Brev:
Fysisk reagerende 3 årig
21. november 2024
Alder:
3 år
Fysisk reagerende 3 årig
Kære Helen.
Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i børnehave den 1. september. Han er en energisk og charmerende dreng, som elsker aktiviteter med gang i, såsom cykelbanen. Når han har et formål, fungerer han virkelig godt. Overordnet set går det godt i børnehaven. Pædagogerne er imponerede over, hvor hurtigt han har tilpasset sig rutinerne. Han er sprogligt med, vellidt af de andre børn og udviklingsmæssigt der, hvor han skal være.
Alligevel er der nogle udfordringer, som vi gerne vil have hjælp til at forstå og håndtere. Flere gange har vi fået at vide, at han har været fysisk overfor andre børn. Eksemplerne er blandt andet, at han har slået en dreng i hovedet med en legetøjsbil uden nogen åbenlys grund( han stod ved siden af legen) bidt en pige i halsen i en konflikt om en “voksenstol” hvor nogle af de store piger irettesatte ham og han reagerede med at bide efter at havde nægtet at gå ned.
Han har flere gange har skubbet, slået eller kradset andre børn på cykelbanen, når der opstår konkurrence om cyklerne. Han har også svært ved at vente på tur og reagerer ofte fysisk, fx. hvis han skal stå stille ved siden af sin tur makker, når de skal på tur i børnehaven. Han bliver også ked af det, hvis det ikke er hans tur til at sige “værsgo” ved samling.
Derhjemme ser vi ikke denne adfærd i samme grad. Han er i den grad en aktiv og energisk 3-årig, men han slår, bider eller kradser ikke - det kan ske men det er ikke tit.
Når vi taler med ham om de episoder, der opstår i børnehaven, kan han godt sætte ord på, hvad han har gjort, og han ved, at det ikke er i orden. Vi taler ofte med ham om, hvad det vil sige at være en god ven, og hvordan man løser konflikter uden at blive fysisk. Men vi oplever ikke, at det endnu har haft den ønskede effekt.
Vi er usikre på, hvad der er normal 3-årig adfærd, og hvad der kræver særlig opmærksomhed. Vi ønsker selvfølgelig ikke, at hans opførsel skal påvirke hans sociale relationer eller skabe et dårligt omdømme for ham i børnehaven. Samtidig ved vi ikke, hvordan vi bedst kan støtte ham i at lære at dele, vente på tur og håndtere konflikter uden at reagere fysisk.
Vi oplever også, at børnehaven ikke har mange konkrete forslag til, hvordan vi kan hjælpe ham, og vi er derfor i tvivl om, hvor vi skal gribe det an. Vi vil gerne vide, hvordan vi bedst kan støtte vores dreng, både hjemme og i samarbejde med børnehaven, så han kan finde en bedre balance og lære at navigere i sociale situationer uden at reagere fysisk.
Hvad kan vi evt. gøre?
Tilføjelse; vi flyttede by og derved vuggestue i marts og han rykkede ned i børnehaven 1/9. Han blev storebror 10/9 (3 uger før tid). Men har taget det hele rigtig pænt
Der blev lavet handlingsplan på ham i vuggestuen grundet stort behov for bevægelse. De vurdere ikke det er nødvendigt at fortsætte med øvelser mm. I børnehaven da der automatisk er mere bevægelse. Men de oplever dog stadig en dreng der har svært ved at sidde stille ved samling mm.