. Vi følger nu den døgnrytme du beskriver, og der kommer en del mere mad indenbords.
Desværre er situationen lidt status quo herhjemme hvad angår søvn. Udover at de nu drikker mindre mængder mælk ifm. putninger og om natten, så sover de lige uroligt med lange opvågninger og putningen trækker ofte i langdrag.
Vi bestræber os på at der skal gå 2,5 - 3 timer fra sidste lur til putningen, og ofte er det ikke til at tage fejl af. De bliver gerne meget trætte og pylrede efter et par timer og ligner nogen der er ved at besvime af træthed. Men så snart vi så giver dem deres putteflaske, så er det som om at de lever helt op og begynder at sprælle med alle lemmer, hyperventilerer og virker til at være klar til sjov. Og herfra kan der gå der det der svarer til en hel vågenperiode, før de endelig overgiver sig til søvnen. Hvad tror du dette kan skyldes?
Om natten efterspørger de fortsat mælk cirka hver 3. time, men drikker stadig ikke altid op. Fremfor at blive trukket tilbage i søvnen af mælken, så ser vi også her samme tendens til at de fyldes med vågen energi og begynder at råbe op og sprælle med alle lemmer. Også her er en god, lang vågenperiode hyppig, om end slyngevuggen til tider kan klare jobbet 🙂
De har fortsat enormt mange opvågninger imellem mælken. Ofte hver time. Nogle gange kan det klares med sut og nusning, og lige så ofte er det skiftet til slyngevugge der hjælper. Det betyder også at de bevæger sig frem og tilbage mellem slyngen og sengen hele natten. Noget siger mig at vi er nødt til at arbejde benhårdt med deres evne til at blive i sengen og lære at finde roen her - i mindre grad hjulpet af os. Det er bare enormt svært, når man samtidig gerne vil undgå at de vækker hinanden.
Har du gode ideer til hvordan man kan arbejde med at mindske alle de her opvågninger, som jo også må være hårdt for dem tænker jeg? 🙂
Mange hilsner
Far