Svar: Hvilket måltid, hvornår?
22. november 2024
Alder:
4 mdr.
Kære 1. gangsforældre
Tak for jeres brev og alle jeres spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge de stilles:)
Ad 1.) I kan godt tilbyde jeres datter lidt grød om aftenen, hvis I tænker, at dette fungerer bedst ind i jeres hverdag, og I kan støtte hinanden. Jeg anbefaler dog ofte, at man starter om dagen, f.eks. til frokost. Det er min erfaring, at hvis man begynder om aftenen, så vil der være en risiko for, at jeres datters mave- og tarmsystem arbejder ekstra meget for at nedbryde føden der, og det kan derfor give ekstra urolig nattesøvn. Det kan derfor virke modsat hensigten. Hvis I starter om dagen, så har hun nogle timer, hvor hun bedre kan vænne sig til og bearbejde den fastere føde.
Ad 2.) Man kan starte med både grød og grøntsagsmos. Her kan I vælge det, som I tænker vil fungere bedst for jer og jeres datter. En begyndergrød bør være en mild grød som f.eks. majsgrød eller boghvedegrød, og en grøntsagsmos kan f.eks. være en kartoffelmos med gulerod. Hvis I starter om dagen til frokost, så kan I f.eks. starte med en grød, og når jeres datter har vænnet sig til dette, og det fungerer, så kan I introducere en mos for hende om aftenen. Her kan I stille og roligt lade udgangspunktet være de grøntsager, som I andre også naturligt spiser, så hun på den måde gradvist vænnes til at spise familiemad.
I takt med at hun bliver ældre, så kan I begynde at tilbyde hende grovere grødtyper som f.eks. øllebrød og havregrød. Og gradvist så øges variationen af grøntsager naturligt også, ligesom hun i 6 måneders alderen skal begynde med kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Ad 3.) Hvis I starter til frokost med grød, så kan I efter et par uger tilbyde hende grøntsagsmos om aftenen. Og når det fungerer med de to måltider skemad, så kan I begynde at introducere en morgengrød for hende. Det vil ofte passe rigtigt fint med to skemåltider i 4-5 måneders alderen og 3 skemåltider i 6 måneders alderen.
Når hun begynder at få 3 måltider skemad, så vil det være godt med grød om morgenen, til frokost kan I variere mellem f.eks. grøntsagsmos og øllebrød - på den måde vænner I hende til at spise 'rugbrød og grøntsager', som naturligt vil være en vigtig del af hendes frokost fremover, og om aftenen kan hun så få grøntsager med kød eller fisk (fra 6 mdr), som tager udgangspunkt i jeres mad.
Ad 4.) De fleste børn begynder med mellemmåltider i løbet af 6 månedersalderen, lidt afhængigt af hvor tidligt de begynder med skemad. Det vil sige et lille ekstra måltid formiddag og eftermiddag. Og i 7 måneders alderen vil mellemmåltiderne ofte begynde at fylde lidt mere, fordi de i denne alder erstatter hendes flasker.
Ad 5.) Når I begynder med skemad, så skal antallet af flasker og mængden af mælk være, som den plejer at være. Skemaden kommer ud over det vanlige indtag af mælk. Men i takt med, at hun begynder at spise mere og mere rigtig mad, og spiser større portioner, så vil antallet af flasker og mængden af mælk naturligt blive sat ned.
Der er stor forskel på, hvor mange flasker, små børn har behov for. Men hvis jeres datter i en alder af 4-5 måneder får 7-8 flasker i døgnet, så vil hun altså sandsynligvis stadig have behov for dette, når hun begynder med grød og mos. Når hun bliver 6 måneder, så vil mængden af mælk stille og roligt nedsættes, så hun f.eks. vil have behov for 6 flasker, der gradvist nedsættes til 5 flasker. I 7 måneders alderen vil hun sandsynligvis trives med 4 flasker i døgnet, i 8-9 måneders alderen vil 3 flasker ofte dække hendes behov, og i 10-12 måneders alderen vil 2 flasker ofte passe rigtigt fint. Derudover vil hun skulle drikke vand af kop og vil spise mere og mere rigtig mad.
Jeg vil lige nævne, at det er super godt, at jeres datter ikke har vist problemer med maven. Og det er også rigtigt dejligt, at I oplever, at hun er interesseret i mad. Vær dog opmærksom på ikke at gå alt for hurtigt frem. Selvom hun åbner munden og gladeligt tager imod skemaden, så må I gerne holde lidt igen. Start med smagsprøver og se hvordan hun reagerer på det, og sørg for at gå gradvist og stille og roligt frem. Det er også en rigtig god idé at lave grød og grøntsagsmos med den modermælkserstatning, som hun plejer at få, da det også vil være med til at skåne hendes mave lidt.
Det er vigtigt, at hun stadig har plads til mælk i maven, da mælken stadig skal være hendes hovedindtag, og mælken er netop vigtig for at sikre, at hendes mave stadig fungerer godt. Det er således bedre, at I giver hende f.eks. ½-¾ dl. grød eller mos 2 gange dagligt, og hun så drikker sin mælk, end at hun spiser 1-1 ½ dl. grød eller mos på en gang og ikke kan drikke nok mælk.
Jeg håber, at dette giver svar på de spørgsmål, som I synes, det har været svært at finde svar på. Og ellers så spørger I naturligvis bare igen:)
Jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider jer igennem måned for måned, og som også er fyldt med opskrifter, dagsplaner osv.
Rigtig meget held og lykke med opstart af mad:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske