Svar: Vil ikke skemaden
22. november 2024
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder helt normalt og helt okay, at din datter begynder at lukke munden for skemaden. Du fortæller, at du har forsøgt med lidt agurk i hånden, og det har hun været meget interesseret i - og jeg tolker dette som udtryk for, at din datter måske gerne vil have lidt mere mad, som hun selv kan spise.
Jeg forstår godt, at du er lidt urolig for at lade hende spise selv, og derfor skal maden, som du tilbyder hende, naturligt også passe til hendes alder og udvikling. Det er på samme måde vigtigt, at du har hende under opsyn, når du tilbyder hende mad i hånden, men det lyder for mig som om, at det måske er den vej, du nu skal forsøge lidt mere af.
Jeg vil anbefale dig, at du starter med at tilbyde hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og smage på, dufte til, slikke på, sutte på osv. Det vil stimulere hendes spiselyst, og så kan du supplere med lidt grød og mos på en ske, ligesom hun har fået indtil nu. På den måde kan du både sikre hende mad i maven, og dermed mæthed til at kunne sove igennem om natten, og du anerkender også hendes spirende lyst til at spise mere selv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, linsepandekager og lignende, og du følger efter med lidt frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt linsedeller, grøntsagsmuffins, en kartoffelbåd fra ovnen (rester fra aftensmaden) eller lignende i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, og også her starter hun med lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde med, sutte på osv. og så følger du efter med lidt grøntsagsmos. Du kan f.eks. tilbyde hende små bidder af en fiskedelle og supplere med lidt mosede kartofler på en ske. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften: Ammes rigtig godt og sover herefter videre til næste morgen :)
Der er mange gode grunde til at give din datter fingermad. At få lov til at spise selv spiller en vigtig rolle i hendes udvikling, og hendes afvisning af skemaden kan godt handle om, at hun har behov for mad, som smager af mere, og mad som udfordrer hende lidt. Ved at adskille maden i hånden og skemaden, så kan du hjælpe hende med at spise begge dele. Når hun tilbydes mad i hånden, så lærer hun, at denne mad skal bearbejdes på en anden måde i munden, og tendensen til fejlsynkning bliver anderledes. Hun styrer selv sin spisning. Maden, som hun får på ske, skal mere eller mindre blot synkes, og er lettere for hende at spise, og du må fortsat meget gerne tilbyde hende skemad. Prøv om ikke I kan lave en kombination af begge dele hos jer:)
Tag meget gerne udgangspunkt i familiemaden, så I spiser mere og mere af samme mad. Netop fordi maden på den måde ofte kommer til at smage af mere, og derfor naturligt bliver stille og roligt mere interessant for hende at spise. Hvis hun får mad, som tager udgangspunkt i det, som I forældre spiser, så vil der ofte også være mere variation og dermed igen lidt større interesse. Stille og roligt bliver hun også mere opmærksom og dermed også opmærksom på, hvad der er på hendes og på jeres tallerken. Og i takt med at hun bliver ældre og mere bevidst, vil det ofte være vigtigt for hende at opleve, at hun spiser det samme, som I andre. Måltidet skal være noget fælles:)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Derudover vil jeg også anbefale dig min nyeste bog "Helens bog om fingermad & bælgfrugter".I den kan du læse meget mere om, hvorfor fingermad er vigtigt, og du finder også mere end 50 opskrifter:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske