Svar: Meget træt 3-årig og reaktion
30. november 2024
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære jer
Tak for brevet og fine beskrivelse af jeres nu næsten 3 årige datter:) Det lyder som om, at I er lidt udfordret i øjeblikket, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Umiddelbart tænker jeg, at jeres datters træthed og adfærd kan skyldes flere ting f.eks. alder, udvikling, krav i hverdagen osv. Små børn gennem går naturligt nogle spring i deres udvikling, hvor der sker rigtigt meget både mentalt og fysisk, og hvor man godt kan opleve, at dette påvirker både deres energiniveau og deres humør.
Du har helt ret i, at jeres datter umiddelbart burde få sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Du fortæller, at hun ofte sover ca. 11 timer om natten og mellem 1.5-3 timer til middag, så hvis man tæller timer, så er hun godt dækket ind. Men selvom hun sover meget, så spiller kvaliteten af søvn naturligt også ind. Hvis hun sover meget uroligt, eller vågner flere gange om natten, så vil det godt kunne gå ud over hendes søvn, så hun faktisk ikke vågner udhvilet.
Så prøv at gennemtænke, om hun har tendens til at sove afbrudt om natten, og ikke får den sammenhængende søvn, hun har behov for. Bevæger hun sig meget omkring, når hun sover, så hun roterer om sig selv, sparker dynen af osv. så kan det godt tyde på, at hun måske ikke kommer rigtigt ned i de dybe søvnstadier. Nogle børn taler eller siger også lyde om natten. Måske snorker hun? Det kan være tegn på, at hun f.eks. har forstørrede mandler eller polypper, hvilket også kan forklare dårlig søvn.
I kan evt. prøve at notere hendes søvn over nogle nætter, skrive ned, hvis I oplever, at hun vågner, og hvordan hendes søvn generelt ser ud. Hvis hun f.eks. snorker om natten, så vil det være godt at tale med lægen omkring dette.
Du nævner, at hun ikke spiser det store, og faktisk spiser småt dagen igennem. Mad spiller en afgørende rolle for hendes energi, humør og søvn. Det er vigtigt, at hun får mange måltider dagen igennem, og at hun tilbydes sunde snacks med komplekse kulhydrater f.eks. fuldkornsprodukter og grøntsager, fordi det holder blodsukkeret stabilt og giver langvarig energi. Hvis hun får for meget af de hurtige kulhydrater som f.eks. hvidt brød, kiks eller sukkerholdige produkter, så vil det give hurtige blodsukkerstigninger - efterfulgt af fald, som så vil gøre hende træt og irritabel.
Hun skal have proteiner fra kød, fisk, æg, bønner, mælkeprodukter. Hun skal have sunde fedtstoffer f.eks. fra nødder, avokado, olivenolie og fede fisk. Og så er det vigtigt, at hun spiser varieret, så hun ikke mangler f.eks. jern, d-vitamin eller b-vitamin, som er vigtigt for, at hun har energi, kan koncentrere sig, immunforsvaret styrkes og meget mere. Hvis hun f.eks. mangler magnesium, så skulle dette kunne gøre, at hun vil være motorisk meget aktiv under søvn.
Du spørger netop til, om I bør lade hende se lægen med henblik på vitaminmangel, og det tænker jeg vil være en god idé. Der ligger en børneundersøgelse hos lægen ved 3 år, så det vil være oplagt, at I ved denne taler med lægen om nogle af de symptomer osv. som I oplever hos jeres datter. Taler om hendes søvn, tegn på træthed, manglende overskud, hendes indtag af mad osv. Og herunder, om det vil være relevant at få taget blodprøver.
Med hensyn til sutten, så lyder det som om, at den betyder rigtigt meget for hende - og især hvis hun er træt eller føler sig overvældet af indtryk eller evt. krav i hverdagen. I kan godt prøve at trappe ned i brugen af den, så hun f.eks. kun bruger den, når hun skal sove til middag og ved sengetid om aftenen, men ellers kan hun måske finde ro og tryghed med en bamse eller lignende. Du skriver, at når du henter hende, så er sutten det første, som hun skriger efter. Hentes hun i bil, så kan I måske have en sut liggende i bilen, som hun kun bruger til turen hjem, og som så bliver i bilen, når I er hjemme. Så hun ved, at hun har den der, men ellers ikke. Det kan være et kompromis, en måde at lette overgangen mellem dagpleje og hjem, og også en måde at give hende en følelse af lidt mere kontrol, som man ofte også gerne vil have, når man er 3 år gammel.
Du skriver, at hun er i dagpleje, men er hun ved at skulle i børnehave nu? Hvis hun oplever, at der er et skift på vej her, så kan det godt være lidt svært for hende. Det kan være svært at vide, hvad det helt betyder at gå i institution, og det kan gøre hende lidt ekstra usikker i øjeblikket. Hun er sandsynligvis også en af de ældste i dagplejen, hvilket også stiller lidt ekstra krav til hende, hvor hun skal tage hensyn til de yngre børn, skal klare flere ting selv osv. Og det kan naturligt være noget, som hun reagerer på og netop viser er lidt svært for hende ved at græde mere, vise større behov for sin sut, virke ekstra træt osv. Prøv om I kan prioritere rolige eftermiddage og aftener, måske ikke lave alt for meget i weekenden osv. selvom juletiden er fyldt med aktiviteter og oplevelser mange steder - men simpelthen for at se, om mere ro på denne måde kan hjælpe hende med at koble lidt mere fra:)
Du nævner, at hun nogle gange kan have voldsomme humørsvingninger og være helt udmattet, og at hun efter ca. 30 minutter så leger selv på værelset. Det er positivt, at hun selv søger sit værelse og finder ro i at lege alene - det viser jo, at hun nogle gange er i stand til at mærke og lytte til egne behov. At støtte hende i at få lidt mere ro i hverdagen vil derfor godt kunne hjælpe hende til mere overskud. Du kan hjælpe på flere måder:
- Prøv om du kan planlægge rolige dage, hvor I undgår for mange sociale og krævende aktiviteter. Det er helt okay "bare" at være derhjemme og ikke skulle noget.
- Prøv at holde faste rutiner, fordi genkendelighed giver tryghed. Når hun ved, hvad der skal ske, så hun blive mindre presset, og det vil derfor ofte skabe mere overskud.
- Prøv at medtænke "pausetid" i løbet af dagen. Giv hende lov til at trække sig, uden at hun skal føle, at hun skal deltage i noget. Prøv evt. at indføre et sted, hvor hun kan sætte sig og slappe af, finde ro, uden at skulle andet end dette.
- Sørg for hyggestunder sammen med hende. Det kan være stunder, hvor I læser en bog sammen, lytter til afslappende musik, måske bare sidder og tegner eller bygger med klodser. Gerne som en fast rutine, når I f.eks. kommer hjem, så du på den måde hjælper hende med at lande derhjemme.
- Reducer også brugen af skærme. Det er desværre sådan, at skærme kan overstimulere og forstyrre hendes evne til at falde til ro. Det er bedre, hvis I kan tegne, lave perleplader, bygge puslespil og lignende - ligesom du også meget gerne må tage hende med i madlavningen, borddækningen osv. altså lade hende deltage i nogle af de praktiske ting hjemme.
- Undgå for mange valg eller krav. Prøv at tage valg for hende, så i stedet for at spørge, hvad hun f.eks. gerne vil lege, så kan du give hende to konkrete valgmuligheder.
Jeg tænker, at I ved at skabe mere ro og give hende mulighed for at trække sig lidt i løbet af dagen måske vil opleve, at det giver hende lidt mere overskud...
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske